Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-26, 18:01
  #1
Medlem
Vad vet man mer om detta gifta inflytelserika par?

Förutom att:

1) Mats Gunnar Melin, ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen.
Född 26 juni 1951 i Kalmar, är en svensk jurist och ämbetsman. Sedan den 3 januari 2011 är han ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen. Melin utsågs 2001 till regeringsråd. Han var dessförinnan lagman i Svea hovrätt. År 2004 blev han chefsjustitieombudsman. Den 3 januari 2011 efterträdde han Sten Heckscher som ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Melin
Högsta förvaltningsdomstolen, före 1 januari 2011 Regeringsrätten (förkortad RR eller RegR), är den högsta allmänna förvaltningsdomstolen i Sverige och dess ställning är lagfäst i regeringsformen (RF). Högsta förvaltningsdomstolen har för tillfället sitt säte i Westmanska palatset på Wallingatan 2 i Stockholm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6...tolen_(Sverige)


2) Frugan Annika Ström Melin är journalist och anställd som Ledarskribent på Bonnierägda Dagens Nyheter sedan 2009.
Tidigare arbetade hon som både skribent, föreläsare och moderator med inriktning på Europafrågor och andra samhällsfrågor. Hennes biografi enligt sin webbsida återfinnes här:
http://www.annikastrommelin.se/?s=biografi
Biografi
Meritförteckning
Utbildning
1972/73 Denver High School, Denver, Colorado, USA
1975 Gymnasieexamen, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan, Uppsala
1976 Cours de civilisation française, Université de Sorbonne, Paris
1982 Fil kand examen, Uppsala universitet (ekonomisk historia, statsvetenskap, nationalekonomi)
1984 Journalisthögskola, Stockholm
Arbete
1978-79 Utbildningsrådets ordförande, Uppsala Studentkår
1979-80 Vice ordförande, Uppsala Studentkår
1980-82 Reportervikarie Västerbottens-Kuriren, Eskilstuna-Kuriren m fl tidningar
1984-95 Sveriges Radio. Arbete som allmänreporter, politisk reporter, programledare, vikarierande korrespondent i Paris, vikarierande korrespondent i New York m m.
1995-99 Frilansande journalist med uppdrag för bl a Svenska Dagbladet, Sveriges Radio, Upsala Nya Tidning, Moderna Tider m fl tidningar. Bosatt i Luxemburg.
1999-2000 Svenska Dagbladet. Chef för avdelningen Politik/EU
2000-2001 Sveriges Radio. Programledare för programmet ”Studio Europa”
2001-2002 Sveriges Radio. Chef för Studio Ett
2002-2005 Sveriges Radio. Projektledare bl a för SR:s programverksamhet inför folkomröstningen om euron 2003 samt inför Europaparlamentsvalet 2004
2005- 2006 Kanslichef, Sieps, Svenska institutet för europapolitiska studier
2006 - 2009 Egen verksamhet som journalist, skribent, föreläsare och moderator
2009- Ledarskribent, Dagens Nyheter.
Publikationer
1982 – 2009 Ett stort antal artiklar i bl.a. ovan nämnda samt andra tidningar och tidskrifter
2005 ”Européerna. Arvet efter EU:s pionjärer.” Atlantis.
2006 "The limits of tolerence". Axess.
2007 "Den uppskjutna EU-visionen". Sieps 2007:3.
2010 "Persson. Sveriges statsministrar under 100 år".
Albert Bonniers förlag.
Utmärkelser
1994 Stora Ekopriset
2003 Stora Ekopriset
2004 Advokatsamfundets stora journalistpris

Kuriosa: Argus var ett kårparti vid Uppsala universitet under slutet av 1970- och början av 1980-talet.
Föreningen Argus och dess kårparti hade många medlemmar som senare blivit mer eller mindre kända i det svenska samhällslivet. En av föreningens grundare och "chefsideolog" var Knut Carlqvist, historiker och författare. Andra namn är Annika Ström Melin, radiojournalist med Europa som specialitet, gift med en annan argusit, Mats Melin, framgångsrik jurist. En annan journalist, Cecilia Bodström, arbetade för Argus på Uppsala studentkår.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argus_(k%C3%A5rparti)
Chefen för Sveriges Radio P1 Cecilia Bodström = syster till Thomas Bodström! (S)
https://www.flashback.org/t1863595
Citera
2012-07-27, 15:34
  #2
Medlem
Douche-chills avatar
Den av klimakteriet hårt drabbade Annika Ström Melin hatar passionerat sin kollega Hanne Kjöller.

Hon är en EU-vurmare (go figure) som ser antisemitism överallt.

Hon är en gammal plugghäst från Uppsala som på allvar ser ner på alla som inte har under 300 högskolepoäng, typ:

Pelle – "Jag tycker att Fredrik Strage skriver bra krönikor"
Lena – "Kanske, men vad har han för UTBILDNING?"
Citera
2012-07-27, 22:45
  #3
Medlem
Mikojans avatar
Ström-Melin har berättat att hon varit passionerad kommunist med mångmiljonmördaren Mao Tse Tung som högsta föredöme.

Och sen var jag säker på att hon var gift med en gammal radiojournalist som heter Jan Ström.

Om inte, varför har hon kvar Ström i efternamnet? Är det så enkelt som att hon är en av alla dessa kärringar som älskar att stoltsera med flera efternamn? Har jag fel här får jag väl be om ursäkt…
Citera
2020-07-06, 16:27
  #4
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Den av klimakteriet hårt drabbade Annika Ström Melin hatar passionerat sin kollega Hanne Kjöller.

Hon är en EU-vurmare (go figure) som ser antisemitism överallt.

Hon är en gammal plugghäst från Uppsala som på allvar ser ner på alla som inte har under 300 högskolepoäng, typ:

Pelle – "Jag tycker att Fredrik Strage skriver bra krönikor"
Lena – "Kanske, men vad har han för UTBILDNING?"

Kjöler är lite mer fri i sin politiska åskådning inte alltid helt korrekt. Om hon hatas av Annika Ström Melin är det tecken på att det totalitära tänket från dagarna med Mao fortfarande sitter i.

Mats Melin kan ju inte gått opåverkad genom livet med en sådan. Han sitter alltså helt klart i vänsterburen kanske till och med i vänsterextremistburen men döljer det väl. Vad hette dom, Kfml många som var med där blev senare "goda sossar", goda det vet fan!
Citera
2022-02-26, 10:34
  #5
Medlem
Mats Melin är numera överdomare över hela Sverige och vet exakt vad som kan ha
varit fel i alla förekommande fall. Nu har han dömt i det kända Coronafallet och
Sverige fick väl närmast IG.

Få se om hans (f d ?) partner kommenterar saken i någon tidning eller så. Inte
det snyggaste par jag kan tänka mig.
Citera
2022-07-19, 12:27
  #6
Medlem
JustZlatans avatar
Den tidigare chefen för Studio Ett, Annika Ström Melin, går nu full batik på Twitter.

Citat:
Himmel vilket ömkligt, rasistiskt och allmänt överjävligt gäng som bildade SD. Obegripligt att någon kan vilja ge ett parti med sådana rötter inflytande i Sverige ( ja, jag tittar på er: M, KD och L)

Citat:
Från och med nu kommer jag att skapa otrevlig stämning i alla samtal med grannar, vänner, familj och vänner: Aldrig att jag underlättar vägen till makten för SD! Aldrig

Citat:
Jag är inte klädd i batik, men jävlar vilket motstånd ni sillmjölkar till SD-män kommer att möta. Vi är så många. Ha!

https://twitter.com/annikamelin/stat...57495514030082

"Public Service är inte vänster"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback