Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-27, 11:56
  #1
Medlem
krommees avatar
Hej, länge funderat på körkort har pengar till det, men tar aldrig tummen ur röven och gör något åt det, mest för att ajg är rädd för o misslyckas o fela och för att min tro om att lyckas ska va svårare än det egentligen är.


Kört mycket automat och kan de flesta regler mm, men min fråga är alltså ifall man kan ta körkort för enbart automat bil?

Isåfall hur är skillnaden gentemot vanligt körkort.

Är det billigare/dyrare? Krångligare/svårare , tar det längre tid. Ja era inputs uppskattas!
Citera
2012-07-27, 12:06
  #2
Medlem
enda skillnaden är vad du får köra för bil, det är samma konstnader, imo är det jävligt bortkastat att bara ha ett automatkort, så svårt är det inte att växla
Citera
2012-07-27, 12:12
  #3
Medlem
krommees avatar
Jo känns som extra krångel tycker jag. Automat känns så mycket enklare.

Min rädsla kanske har mycket med mina misstag med manuell bil tidigare i livet.
Citera
2012-07-27, 12:30
  #4
Medlem
lambdashipstates avatar
Du kan ta körkort med villkor automat nu, och om du sen i framtiden vill utöka till manuell växling så krävs bara ett nytt körprov så vitt jag vet.

Nackdelen är förstås begränsningen i fordonsval du har, om du exempelvis ska åka på bilsemester med andra, hyra bil, samt givetvis äga din egen bil.
Citera
2012-07-27, 12:31
  #5
Medlem
apevia933s avatar
lär dig istället!
Citera
2012-07-27, 12:58
  #6
Medlem
krommees avatar
Tre totalt onödiga svar.


Jag förstår nog redan att man ej får köra manuell jag vill itne köra manuell.

Min frågeställning var om allt är det samma, måste ju ta mkt kortare tid och va mkt simplare o ta automat kort? Billigare?
Citera
2012-07-27, 13:03
  #7
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Tre totalt onödiga svar.


Jag förstår nog redan att man ej får köra manuell jag vill itne köra manuell.

Min frågeställning var om allt är det samma, måste ju ta mkt kortare tid och va mkt simplare o ta automat kort? Billigare?
Det enda som skiljer är att du inte behöver växla. Allt annat är samma. Ska du övningsköra på skola så måste du hitta en skola som kan erbjuda automat, det är inte alla som gör det.
Citera
2012-07-27, 13:19
  #8
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det enda som skiljer är att du inte behöver växla. Allt annat är samma. Ska du övningsköra på skola så måste du hitta en skola som kan erbjuda automat, det är inte alla som gör det.

Okej ,tack
Citera
2012-07-27, 15:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det enda som skiljer är att du inte behöver växla. Allt annat är samma. Ska du övningsköra på skola så måste du hitta en skola som kan erbjuda automat, det är inte alla som gör det.

Skolor som har en 5-6 bilar brukar kunna erbjuda automatväxlat, men mindre skolor brukar inte ha det. Ett bekymmer kan vara att TrV inte tillhandahåller automatbil vid uppkörning (möjligen på vissa orter, men inte i Malmö i alla fall), vilket medför att alla i princip är hänvisade till körskola för att ha tillgång till bil för uppkörningen.

Till de som raljerar över beslutet att ta automatkörkort kan jag bara meddela att jag och många lärare med mig (inklusive en del inspektörer) är av åsikten att det ofta är ett klokt beslut. Då lär man sig KÖRA BIL, dvs ha fokus på de viktiga sakerna som övriga trafikanter, samspel, planering, osv, istället för att lägga energin och tiden på att lära sig rota runt med soppsleven och tänka på vilken växel man ska ha i olika situationer.
Att kunna föra bilen framåt och byta växel ibland med hjälp av koppling och växelspak är INTE att kunna köra bil, även om många nybörjare tycker det.

Det är stor skillnad på att köra i Byhåla där man drar runt i 3an oavsett om man kör i 25 eller 45 jämfört med en större ort där det verkligen krävs AKTIV körning. Om jag skulle skaffat en egen bil skulle det vara en automatare av bekvämlighetsskäl. Det är så drygt och hålla på med växlingen stup i ett.

Som någon sa - tar du automatkörkort krävs det bara en ny godkänd uppkörning för att uppgradera. Teori+halka+risketta gäller ändå (det är ett undantag explicit för automatare).
Citera
2012-07-27, 15:49
  #10
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Hej, länge funderat på körkort har pengar till det, men tar aldrig tummen ur röven och gör något åt det, mest för att ajg är rädd för o misslyckas o fela och för att min tro om att lyckas ska va svårare än det egentligen är.


Kört mycket automat och kan de flesta regler mm, men min fråga är alltså ifall man kan ta körkort för enbart automat bil?

Isåfall hur är skillnaden gentemot vanligt körkort.

Är det billigare/dyrare? Krångligare/svårare , tar det längre tid. Ja era inputs uppskattas!


Lustigt hur de flesta svaren kommer ifrån idioter med total oförmåga till att förstå sig på hur andra tänker...

Jo, man kan ta körkort för endast automat, skillnaden på manuell och automat är endast växlingen i stort sätt.
Att köra automat är ju hur enkelt som helst, bara att lägga i "Drive" och trycka på gaspedalen så rör bilen sig fram.

Att ta körkort endast för automat kostar lika mycket, inte krångligare eller svårare.
Citera
2012-07-27, 16:33
  #11
Medlem
Redoxreaktions avatar
Jag förstår inte poängen med att ta enbart för automat, såvida man inte har något handikapp. Om man någon gång skulle behöva köra en manuellt växlad bil, så går ju inte det lagligt.

Man kan t.ex få ett arbete där man är tvungen att ha en manuellt växlad tjänstebil.
Citera
2012-07-27, 18:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag förstår inte poängen med att ta enbart för automat, såvida man inte har något handikapp. Om man någon gång skulle behöva köra en manuellt växlad bil, så går ju inte det lagligt.

Man kan t.ex få ett arbete där man är tvungen att ha en manuellt växlad tjänstebil.

Då säger man till chefen att skaffa en automatare istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback