2013-03-14, 12:18
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Enligt den definitionen så skulle alltså inte de E Coli som började kunna tillgodogöra sig citrat ha gjort det på grund av en positiv mutation.

Det finns uppenbara problem med din definition. Den tar inte hänsyn till mängden proteiner som produceras, hur produktionen av dem aktiveras, etc, etc.
Stebe är alltför inriktad på proteiner och deras subfunktioner och missar det viktiga, i.e. huruvida det är en ny funktion gällande genprodukter.
Senast redigerad av baylife 2013-03-14 kl. 12:23.
2013-03-14, 17:14
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Men urvalet sorterar inte på proteiners förmågor/funktioner, eftersom det inte är de som förökar sig. Det är organismen i vilken de befinner som som urvalet angriper. Och denna defenition duger inte. Eftersom det är urvalet som avgör om funktionen/förmågorna blivit bättre eller sämre. Det som avgör detta är om organismen i fråga för ökad chans att få avkomma. Det avgör om mutationen är rent positiv eller inte. Inte att du värderar vingar bättre än inte vingar, antropocentriskt.

Ja men snälla rara. Jag vet hur det naturliga urvalet fungerar och att det kan vara bäst att t ex förlora flygförmågan ibland för att kunna överleva och få mest avkomma.

Men detta ger inget stöd för att vi har utvecklats från urcell till människa.

Snälla försök förstå.

Ni vill ju ha en definition på vad jag menar med rent positiva muationer och det har ni fått nu.

Och förresten är det visst på resultatet av proteiners funktioner som urvalet sorterar på. Olika proteiners funktioner och hur de samspelar är det som är helt avgörande i sorteringen.

stebe2
2013-03-14, 17:30
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Nu var det iofs evolutionisten Theodosia Dobzhansky som myntade uttrycket och resten av evolutionisterna hakade på. Förmodligen för att förvirra andra till att blanda ihop variation inom en art med förändringar som bara existerar i evolutionisternas fantasi. Att en varg förlorar genetisk information och blir till chihuahua bevisar nämligen i deras värld att en bakterie kan bli människa. id-anhängare ogillar uttrycket mikroevolution och evolutionisterna ogillar uttrycket makroevolution. Men vi kompromissar och använder båda. Är bara lite rädd för att om man kallar anpassning för "evolution" kan det riskera att spä på förvirringen.

Jag tror också att det mesta av all förfining, förbättring och effektivisering vi kan observera för det mesta bara är konsentrering av de redan goda arvsanlag som kan finnas i en genpool.

Men jag tro också att det måste vara möjligt att det vid oerhört sällsynta fall sker mutationer som är rent positiva som förbättrar, förfinar och effektiviserar funktioner utan att skada och förstöra andra funktioner eller ge negativa bieffekter.

Jag kan också tänka mig att det skulle kunna finnas en mekanism som fungerar ungefär som immunförsvaret. Att någon mekanism låter mutationer prova fram olika förslag på lösning för ett problem som organismen stött på. Det kanske också finns färdiga kvävebas-sektioner med olika funktioner och egenskaper att hämta eller kopiera från det så kallade skräpDNAt som sedan kan sammanfogas för att skapa protein med olika funktioner.

Annars är det mesta av evolution eller mikroevolution som vi kan observera mest bara exempel där mutationer försämrar och förstör olika funktoner.

stebe2
2013-03-14, 19:41
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Ja men snälla rara. Jag vet hur det naturliga urvalet fungerar och att det kan vara bäst att t ex förlora flygförmågan ibland för att kunna överleva och få mest avkomma.

Men detta ger inget stöd för att vi har utvecklats från urcell till människa.

Snälla försök förstå.

Ni vill ju ha en definition på vad jag menar med rent positiva muationer och det har ni fått nu.
Det jag önskar från dig är en förklaring på varför positiva mutationer, enligt stebe2 öht är ett måste för denna utveckling?

Citat:
Och förresten är det visst på resultatet av proteiners funktioner som urvalet sorterar på. Olika proteiners funktioner och hur de samspelar är det som är helt avgörande i sorteringen.

stebe2
Indirekt, eftersom proteimer bygger organusmen. Men det som urvalet sorterar på är hur välanpassade individerna är till sin miljö. Vad bra att du äntligen inser iaf att vingförlusten är positiv.
2013-03-14, 22:06
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Men jag tro också att det måste vara möjligt att det vid oerhört sällsynta fall sker mutationer som är rent positiva som förbättrar, förfinar och effektiviserar funktioner utan att skada och förstöra andra funktioner eller ge negativa bieffekter.
Stebe2, tänk till lite. "Rent positiva" mutationer är nästan fånigt att prata om. Mutationer som leder till en förändring är säkerligen negativa sett ur något perspektiv, men kan samtidigt vara fördelaktig sett från ett annat perspektiv.

Det är ju tämligen självklart.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-03-14 kl. 22:47.
2013-03-15, 09:04
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Enligt den definitionen så skulle alltså inte de E Coli som började kunna tillgodogöra sig citrat ha gjort det på grund av en positiv mutation.

Det finns uppenbara problem med din definition. Den tar inte hänsyn till mängden proteiner som produceras, hur produktionen av dem aktiveras, etc, etc.

Jovisst. Att E.Coli även kan tillgodogöra sig citrat i aeroba förhållanden efter mutationer är det bästa exemplet hittills på en rent positiv mutation.

Ingen ny funktion har visserligen uppkommit eller förbättrats men förmågan att även tillgodogöra sig citrat under aeroba förhållanden har ju uppkommit. Svag förmåga i början när få CITT-proteiner producerades bättre förmåga senare när fler CITT-producerades efter ytterligare mutationer.

Och vad jag förstår så skriver man i alla fall inget om att denna förmåga att tillgodogöra sig citrat skulle ha några negativa effekter på övriga funktioner och förmågor eller försvaga E.Coli i en naturlig miljö.

Men om evolutionen skall vara trolig så krävs det ju att det hela tiden har uppkommit nya proteiner med helt nya funktioner som inte funnits förut hos någon organism. Dessa proteiners funktioner måste också ha blivit bättre och bättre och förfinats och effektiviserats. Allt genom att slumpmässiga mutationer råkar orsaka att ny information uppkommer.
Sedan kan ju ett protein ha en hur fantastisk funkton som helst helt i onödan om inte denna funktion hamnar i rätt sammanhang, i rätt sorts cell vid rätt tillfälle.
Den reglerande informationen är ju avgörande var, när och hur en gen uttrycks och även hur en gen avläses. Också denna information har uppkomiit genom att mutationer helt slumpmässigt allt eftersom lagt till information som till slut råkar ge en reglerande information som gör att proteinet kan göra nytta nånstans.
I vilken ordning all denna information behöver uppkomma är ett stort dilemma.

Om ett protein är på väg att uppkomma som kanske är på gång att få en mycket bra funktion så måste även information råka uppkomma som reglerar att proteinet uttrycks i en cell och skede där proteinet kan göra nån nytta. Så att urvalet kan "se" funktionen och få anledning att spara informationen.

stebe2
Senast redigerad av stebe2 2013-03-15 kl. 09:05. Anledning: felstavning
2013-03-15, 10:58
Medlem
Citat:
Jovisst. Att E.Coli även kan tillgodogöra sig citrat i aeroba förhållanden efter mutationer är det bästa exemplet hittills på en rent positiv mutation.

Ingen ny funktion har visserligen uppkommit eller förbättrats men förmågan att även tillgodogöra sig citrat under aeroba förhållanden har ju uppkommit. Svag förmåga i början när få CITT-proteiner producerades bättre förmåga senare när fler CITT-producerades efter ytterligare mutationer.

Och vad jag förstår så skriver man i alla fall inget om att denna förmåga att tillgodogöra sig citrat skulle ha några negativa effekter på övriga funktioner och förmågor eller försvaga E.Coli i en naturlig miljö.

Men enligt din definition så är ju inte detta en positiv mutation. Så varför använder du den då?
2013-03-15, 17:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag menar att jag förstår evolutionsteorins principer. Du verkar mena att du inte köper dessa (som du föreställer dig dom) då de talar emot dina idéer kring hur allt följer samma mönster. Om jag uppfattat dig rätt. Jag anser att det vore klokare att skrinlägga dina (flum)idéer än evolutionteorins principer, om du finner att de talar emot varandra. Men detta är ju ditt val såklart.
Menar du att naturlagarna är flummiga idéer?
2013-03-15, 17:21
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Menar du att naturlagarna är flummiga idéer?
Nä. jag kallar inte dina flummiga idéer för naturlagar.
Senast redigerad av wooten 2013-03-15 kl. 17:38.
2013-03-16, 18:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Nä. jag kallar inte dina flummiga idéer för naturlagar.
Att naturen formar sig efter givna mönster och system är inte flummigt. Det är fakta.
2013-03-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Att naturen formar sig efter givna mönster och system är inte flummigt. Det är fakta.
"givna"?

Att man kan upptäcka mönster är en sak. Varför de uppkommer en annan.
2013-03-16, 21:04
Medlem
526s avatar
Citat:
"givna"?

Att man kan upptäcka mönster är en sak. Varför de uppkommer en annan.
Ja, varför är en annan fråga.
Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att dessa strukturer blir lika överallt, även i biologiska varelser. Därför är det svårt att tro att de i vissa sammanhang har uppstått genom slump och blint urval, och i andra sammanhang av naturlagar och i tredje fall pga av intelligens. Det är i sig motsägelsefullt och saknar rakkniv. Mer sannolikt är det att det uppstått av en och samma orsak, en och samma grund till allt. Dvs naturen formar sig enligt X (i brist på bättre benämning).

Förtydligande: Med X menar jag mönster, system, strukturer i naturen. Inte bara visuella "former" utan att allt följer matematiska system. Det finns förmodligen ett riktigt ord för detta, som jag inte kan. Upplys mig gärna
Senast redigerad av 526 2013-03-16 kl. 21:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in