2013-04-01, 17:10
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Meh.. Får väl svara då. Detta blir dock sista gången!

Har nt påstått att evolutionen skulle börja gälla då. Jag gav det endast som ett motexempel som ger en prima facie-anledning till att tvivla på ditt postulat. Dock är det nog betydligt närmare än ditt postulat.

Ingen aning. Vi vet nt tillräckligt för att svara på detta.

Jag förutsätter ingenting. Det är ditt eget argument som är grundade på icke-validerade premisser.

Givet att dina premisser inte är validerade så ser jag inte hur det skulle vara ett problem.

Hejdå stebe.

Ok. Fullt förståeligt att du inte vill diskutera detta eftersom evolutionsteorins grundläggande problem blir allra tydligast under urcellens första tid.
Det är ok att dra sig ur.
Hejdå Baylife.

stebe2
2013-04-01, 17:33
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Du missade ironin i inlägget, men du har för all del rätt i att det är ett problem.

Edit: Googla på halmgubbe och troll så skall du finna kunskap. Om du redan vet vad det är så kan du hålla tyst.

På tal om ironi....

Det som är intressant för denna tråd är från vilken komplexitetsnivå eller m a o informationsmängd som evolutionsteorin åfr börja att gälla?

stebe2
2013-04-01, 17:58
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Vi känner till en (1) planet som ligger i livszonen och där vi har kunnat bestämma hur det ligger till med förekomsten av liv. Och på den planeten uppstod liv så snart det var möjligt.

Sannolikheten är svårbedömd på grund av på tok för lite data, men om man ändå tvingas göra en bedömning på det data som finns så måste ju slutsatsen bli att det är ganska sannolikt att liv uppkommer.

Jag skulle nog vilja hävda att det är just de som anar hur stor mängd information som krävs för att upprätthålla liv som också förstår hur osannolikt uralstring av liv ur död materia är i verkligheten.

Men själva uppkomsten ligger utanför denna diskussion.
I denna diskussion om evolutionsteorin trovärdighet är det intressant att veta från vilken komplexitetsnivå eller infomationsmängd som evolutionsteorin får börja att gälla.

Borde vi kanske försöka komma överens om detta i en egen tråd?

stebe2
2013-04-01, 18:16
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Vet du verkligen inte det? Kontinentaldrift och plattektonik.

Tropiska växter i mammutars magar som blivit infrysta i sibirien för kanske 50 000 år sedan har inget med kontinentaldrift eller plattonik att göra.

Detta med kontinentaldrift och plattonik vore i o f s trevligt att reda ut nån gång. Det är en riktig soppa.
Men detta är nog fel tråd för den diskussionen.

stebe2
2013-04-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag skulle nog vilja hävda att det är just de som anar hur stor mängd information som krävs för att upprätthålla liv som också förstår hur osannolikt uralstring av liv ur död materia är i verkligheten.
Eftersom vi inte har en klar bild av hur det gick till så är det svårt att bedöma sannolikheter. Det blir inte annat än gissningar så länge vi inte har mer att gå på. Tills vidare kan vi nog inte göra mer än att konstatera att det ser ut som att liv fanns så snart det var möjligt.
2013-04-01, 19:10
Medlem
Citat:
Tropiska växter i mammutars magar som blivit infrysta i sibirien för kanske 50 000 år sedan har inget med kontinentaldrift eller plattonik att göra.
Det kan du ha rätt i, men detta handlade ju om fossil.

Infrusna mammutar är inte fossil.
2013-04-01, 19:45
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ok. Fullt förståeligt att du inte vill diskutera detta eftersom evolutionsteorins grundläggande problem blir allra tydligast under urcellens första tid.
Hejdå Baylife.

stebe2

Jag råkar känna till att killen faktiskt tog studenten i fjol. Då blir det inte så lätt att debattera med en som dig, fr a när man ska försvara en sak som med all tydlighet inte har hänt. Han gjorde exakt samma sak i diskussionen om information med mig typ 50-60 sidor tillbaka i kreationismtråden, slutade svara på frågorna och började trolla. skämde ut sig totalt. tron på tomten, evolutionen, spagettimonstret och andra svammelsagor går nämligen inte att försvara oavsett hur många år man gått i skola.
2013-04-01, 19:49
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Hejdå Baylife.

stebe2
Hur kan det vara ett problem om du inte ens har validerat dina premisser som du bygger 'problemet' på? Skärp dig.
2013-04-01, 19:50
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Jag råkar känna till att killen faktiskt tog studenten i fjol. Då blir det inte så lätt att debattera med en som dig, fr a när man ska försvara en sak som med all tydlighet inte har hänt. Han gjorde exakt samma sak i diskussionen om information med mig typ 50-60 sidor tillbaka i kreationismtråden, slutade svara på frågorna och började trolla. skämde ut sig totalt. tron på tomten, evolutionen, spagettimonstret och andra svammelsagor går nämligen inte att försvara oavsett hur många år man gått i skola.
Var det jag som sluta svara på frågor och skämde ut mig? KOmmer från personen som blandade ihop en nummergenerator med en funktion. Bra där. Du har nog inte så bra minne. Mina svar ligger fortfarande kvar i tråden. Den enda som slutade svara på frågorna är du själv.
Senast redigerad av baylife 2013-04-01 kl. 20:05.
2013-04-02, 00:10
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Hur kan det vara ett problem om du inte ens har validerat dina premisser som du bygger 'problemet' på? Skärp dig.

Vad är det du behöver för att kunna tänka dig in i vad den första urcellen hade för grundläggande funktioner och komplexitetsnivå?

Jag förstår att det är en ovan tanke men försök.

stebe2
2013-04-02, 00:39
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Eftersom vi inte har en klar bild av hur det gick till så är det svårt att bedöma sannolikheter. Det blir inte annat än gissningar så länge vi inte har mer att gå på. Tills vidare kan vi nog inte göra mer än att konstatera att det ser ut som att liv fanns så snart det var möjligt.

Varför ska vi låtsas som vi inte vet vad livet behöver för funktioner för att vara ett liv?
Man kan mycket väl förstå hur komplext ett första liv är och hur mycket informations som behövs för att klara de mest grundläggande funktionerna.
Och sannolikheten för att denna information skall uppkomma av sig själv är lika med 0.

Det från den punkt när liv har uppstått och evolutionsteorin kan börja gälla som är intressant för diskussionen i denna tråd.

stebe2
2013-04-02, 00:42
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Det kan du ha rätt i, men detta handlade ju om fossil.

Infrusna mammutar är inte fossil.

Mycket välbevarade fossil.
Man lär kunna steka köttet och det smakar gott. Men det kan ju vara en skröna.

stebe2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in