Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-25, 04:06
  #1
Medlem
hej!

Jag började fundera lite när jag sitter och pluggar c-teori. Fick denna fråga

Vad räknas som yrkesmässig trafik?
Transport av farligt gods som utförs av företagets egna lastbilar
Transport av slaktdjur till slakterier
Transport av snö
Transport av farligt gods som utförs av ett transportföretag


Då svaret är transport av ett transportföretag, menas det då att jag får köra snö hela vinter åt ett företag med lastbil mot betalning? Eller måste det vara ett transportföretag som kör snö mot betalning? Blir lite förvirrad av detta
__________________
Senast redigerad av Vadeer 2012-07-25 kl. 04:16.
Citera
2012-07-25, 05:57
  #2
Medlem
toby79s avatar
Alltså transporten ska vara till det allmännas intresse för att inte omfattas av det. Så kör du snö åt någon som betalar dig för att frakta bort snön så är det yrkesmässig trafik. Kör du däremot snö i samband med snöröjning så omfattas du inte.

Det finns en bra promemoria hos transportstyrelsen som tar upp mycket av undantagen och ger lite förklaringar om hur det resoneras. Du finner den här:
http://www.transportstyrelsen.se/Glo..._mars_2011.pdf
Citera
2012-07-25, 06:01
  #3
Medlem
toby79s avatar
Ett exempel på skillnader mellan yrkesmässig trafik och ej yrkesmässig är detta:
1: Du har en lastbil och en grävmaskin. Du transporterar grävmaskinen till arbetsplatsen med lastbilen. Transporten är inte yrkesmässig.

2: Du har en lastbil och din granne har en grävmaskin. Han betalar dig för att transportera grävmaskinen till sin arbetsplats.
Transporten är yrkesmässig.
Citera
2012-07-25, 06:32
  #4
Medlem
Okej, för letar lite arbeten som inte kräver YKB och ger lite kör träning, är nog inte jätte populärt om jag börjar köra brandbil utan någon erfarenhet alls
Citera
2012-07-25, 06:48
  #5
Medlem
Om din huvudsakliga uppgift är något annat än att köra lastbil så behöver du inte YKB, t.ex. du kör skogsmaskin och transporterar din skogsmaskin på företagets lastbil från punkt A till B. Om du däremot har som arbetsuppgift att bara transportera företagets skogsmaskiner så behöver du ett YKB.
Citera
2012-07-25, 06:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadeer
Okej, för letar lite arbeten som inte kräver YKB och ger lite kör träning, är nog inte jätte populärt om jag börjar köra brandbil utan någon erfarenhet alls

Du behöver inte YKB för att köra brandbil - din huvudsakliga uppgift är att vara brandman. Och då går du räddningsverkets 2-åriga utbildning.
Citera
2012-07-25, 08:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Du behöver inte YKB för att köra brandbil - din huvudsakliga uppgift är att vara brandman. Och då går du räddningsverkets 2-åriga utbildning.

Exakt, har redan jobbat som deltids-brandman och pluggar nu till sjuksköterska det är därför jag undrar om YKB så jag slipper lägga ut 15k på det för att kunna kör lite lastbil innan jag kliver in brandmans rollen igen.
Citera
2012-07-25, 11:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadeer
Exakt, har redan jobbat som deltids-brandman och pluggar nu till sjuksköterska det är därför jag undrar om YKB så jag slipper lägga ut 15k på det för att kunna kör lite lastbil innan jag kliver in brandmans rollen igen.

Har du tagit ditt C-kort efter Sept 09?
Citera
2012-07-25, 20:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Har du tagit ditt C-kort efter Sept 09?

Ja igår
Citera
2012-07-25, 21:52
  #10
Medlem
Redoxreaktions avatar
Det var bättre förr. Själva körkortet var ursprungligen ett intyg att man var en kompetent förare. Det fanns körkort innan det var lag på att ha det för att få köra.
Citera
2012-07-25, 22:33
  #11
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det var bättre förr. Själva körkortet var ursprungligen ett intyg att man var en kompetent förare. Det fanns körkort innan det var lag på att ha det för att få köra.
Ja det är ett förbannat bök. Själv gör det inget för stunden eftersom jag får mina fortbildningar gratis. Men skulle jag sluta och kanske sitta i kassa<n på ica eller något under ett par år så blir det knas att hoppa på ett förarjobb igen. Den biten är inte helt utvecklad anser jag.

Jag förstår ju varför YKB finns och det är en bra sak, speciellt eftersom det gäller hela EU, men problemet uppstår att man måste läsa massa timmar för att få behålla YKB. En smidig lösning hade varit att man fick välja själv. Gå fortbildning, eller boka ett prov. Jag hade valt provet istället. Men de har ju snöat in på att det ska vara timmar och inte kunskap som mäts, så ja,,, det blir ju som det blir.
Kan tänka mig att fler upplever detta problem.
Citera
2012-07-26, 03:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Ja det är ett förbannat bök. Själv gör det inget för stunden eftersom jag får mina fortbildningar gratis. Men skulle jag sluta och kanske sitta i kassa<n på ica eller något under ett par år så blir det knas att hoppa på ett förarjobb igen. Den biten är inte helt utvecklad anser jag.

Jag förstår ju varför YKB finns och det är en bra sak, speciellt eftersom det gäller hela EU, men problemet uppstår att man måste läsa massa timmar för att få behålla YKB. En smidig lösning hade varit att man fick välja själv. Gå fortbildning, eller boka ett prov. Jag hade valt provet istället. Men de har ju snöat in på att det ska vara timmar och inte kunskap som mäts, så ja,,, det blir ju som det blir.
Kan tänka mig att fler upplever detta problem.


Min förhoppning är att hitta något jobb där jag kan kör några timmar lastbil i veckan som student.. Men att gå YKB för det är väldigt "over kill" tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback