Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-25, 16:22
  #1
Medlem
Maximus23s avatar
Okej dum fråga men..

Min fru som har prövotid blev stoppad på en sk flygande kontroll !Hon undrar nu om hon blir av med körkortet då hon har läst varierande svar på nätet, fick för övrigt en bot på 1200 kr och ska fixa nya däck inom 30 dagar.

Mig veterligen händer det inget med körkortet om man inte har gjort något annan trafikförseelse tidigare..??

Så vad är rätt blir hon verkligen av med körkortet ??
Citera
2012-07-25, 16:52
  #2
Medlem
Som jag har förstått det så är prövotiden inget du behöver oroa dig för så länge du inte gör något allvarligt trafikbrott.

Ett exempel:

Du som inte har prövotid kör 105 på 70-väg = Du tappar körkortet men du får tillbaka det efter en period.

Du som har prövotid kör 105 på 70-väg = Du tappar körkortet och måste göra om teori+uppkörning efter en viss spärrperiod.
Citera
2012-07-25, 17:29
  #3
Medlem
toby79s avatar
Hon får behålla det.
Citera
2012-07-25, 19:26
  #4
Medlem
Det enda prövotiden betyder är att om du begår brott som gör att körkortet återkallas så måste du göra en ny teori+uppkörning för att få tillbaka kortet, precis som Treamz skriver. I övrigt är det inga skillnader på när körkortsingripanden sker ifall om man har prövotid eller inte.

Det är en vanlig myt att om man har prövotid så blir man av med kortet för minsta lilla förteelse, vilket alltså inte stämmer.
Citera
2012-07-25, 21:50
  #5
Medlem
Maximus23s avatar
Tack så mycket gubbar !! Er kan man lita på !!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback