2013-03-25, 11:36
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Förklara hur du menar.

Behöver evolutionen mutationer som förbättrar, förfinar och effektiviserar funktioner eller duger det med mutationer som förbättrar vissa funktioner och samtidigt försämrar och förstör andra funktioner där urvalet just då ändå låter varianten överleva.

stebe2
På vilket sett utesluter den ena den andra? Alternativ 2 innehåller ju alternativ 1. Men ja, evolutionen arbetar oftast med optimeringar där en mutation resulterar i ny funktion eller att en funktion förbättras samtidigt som en subfunktion får ge vika eller försämras, vilket jag har förklarat ett antal gånger nu.
Senast redigerad av baylife 2013-03-25 kl. 12:26.
2013-03-25, 21:02
Medlem
Svilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Ja hur kan dom ligga så högt upp tror du, det stämmer ju inte .
I början på 1800-talet konstruerade man den idag allmänt accepterade teorin om den geologiska
tidsskalan. Mannen bakom hette William Smith. Han upptäckte att olika lager
innehöll olika sorts fossil. Vissa djur hittades nästan bara i ett sedimentlager medan andra
hittades i ett annat, osv. Man undersökte lagren på flera ställen över jorden och
sammanställde en karta över alla lager (lagren sades visa alla tidsåldrar som jorden gått
igenom). Sedan åldersbestämde man dem.
Hur alla lager har bildats förklarade man med att det ”snöar” ner 0,33 mm stoft per år på
marken. Lager som ligger längre ner är alltså äldre än de som ligger högre upp. En meter
sedimentlager motsvarar ca 3,000 år. Jordens alla sedimentlager (ca 160 km) har enligt
detta sätt att resonera uppstått under många miljarder år.

Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Tror du alltså att man borrar kilometervis ned i marken när man letar riktigt gamla fossil?

Så är det inte. De allra flesta fossil som hittas ligger vid markytan.

(Jag ifrågasätter på intet sätt att man kan åldersbestämma fossil på grundval av i vilka lager de hittas. Det jag säger är att "hur djupt ned de ligger" inte stämmer.)

Det finns en geologisk verksamhet som gör att de lager som en gång legat djupt kommer upp till ytan.
Dovers vita kalkklippor har en gång varit havsbotten men genom kontinentaldrift har de tryckts uppåt.
Himalaya uppkom genom Indiens drift från Afrika, när Indien kolliderade med Asien trycktes bergen uppåt.
Så det är inte så konstigt att det finns uråldriga fossil nära ytan, antagligen finns det ännu mer fossil djupt nere och efterhand kommer de också upp eftersom kontinentaldriften pågår hela tiden.
2013-03-25, 23:37
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
På vilket sett utesluter den ena den andra? Alternativ 2 innehåller ju alternativ 1. Men ja, evolutionen arbetar oftast med optimeringar där en mutation resulterar i ny funktion eller att en funktion förbättras samtidigt som en subfunktion får ge vika eller försämras, vilket jag har förklarat ett antal gånger nu.

Men du måste tänka att detta skall kunna gälla för urcellen. I den finns bara precis nödvändiga proteiner som alla behövs för att genomföra en kopiering av sig själv och inget annat.

Det funkar inte om något skulle försämras.

Enda chansen är duplicering och förändring av detta till ett helt nytt protein med helt ny laddning som ger en helt ny form och helt ny funktion.

Allt man påstår att mutationer och naturligt urval skulle kunna åstadkomma enligt evolutionsteorin måste man kunna dra ner till urcellen och förstå hur det skall kunna ha fungerat.

Till tiden när det inte fanns några organ, väldigt få peroteiner, endast något system. Sedan skall information som kodar för helt nya proteiner med helt nya funktioner ha ständigt råkat uppkomma genom slumpmässiga mutationer. Helt nya organ, helt nya system, helt nya funktioner och helt nya egenskaper.

Och förklaringen att det har säkert hänt för det hände för så länge sedan är ju inte speciellt vetenskaplig. Man måste ta tag i detta grundläggande problem och kartlägga hur det skulle kunna vara möjligt.

stebe2
2013-03-26, 00:36
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men du måste tänka att detta skall kunna gälla för urcellen. I den finns bara precis nödvändiga proteiner som alla behövs för att genomföra en kopiering av sig själv och inget annat.

Det funkar inte om något skulle försämras.

Enda chansen är duplicering och förändring av detta till ett helt nytt protein med helt ny laddning som ger en helt ny form och helt ny funktion.

Allt man påstår att mutationer och naturligt urval skulle kunna åstadkomma enligt evolutionsteorin måste man kunna dra ner till urcellen och förstå hur det skall kunna ha fungerat.

Till tiden när det inte fanns några organ, väldigt få peroteiner, endast något system. Sedan skall information som kodar för helt nya proteiner med helt nya funktioner ha ständigt råkat uppkomma genom slumpmässiga mutationer. Helt nya organ, helt nya system, helt nya funktioner och helt nya egenskaper.

Och förklaringen att det har säkert hänt för det hände för så länge sedan är ju inte speciellt vetenskaplig. Man måste ta tag i detta grundläggande problem och kartlägga hur det skulle kunna vara möjligt.

stebe2
Notera att jag skrev 'oftast'. Och varför skulle det inte funka om något skulle försämras? Vilken grund har du för påståendet att varje subfunktion måste vara intakt för att den generella funktionen ska fungera? Jag säger inte att 'rent' positiva mutationer inte skett eller kan ske. Men ja, genduplikation + neofunktionalisation är nog det du letar efter. Och som sagt, antifrys proteiner utgör starka prima facie evidens för detta.
Senast redigerad av baylife 2013-03-26 kl. 01:35.
2013-03-26, 02:03
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag säger inte att 'rent' positiva mutationer inte skett eller inte kan ske.
edit
2013-03-26, 18:26
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Notera att jag skrev 'oftast'. Och varför skulle det inte funka om något skulle försämras? Vilken grund har du för påståendet att varje subfunktion måste vara intakt för att den generella funktionen ska fungera? Jag säger inte att 'rent' positiva mutationer inte skett eller kan ske. Men ja, genduplikation + neofunktionalisation är nog det du letar efter. Och som sagt, antifrys proteiner utgör starka prima facie evidens för detta.

Men hänger du med i min tanke att man måste kunna förklara på basic-nivå hur det skall kunna gå till. För här blir problemen för teorin som allra tydligast.

Det verkar som du tänker att urcellen innehållande precis den mängd information som är nödvändig för att klara att producera proteiner som kunde genomföra en kopiering, ändå skulle något proteins funktion kunna försämras och ändå klara av det som den inte kunde göra innan den hade fått tillräcklig information för att klara detta.

Det blir ett feltänk.

En sådan osannolik händelse som att liv skulle kunna uppstå genom uralstring och att alltså en mängd genetisk information som reglerar kopieringen av det första livet vore det ju mycket olyckligt om det livet skulle ha dött ut bara p g a en mutation som försämrade och förstörde allt och tillintetgjorde hundratals miljoner år av väntan på att ett liv skulle uralstras och evolutionen kunde få sätta igång.

Att en sådan händelse att liv skulle uppstå en andra gång blir totalt osannolik.

stebe2
2013-03-26, 21:48
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Evolutionister försöker förklara dessa låga åldrar med att det kommit in föroreningar i proverna. Men, om problemet med föroreningar skulle vara sant, skulle man få förkasta kol-14-metoden helt och hållet för allt som är äldre än bara några tusen år, vilket man inte gör. klippt från Mats Molen

Molén? Host host ;-). Redan år 2001 utnämnde Föreningen Vetenskap och Folkbildning Molén till Årets förvillare med motiveringen att han "förnekar evolutionen utifrån pseudovetenskapliga resonemang". Moléns teser står nämligen i strid med konventionell vetenskap om jordens historia, livets utveckling, paleontologi, historia med mera...
Boken "Vårt ursprung" har fått stark kritik av biologisk, fysisk, astronomisk, paleontologisk och geologisk fackexpertis. Fast det är klart du kände kanske inte till detta?
Hela debatten om Mats Moléns förvillarutmärkelse finns som .pdf här:
http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2001/
2013-03-27, 00:41
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Molén? Host host ;-). Redan år 2001 utnämnde Föreningen Vetenskap och Folkbildning Molén till Årets förvillare med motiveringen att han "förnekar evolutionen utifrån pseudovetenskapliga resonemang". Moléns teser står nämligen i strid med konventionell vetenskap om jordens historia, livets utveckling, paleontologi, historia med mera...
Boken "Vårt ursprung" har fått stark kritik av biologisk, fysisk, astronomisk, paleontologisk och geologisk fackexpertis. Fast det är klart du kände kanske inte till detta?
Hela debatten om Mats Moléns förvillarutmärkelse finns som .pdf här:
http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2001/

Om man ska ta den ateistiska pajasföreningen på allvar så har de även utsett LCHF-doktorn vad hon nu heter till årets förvillare. De har något mer exempel på sina fantastiska utnämningar.

Kan någon som blivit utsedd till årets förvillare ha rätt på någon punkt?
Eller är alla argument som en utsedd förvillare lägger fram per definition felaktiga bara därför att det är just han som lägger fram dem.

Och jag kommer att tänka på en annan liknande situation:

Jag jobbade på en skola som skulle ha skolavslutning i kyrkan. Någon föreslog en präst som den läraren och flera andra visste var jätteduktig med att prata på en nivå som barn förstod. Men någon annan lärare sa att hon hade hört att prästen nog var en kvinnoprästmotståndare och genast var alla överens om att stryka förslaget. Istället blev det en präst som stod och mässade något som ingen förstod nåt av.
Jag har senare pratat med prästen om anklagelserna och det visade sig att han inte alls var nån kvinnoprästmotståndare.

Döm inte människor ohörda. Och döm inte människor för en åsikt. Eller för att dom har fel i en fråga.

stebe2
2013-03-27, 01:02
Medlem
Citat:
Kan någon som blivit utsedd till årets förvillare ha rätt på någon punkt?
Jo.

Men chansen att denne har rätt om en av de punkter som låg till grund för utnämningen är försumbar.
2013-03-27, 01:18
Medlem
Här är den försvunna länken mellan apan och människan.

http://www.youtube.com/watch?v=hOtLJwK7kdk
2013-03-27, 19:54
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men hänger du med i min tanke att man måste kunna förklara på basic-nivå hur det skall kunna gå till. För här blir problemen för teorin som allra tydligast.

Det verkar som du tänker att urcellen innehållande precis den mängd information som är nödvändig för att klara att producera proteiner som kunde genomföra en kopiering, ändå skulle något proteins funktion kunna försämras och ändå klara av det som den inte kunde göra innan den hade fått tillräcklig information för att klara detta.

Det blir ett feltänk.

En sådan osannolik händelse som att liv skulle kunna uppstå genom uralstring och att alltså en mängd genetisk information som reglerar kopieringen av det första livet vore det ju mycket olyckligt om det livet skulle ha dött ut bara p g a en mutation som försämrade och förstörde allt och tillintetgjorde hundratals miljoner år av väntan på att ett liv skulle uralstras och evolutionen kunde få sätta igång.

Att en sådan händelse att liv skulle uppstå en andra gång blir totalt osannolik.

stebe2
Den som står för feltänket här är du själv stebe. Istället för att ge grund för ditt påstående vilket jag efterfrågade så upprepar du bara det. Jag frågar igen; vilken grund har du för påståendet att den generella funktionen slutar fungera om någon subfunktion försämras, eller att om den generella funktionen försämras så slutar den fungera helt. Säg att ett protein (p) producerar (y). Ponera sedan att en av (p)'s subfunktioner försämras eller att dess generella funktion försämras. Varför skulle detta implicera att (p) inte kan producera (y) längre? En non-sequitur.
Senast redigerad av baylife 2013-03-27 kl. 20:16.
2013-03-27, 20:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Den som står för feltänket här är du själv stebe. Istället för att ge grund för ditt påstående vilket jag efterfrågade så upprepar du bara det. Jag frågar igen; vilken grund har du för påståendet att den generella funktionen slutar fungera om någon subfunktion försämras, eller att om den generella funktionen försämras så slutar den fungera helt. Säg att ett protein (p) producerar (y). Ponera sedan att en av (p)'s subfunktioner försämras eller att dess generella funktion försämras. Varför skulle detta implicera att (p) inte kan producera (y) längre? En non-sequitur.
"Om P inte längre kan producera Y. Varför skulle inte P kunna producera Y då?"

Jag fattar inte det här. Kan du förklara för en vanlig icke-biolog?
Senast redigerad av 526 2013-03-27 kl. 20:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in