Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-23, 17:34
  #1
Medlem
Fallmans avatar
Snabb fråga med gärna bra svar..

Jag försöker att alltid ha full tank i bilen. Typ tanka efter lite mer än halva tanken har gått, eller när de behövs osv.

Eller är det bättre att köra så man nästan har tom tank /när den börjar varna för att bensinen tar slut?



Vad är bäst för bilen?? Köra slut på tanken typ eller ej.

Nackdelar om man gör fel sätt?
Citera
2012-07-23, 17:40
  #2
Medlem
För bilen i sig spelar det ingen roll. Däremot drar bilen mer om du kör runt med full tank än om du har mindre brännsle i tanken.
Citera
2012-07-23, 17:47
  #3
Medlem
BlondinBalles avatar
Blev själv intresserad av det här och fann https://www.flashback.org/t440805

Låter som du har en tvångstanke mer än att bilen skulle må bättre.
Citera
2012-07-23, 17:49
  #4
Medlem
toby79s avatar
Du slipper kondensvatten i tanken om du försöker hålla fullt. Men det är funkar så klart bäst om du alltid tankar innan du ställer från dig bilen för kvällen.
När man kör lastbil, arbetsmaskiner så ska man sträva efter att alltid ha fullt pga av den orsaken, speciellt på vintern.

En negativ aspekt med att alltid ha fullt är att till sist har givaren i tankarmaturen slitits på ett ställe istället för att ha slitit jämt över hela banan. Det tar dock väldigt lång tid innan den ska slitas så det är ju inget man behöver gå och nojja sig över. Det blir värre för nästa ägare, eller ägaren därefter osv.
Citera
2012-07-23, 18:03
  #5
Medlem
RiverStyxs avatar
Som det skrivs ovan slipper du kondensvatten i tanken vid full tank. Dock har jag aldrig hört att det ställt till några egentliga problem för personbilar, och särskilt inte på sommaren eller om du parkerar i garage. Men om bilen står oanvänd ute länge på vintern kan detta bli ett problem.

Kan inte se några egentliga nackdelar med att göra som du gör idag. Det skulle väl då vara en ytterst blygsam extra bränsleåtgång då du alltid kör med full tank, och därmed maximal vikt bränsle.
Citera
2012-07-23, 18:18
  #6
Medlem
zepofans avatar
Med så mycket sprit som det är i bränslet i dag så lär inte kondensvatten vara något problem.
Citera
2012-07-23, 19:12
  #7
Medlem
5% etanol i 95okt som han/hon innan skrev.
Så jag tror heller inte att det är nå stora mängder av vatten.
Citera
2012-07-23, 19:17
  #8
Medlem
LATTMAJONNASs avatar
Tanka fullt, Kör slut på det, tanka fullt igen!
Du slipper tanka hela tiden plus att tankarmaturen slits jämt längsmed hela mätområdet.
Citera
2012-07-23, 19:30
  #9
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Vad är bäst för bilen?? Köra slut på tanken typ eller ej.

Det kan vara skadligt för ett fordon och "köra slut" på bensin
Citera
2012-07-23, 19:36
  #10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Det kan vara skadligt för ett fordon och "köra slut" på bensin


Verkligen? Däremot är det ju ett välkänt problem att äldre dieselbilar inte kan startas om de körts torrt.
Citera
2012-07-23, 20:53
  #11
Medlem
Det är rätt så opraktiskt om bilen stannar plötsligt på grund av tom tank, jag brukar försöka tanka när bilen gnäller över att tanken nästan är tom. Ska man åka långt är det smart att tanka först. Ett fåtal gånger har färddatorn stått på 0 och det har inte funnits någon mack inom synhåll. Det är svettigt (men har konstigt nog alltid gått bra, vem vet hur många meter till bilen hade rullat...) Något jag inte förstår mig på är folk som tankar i några liter för att det inte ska bli så dyrt. Det är väl inte billigare att tanka små slattar flera gånger i veckan jämfört med att tanka fullt?
Citera
2012-07-24, 21:16
  #12
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Verkligen? Däremot är det ju ett välkänt problem att äldre dieselbilar inte kan startas om de körts torrt.

Tänk dig att du tagit ett bad (I ett badkar) och drar ut proppen. Vattnet, och en liten mängd smuts åker ner, men först när det är väldigt lite vatten kvar så rusar smutset.

Samma sak händer i en bensintank. Fast det finns ju också tankar som har ett rör som suger upp bensinen, typ som ett sugrör
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback