Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-28, 04:32
  #1
Medlem
Thegns avatar
Cyklade längs Jägersrovägen kl 03.34 och en jättelik komet lyste upp hela himmelen. Såg skithäftigt ut med svans, rök och grejer - precis som på film! Någon annan som såg eller vet mer om fenomenet?
Citera
2012-07-28, 06:16
  #2
Medlem
J.Boozes avatar
Va ?
Hur kunde du undgå att ta foto ? Och varför är denna tråd inte full av kommentarer ?
Luktar unket om detta
Citera
2012-07-28, 07:12
  #3
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Va ?
Hur kunde du undgå att ta foto ? Och varför är denna tråd inte full av kommentarer ?
Luktar unket om detta
Nej, jag trollar verkligen inte, är helt säker på vad jag såg. Det hela gick väldigt snabbt, hann ej få upp mobilen.
Citera
2012-07-28, 07:32
  #4
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Nej, jag trollar verkligen inte, är helt säker på vad jag såg. Det hela gick väldigt snabbt, hann ej få upp mobilen.
Då var det ingen komet utan ett stjärnfall.
Citera
2012-07-28, 07:44
  #5
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Cyklade längs Jägersrovägen kl 03.34 och en jättelik komet lyste upp hela himmelen. Såg skithäftigt ut med svans, rök och grejer - precis som på film! Någon annan som såg eller vet mer om fenomenet?



Jag har varit med om något liknande, det var en vinterkväll, på väg hem. Plötsligt lyser skogen upp av en grönaktig metallsken som lyser upp hela skogen och där jag var, några sekunder senare var det borta. Närmaste liknelsen som jag kan komma är armén och de skjuter upp lysraketer, dock var det inte det då det var ganska nära centrum.
Citera
2012-07-28, 07:50
  #6
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Jag har varit med om något liknande, det var en vinterkväll, på väg hem. Plötsligt lyser skogen upp av en grönaktig metallsken som lyser upp hela skogen och där jag var, några sekunder senare var det borta. Närmaste liknelsen som jag kan komma är armén och de skjuter upp lysraketer, dock var det inte det då det var ganska nära centrum.
Det som ni bevittnar är inte en komet, utan en meteor (Stjärnfall). Det handlar om sten som faller ner i atmosfären och brinner upp. Är bumlingarna tillräckligt stora så kan de lysa upp ordentligt och sedan lösas upp. I vissa fall träffar de Jordytan och då får de benämningen meteorit.

Ett samlingsnamn för detta är bolid, när ljusskenet är starkt, likt ett klot.
Citera
2012-07-28, 07:56
  #7
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det som ni bevittnar är inte en komet, utan en meteor (Stjärnfall). Det handlar om sten som faller ner i atmosfären och brinner upp. Är bumlingarna tillräckligt stora så kan de lysa upp ordentligt och sedan lösas upp. I vissa fall träffar de Jordytan och då får de benämningen meteorit.

Ett samlingsnamn för detta är bolid, när ljusskenet är starkt, likt ett klot.


Ja jag vettefan vad det var, först trodde jag att det var flygvapnet som hade någon övning som någon klantade till sig, men hörde inte några plan. Klockan kring 11-12 på kvällen. Jävligt fint var det faktiskt, såg hur snön förvandlades från vit till grön metallfärg. Fräsigt värre
Citera
2012-07-28, 08:12
  #8
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Då var det ingen komet utan ett stjärnfall.
Nu är jag inte särskilt kunnig inom området, men jag har sett stjärnfall i Småland många gånger och detta liknade inte ett sådant. Detta fenomen var mycket större och kraftfullare, såg ut att vara betydligt närmre (man såg t o m klotet eller vad man ska kalla det).
Citera
2012-07-28, 08:24
  #9
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Nu är jag inte särskilt kunnig inom området, men jag har sett stjärnfall i Småland många gånger och detta liknade inte ett sådant. Detta fenomen var mycket större och kraftfullare, såg ut att vara betydligt närmre (man såg t o m klotet eller vad man ska kalla det).
Ja, men meteorernas sken kan vara olika starka. Enligt wikipediasidan där så kan en bolid uppnå en magnitud på -14. Det är tillräckligt starkt för att kasta skuggor på marken.

Se här.
Citera
2012-07-28, 12:14
  #10
Medlem
Otems avatar
Om du vill och om du har lust kan du ju Rapportera till UFO Sveriges hemsida:

Här: http://www.ufo.se/inrapportering/senaste.shtml

Dom avgör nog ganska snabbt vad det är du har sätt, tänk på att beskriva noga.
Citera
2012-07-28, 15:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Då var det ingen komet utan ett stjärnfall.
Ja, en sk bolid.
Citera
2012-07-28, 15:28
  #12
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Ja, en sk bolid.
Ja precis, en så kallad bolid. Som sagt.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback