2013-05-17, 19:17
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Självklart kan jag förklara i detalj hur en sten faller, kan till och men ge dig en exakt matematisk beskrivning om du så önskar. Jag förlitar mig på empiri och inte på spekulationer.
Jag tror helt enkelt att du och Mick.3 har lite olika krav på vad en förklaring "i detalj" innebär.
2013-05-17, 19:17
Medlem
Undrar om det bestrids att allt liv på jorden utvecklats från samma "urcell"?
2013-05-17, 19:18
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Efter som att jag inte har en KOMPLETT förståelse av evolutionsteorin så verkar du tycka att man inte kan gagna sig av den som förklaringsmodell. Jag vet att evolutionsteorin är den enda gångbara förklaringsmodell vi har, den enda som lärs ut i skolbänkarna och som vetenskapen har anammat. Alltså kan jag lugnt förutsätta att samtliga växter är en evolutionsprodukt, utan att för den delen besitta en detaljerad kunskap om exakt hur det gick till.

Min ytterst grundläggande evolutionskunskap räcker för att jag skall inse att det är den enda tänkbara förklaringen, en förklaring som apliceras på allt liv på den här planeten, undantagslöst.

Och om mina kunskaper är bristfälliga så är min egna ignorans att skylla på, inte evolutionsteorin som sådan, den har stått orubbad på egna ben sedan Darwin först publicerade The origon of species.

Då förlitar du dig i blindo på sånt som behagar dig.
2013-05-17, 19:19
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Du har hjärntvättats av skolböcker som lär ut att evolution inte går att motstrida och att det är en fakta. Det är bara bullshit.

Lägg fram ett enda bevis mot den då, jag vill ha en Peer-review artikel med observerbara bevis som är gjorda av flera olika biologer där de fått samma resultat. Denna artikel ska vara från en riktigt vetenskapssida och ingen passagen, swipnet, creation.net...
2013-05-17, 19:20
Medlem
Citat:
Då förlitar du dig i blindo på sånt som behagar dig.
Struntprat! Vetenskapen är inte som en helig skrift.
Menar du att den som bara kan en enda sura förlitar sig i blindo på den?
2013-05-17, 19:29
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Lägg fram ett enda bevis mot den då, jag vill ha en Peer-review artikel med observerbara bevis som är gjorda av flera olika biologer där de fått samma resultat. Denna artikel ska vara från en riktigt vetenskapssida och ingen passagen, swipnet, creation.net...

Med andra ord ska det vara på dina premisser. Alla biologer är inte ens överens om denna teori. Och de flesta biologer har satsat på att bli det just för att hjärntvätta människor.

De flesta biologer är ateister och har varit det innan de blev biolog. Läs bara om varför Richard Dawkins satsade på att bli biolog.
2013-05-17, 19:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag tror helt enkelt att du och Mick.3 har lite olika krav på vad en förklaring "i detalj" innebär.

Mick.3 för förklara vad hen menar med att hen vet hur växter uppstod? Vad baserar sig denna vet på? Baserar den sig på empiri eller spekulationer?
2013-05-17, 19:38
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Med andra ord ska det vara på dina premisser.

Mina permisser, nej vetenskapliga permisser.

Citat:
Alla biologer är inte ens överens om denna teori.

99,9% biologer håller med om att evolutionen är sann, kan du ge mig en källa på biologer som inte gör det?

Citat:
Och de flesta biologer har satsat på att bli det just för att hjärntvätta människor.
Har du någon källa på detta? Har du någon bildbevis där de skrivit på ett kontrakt där dom medger att dom ska göra det? Vad har du fått detta ifrån, vill se dina källor.

Citat:
De flesta biologer är ateister och har varit det innan de blev biolog.

Det finns väldigt många kristna som är evolutionsbiologer...

Citat:
Läs bara om varför Richard Dawkins satsade på att bli biolog.

Dawkins var kristen fram till halva sin tonårsperiod...
2013-05-17, 20:01
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
=hejsantest]Mina permisser, nej vetenskapliga permisser.

Även om premisserna innehåller många besvarade frågor, luckor och fejkade svar?

Citat:
99,9% biologer håller med om att evolutionen är sann, kan du ge mig en källa på biologer som inte gör det?

skadar inte med en källa.

Citat:
Har du någon källa på detta? Har du någon bildbevis där de skrivit på ett kontrakt där dom medger att dom ska göra det? Vad har du fått detta ifrån, vill se dina källor.

Jag har till och med klipp-bevis där han ska argumentera med en kristen och han presenterar sig i början och precis som du påpekar så har han varit kristen men sen vacklar han i sin tro på grund av att han inte visste vilken religion som var den riktiga och därför blev ateist och satsade på att bli biolog. Klippet finns på youtube men jag hittar inte det just nu.

Citat:
Det finns väldigt många kristna som är evolutionsbiologer...

Dessa behöver inte hålla med om alla teorier kring evolutionen. Finns en massa teorier kring ämnet.

Citat:
Dawkins var kristen fram till halva sin tonårsperiod...

Helt rätt och nu hjärntvättar han människor att akta sig för religion. Han har gått vilse i sig själv.
2013-05-17, 20:03
Medlem
Citat:
Självklart kan jag förklara i detalj hur en sten faller, kan till och med ge dig en exakt matematisk beskrivning om du så önskar. Jag förlitar mig på empiri och inte på spekulationer.

... och jag kan ge dig matematiska beräkningar som beskriver poulationsgenetiska principer (t.ex evolution).

Frågan är kan du förklara detalj varför stenen faller? Förstår du varför en sten faller när du släpper den? Att kunna beskriva något är långt ifrån samma sak som att förstå.
Om du påstår att du förstår hur gravitationen fungerar lurar du dig själv.

Hur evolutionen fungerar är skitenkelt. Gener som förökar sig effektivt blir fler. Thats it.
Hur gravitationen egentligen fungerar är är sådant som Hawkings och grabbarna fortfarande försöker förstå. Einsteins teorier är väl skrotade vid det här laget vad jag förstått, och han var ändå ganska smart.

Varför finns det inte fler gravitations-skeptiker?
Det fattar ni väl....gravitoner, rumstid, mörk materia...? Det är bara en vetenskaplig konspiration. I själva verket faller vi för att djävulen har satt upp en enorm magnet i helvetet. Vet du hur många hål det finns i gravitations-teorin? Kan du förklara för mig varför gravitationen är så svag jämfört med andra fundamentala krafter. Nähe, tänkte väl det. Checkmate gravitationalists!
2013-05-17, 20:29
Medlem
Citat:
Självklart kan jag förklara i detalj hur en sten faller, kan till och med ge dig en exakt matematisk beskrivning om du så önskar. Jag förlitar mig på empiri och inte på spekulationer.
Låt höra.
2013-05-17, 21:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Låt höra.

Varsågod, här har du den matematiska beskrivningen när en sten faller:

y = y0 + 0.5at^2

Några förtydliganden:
- y0 är startpositionen, dvs stenens höjd över markytan.
- t är tidpunkten vid en viss position.
- a är gravitationskonstanten

Sätt in en valfri tidpunkt så får du en veta exakt var stenen befinner sig. Svårare än så kan det inte bli. Hoppas att du är nöjd med svaret.
Senast redigerad av kunskap1 2013-05-17 kl. 21:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in