Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-28, 04:54
  #1
Medlem
Hej! har precis kommit hem till min lya från att vatt 3 veckor hos mina päron...bor i en sunkig lya som inte ha den bäste standarden..iallafall märker efter vatt hemma nån timma att det är äcklig luft..börja få ont o en svidande kännsla i halsen...börja ana nått om toan för den lukta riktig illa..inte bajs men rent av illa..har en stor golvbrunn mitt på golvet på toan med...sedan stopp i avloppet i köket..

bor i en etta på 25 km2...börja misstänka nån form av mögel..nån som har erfarenhet av det o vad man gör för att bli av me det? är det farligt för hälsan att vistas i det..av att bedömma av kropppen så säger ju den ifrån...men är det allvarligt o vistas nån dag o andas in detta om det nu skulle vara mögel?

självklart kommer jag kontkta hyresvärden men är ju fredags natt så att säg..

Mvh
Citera
2012-07-28, 04:59
  #2
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det svider i halsen när du andas in luften i din lägenhet? Nej du borde inte vara kvar där. Överdriver du?
__________________
Senast redigerad av Kaffemedaffe 2012-07-28 kl. 05:00. Anledning: typo
Citera
2012-07-28, 05:35
  #3
Medlem
.

Har du varit borta från din lägenhet i tre veckor så kan jag garantera dig att din golvbrunn är uttorkad.
Fyll en redig spann vatten och stänk i, upprepa några gånger så blir det bättre.

En torrlagd badrumsbrunn luktar för jävligt..

(PS) Det är rekommenderat att det inte är fullt av hår och annat där heller..
(PPS) Eventuell grovsanering kan behövas.

Fel.
__________________
Senast redigerad av dåkörvidå 2012-07-28 kl. 05:37. Anledning: .
Citera
2012-07-28, 05:38
  #4
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dåkörvidå
Har du varit borta från din lägenhet i tre veckor så kan jag garantera dig att din golvbrunn är uttorkad.
Fyll en redig spann vatten och stänk i, upprepa några gånger så blir det bättre.

En torrlagd badrumsbrunn luktar för jävligt..

(PS) Det är rekommenderat att det inte är fullt av hår och annat där heller..
(PPS) Eventuell grovsanitering kan behövas.

Eller så sätter han på duschen en liten stund och fyller upp vattenlåset? Varför i helvete skulle han behöva en spann för det? Visst om han har stopp i toan kan jag förstå att man kan börja greja med hinkar och sånt, men ett torkat vattenlås i en dusch? Det finns vatten i duschslangen.

Till ts: Du överdriver som helvete, finns inget som får din hals att börja svida instant på det sättet. Då ska det vara redigt jävla mögligt.. Testa öppna fönstret? Eller bor du i en bunker? :P
Citera
2012-07-28, 06:27
  #5
Medlem
Vevgrammofons avatar
Mögel
Citera
2012-07-28, 12:21
  #6
Medlem
Antagligen mögel, måste dock berömma dig för din stora 1a, vart hittade du den? Kan nog bli svårt att lokalisera möglet med en så enorm lya
Citera
2012-07-28, 17:10
  #7
Medlem
Ja jag är med rätt säker på att det är mögel, fick för drygt 1 månad sen helt spontant allergiska reaktioner utan att ha knappt allergi, jag har lite mot endast katt...men iaf kände av då kliande klåda över hela kroppen, fick nässelutslag osv..samt flimmrigt o lite kli i ögonen...gick då till doktorn o tog prover..dom hittade nån form av infektion..några svar om vad det kan vara mer specifikt har jag dock inte fått ännu...men då hade jag ingen aning om vad det kunde vara som min kropp kände av...iaf så har min toalett lutkat illa vet inte hur länge säkert 5-6 månader tillbkaka..

det är ju trots allt en sunkig lya så tänkte inte mer på det men nu när jag kom tillbaka o kände den lukt igen så kändes det inte bra, fick som sagt lite smått brännande svidande kännsla ja o ont i halsen...kapitulerade till en polare tidigt i morse o har fortfarande ont i halsen....

så här så känns det som det är rätt stor risk för mögel..funkar det o hälla klorin så försvinner det? eller bör man vänta tills man pratat med hyresvärden så få någon kunnig kolla på att eller nått?

Ja 25 km2 är mastigt, skrev lite det för oavsett om jag stängde både toa dörrn o döreen i "hallen" plus öppnade balkong dörrn o fönster så kändes det fortfarande inte okey att vistas där

du verkade gå igång på kvadratmeterna iaf

Mvh
Citera
2012-07-28, 17:25
  #8
Medlem
alltså en direkt svidande kännsla i varje in andning var ju inte riktigt vad jag menade...kände asså typ halsont, med en lätt brännande irreterarnade kännsla som man kan känna som när man bli riktigt förkyld eller liknande...klart att det kan låta löjligt o kan bero på annat..men som sagt så har det vatt mkt plötsliga symptom som kommit när jag varit i lyan senate månaderna..sen att det luktar päck på toan börjar ju nästan som "kännas" så här i efterhand som svaret på mysteriet...men lutkten har ju funnits länge så väl därför man inte dirket misstänkte lukten från toan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback