Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-16, 22:58
  #1
Medlem
Hallå hallå, jag skulle behöva lite hjälp med att bygga lite smällare!

Har gjort lite svartkrut, funkar utmärkt!

MEN, jag vet inte riktigt hur jag ska bygga själva smällaren.

Det finns ju enkla sätt att bygga bomber, TEX järnrör. Men eftersom att jag inte är en Idiot så sysslar jag inte med sådana saker.

Jag har hört att man kan få ut en bra jävla smäll med bara ett ganska halvtjockt papprör lr liknande!

Då undrar jag alltså vad man ska ha för material och hur man packar bomben för att den ska bli så bra packad och bra som möjligt.

Plastpåse och luft + Ballong och nål har ja redan testat, men det gav inget vidare tryck :P hehe.

Skriv gärna hur ni har gjort.

Mvh / stoffe
Citera
2005-03-16, 23:07
  #2
Banned
iceman_88s avatar
Sök!!! det ska finnas flera trådar om det här...
Citera
2005-03-16, 23:08
  #3
Medlem
Du ska inte packa BP:t om du vill ha en smäll, och du kan ju använda en papprör som du beställer från svenskakemi men det är lite onödigt om du bara ska göra en smällare. Du kan ju ta en PET-flaska om inte annat
Citera
2005-03-16, 23:09
  #4
Banned
Kemikaliens avatar
Ta ett papprör (finns på ika etc), fylld det med krut, efter att du har gjort en träplugg i ena änden. Stoppa en stubin i mitten av smällaren, inte i ändan. Klart!

Man ska inte packa krutet i smällaren då det gör att krutet brinner långsammare.
Citera
2005-03-16, 23:35
  #5
Banned
eller så kan du göra som jag när jag hade tråkigt en kväll.

Klipp ut remsor ur en telefonkatalog som är ca 5cm i bredd, och "telefonkatalogslånga" i längd.
ta 4 st sådana och lägg ovanpå varandra på en linje lixom.

Rulla upp det på en limstav till limpistol, när du har rullat upp allt så drar du några varv runt med tejp så att rullen inte går upp. snurra lite på limstaven och ta av rullen från den.

Nu har du ett papprör. ändpluggen gör du av smältlim, spruta bara in lite i ena hålet och låt det torka.
sen häller du på ditt krut och virar in en stubin i lite tvinnad hushållspapper, sen trycker du ner stubinen med hushålls pappret runt, så att pappret blir en "plugg" som stubinen sitter i. sen trycker du ner den nån centimeter och fyller på med smältlim där uppe runt stubinen. låt torka i 2 minuter. Klart!

har gjort kanske 40 st sånahär och alla har funkat perfekt.
Citera
2005-03-17, 12:49
  #6
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
eller så kan du göra som jag när jag hade tråkigt en kväll.

Klipp ut remsor ur en telefonkatalog som är ca 5cm i bredd, och "telefonkatalogslånga" i längd.
ta 4 st sådana och lägg ovanpå varandra på en linje lixom.

Rulla upp det på en limstav till limpistol, när du har rullat upp allt så drar du några varv runt med tejp så att rullen inte går upp. snurra lite på limstaven och ta av rullen från den.

Nu har du ett papprör. ändpluggen gör du av smältlim, spruta bara in lite i ena hålet och låt det torka.
sen häller du på ditt krut och virar in en stubin i lite tvinnad hushållspapper, sen trycker du ner stubinen med hushålls pappret runt, så att pappret blir en "plugg" som stubinen sitter i. sen trycker du ner den nån centimeter och fyller på med smältlim där uppe runt stubinen. låt torka i 2 minuter. Klart!

har gjort kanske 40 st sånahär och alla har funkat perfekt.

Gjorde ca 10 st smällare av bestående av papprullar med smältlim som ändplugg. Smällde väl sådär bra, problemet var att ändpluggar på samtliga flög ur medans papphylsan var mer eller mindre oskadd. Inte så kul med tanke på att knallen inte blir lika skarp och dels får du en onödigt tung projektlil av smältlim. Kan hamna på de mest olämpliga ställen om man har otur.
Citera
2005-03-17, 14:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_88
Sök!!! det ska finnas flera trådar om det här...


Jag har sökt, och funnit massa!

men inte funnit den rätta som tillämpar mig!

Förstår du nu?
Citera
2005-03-17, 14:12
  #8
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Du kan ju stoppa sprängämne i vad som helst som är tätt och någorlunda stabilt för att göra en smällare. Papphylsor, gevärshylsor, flaskor med kork, CO2-patroner, rör av i stort sätt alla material etc...
Citera
2005-03-17, 17:00
  #9
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromaniac_
Gjorde ca 10 st smällare av bestående av papprullar med smältlim som ändplugg. Smällde väl sådär bra, problemet var att ändpluggar på samtliga flög ur medans papphylsan var mer eller mindre oskadd. Inte så kul med tanke på att knallen inte blir lika skarp och dels får du en onödigt tung projektlil av smältlim. Kan hamna på de mest olämpliga ställen om man har otur.

Ändpluggen av smältlim på mina smällare smällte. Jag gjorde en trähylsa av grillpinnar en gång. Ganska kass. Men jag har aldrig uplevt att själva hylsan varit intakt efter smällen.
Citera
2005-03-17, 18:54
  #10
Medlem
Jomazis avatar
Sök på ordet "polumna" med sökmotorn.
Citera
2005-03-17, 18:58
  #11
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromaniac_
Gjorde ca 10 st smällare av bestående av papprullar med smältlim som ändplugg. Smällde väl sådär bra, problemet var att ändpluggar på samtliga flög ur medans papphylsan var mer eller mindre oskadd. Inte så kul med tanke på att knallen inte blir lika skarp och dels får du en onödigt tung projektlil av smältlim. Kan hamna på de mest olämpliga ställen om man har otur.


vad hade du för krut då?
Citera
2005-03-17, 19:27
  #12
Medlem
Flavuss avatar
Så här gör jag små smällare:
Köp en tex 12mm rundstav (finns på bygghandeln, eller coop forum bygg och trädård) kostar ca 15kr. Klipp 30-50cm (beror på papperstjockleken...) långa och ca 6cm breda pappersremsor och smeta på tex tapetklister på dem. Spar några cm utan lim i ändarna på rämsorna så man kan få loss dem från rundstaven. Nu är det bara att rulla dem runt staven och låta dem torka. Såga staven i ca 1cm bitar, och du har fått pluggar som passar perfekt i dina hylsor. Borra ett tunnt stubinhål i ena pluggen. Limma pluggarna med epoxy el liknande. Använs smältlim kan kan behöva spika i några nubb.
Till smällare av denna kalibern behövs inte mer än ca 1-2g svartkrut för att få en chyst smäll, även mindre mängder spränger upp hylsan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback