2012-07-29, 00:32
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekula84
Varje hundslagsmål är unikt och exakt hur man väljer att gå tillväga kan bero på situationen. Som jag har tolkat just denna situation från både kvinnans och polisens vittnesmål så verkar det som om att Brutus gjort utfall utan att faktiskt bita. Om så är fallet borde polismannen bara kunna lugnt och bestämt vända sig om och gå ut genom grinden han kom ifrån. Hade Brutus varit en riktigt argsint hund som vaktar sitt territorie så hade han definitivt gått till attack direkt utan att tveka och då hade vi vetat det idag för då hade inte polismannen hunnit dra sitt vapen innan han hade haft käftarna i hans schäfer.

Det som är anmärkningsvärt är att en utbildad hundförare inte verkar kunnat tolka Brutus för fem öre. Han har uppfört sig som om han inte hade någon utbildning alls i att lösa eventuella hundkonflikter som kan möta hundförare som rör sig på civil mark.

Polisens uppgift är inte att avstyra hundslagsmål. Oavsett om deras egna hundar är inblandade för att någon glömde sin tillsynsplikt eller inte. Det vill säga låg och sov i huset med lösspringande hund på tomten. Hur vet du att inte hundföraren läste av "Brutus" på ett korrekt sätt och en akutavlivning inte var nödvändig?
Senast redigerad av TonysKusin 2012-07-29 kl. 00:39.
Citera
2012-07-29, 00:38
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag kan inte se det som ett djupt problem i samhället att folk värderar sina hundar högt. Så länge det handlar om att höja ribban så. Om folk däremot skulle sänka ribban och ogilla sina barn lika mycket som fattiga filippinare ogillar hundar*, ja, då ser jag det som ett djupt problem i samhället.

* Där är en hund inte värd mycket alls.

Problemet är att väldigt få värderar sina hundar så högt som de faktiskt tror. Börjar man jämföra barn på samma nivå så är vi på en farlig väg.
Senast redigerad av TonysKusin 2012-07-29 kl. 00:41.
Citera
2012-07-29, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Du har grinat färdigt säger du? hahaha

visst, du är upprörd, och jag får väl respektera dig, men samtidigt, du får helt enkelt acceptera att man i dessa lägen förhåller sig till vad som sägs i lagen.
Vad lagen säger och vad som de facto har hänt är två skilda ting.Inte fan behöver konstapeln oroa sig men folk är inte fullständigt korkade.Det räcker att höra det korkade språkbruket de använder för dra slutsatsen att de ljuger.De talar om för kvinnan hur hon känner vilket är väldigt fult.De är väl inte psykiatriker också?De kan väl nöja sig med att vara lögnare.
Citera
2012-07-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Men gubben lilla, polisen agerade som man enligt deras utbildning ska göra, de vet du va? Som du säger, "hundslagsmål" är nog väldigt olika, men har du en annan prioritet kan du inte dalta runt hur som helst. Och sen kan ju han inte riktigt bara vända sig om och gå ut med sin hund, eftersom polishunden med all säkerhet också svarar på Brutus reaktion. Detta spelar väl mindre vikt, men sen har polisen också en inbrottstjuv att jaga efter, och då gäller de att vara snabb.

Och det är där många av oss blir upprörda, polisen ska inte dra fram likt en tornado över landskapet och skjuta varenda hund i dess väg i jakten på en gråtjuv. Är man inne på någon annan människas mark får man faktiskt visa lite prov på gott omdöme och respekt mot personen i fråga.

De flesta av oss i denna tråd är inte de ACAB-nissar ni bokstavstroende polisdyrkare brukar bråka med på dessa forum. Vi anser bara att det verkar som om att det är något som brister i rutinerna över hur saker och ting har lett fram till denna tragiska händelse. Den svenska poliskåren hade inte varit så bra som den ändå är idag om de inte sett över sina rutiner när de brister ibland.
Citera
2012-07-29, 00:49
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimvoro
Vad lagen säger och vad som de facto har hänt är två skilda ting.Inte fan behöver konstapeln oroa sig men folk är inte fullständigt korkade.Det räcker att höra det korkade språkbruket de använder för dra slutsatsen att de ljuger.De talar om för kvinnan hur hon känner vilket är väldigt fult.De är väl inte psykiatriker också?De kan väl nöja sig med att vara lögnare.

Nej. Det som har hänt ska belysas utifrån vad som står i lagen. Händelser och lagen är inte åtskillda. Polisen har troligen mer kompetens att höra vittnen än du. Jo, folk är dumma, ta upp en spegel och kolla så får du se.
Senast redigerad av TonysKusin 2012-07-29 kl. 00:51.
Citera
2012-07-29, 00:51
Medlem
Citat:
Hoyler.Polismanen skulle ha avbrutit.

Nej och åter Nej. En riktig polisman viker inte ner sig så lätt. DU kanske skulle gjort det och gått tillbaka till polisbilen och återgått till att läsa och skriva på Facebook eller något annat socialt struntmedia.

Än en gång, att en hund sköts och till sist fick avlivas av veterinär var en trist konsekvens av ett i övrigt normalt arbetspass men absolut ingen tragedi. Det ordet bör användas till sådana ting som trafikolyckor med dödlig utgång och andra allvarliga olyckor vilket är vardagsmat för aktiva polismän.
Citera
2012-07-29, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonysKusin
Nej. Det som har hänt ska belysas utifrån vad som står i lagen. Händelser och lagen är inte åtskillda. Polisen har troligen mer kompetens att höra vittnen än du. Jo, folk är dumma, ta upp en spegel och kolla så får du se.
Har du lika stort förtroende för samtliga myndigheter,Migrationsverket mm.
Citera
2012-07-29, 00:55
Medlem
Citat:
Polisens uppgift är inte att avstyra hundslagsmål. Oavsett om deras egna hundar är inblandade för att någon glömde sin tillsynsplikt eller inte. Det vill säga låg och sov i huset med lösspringande hund på tomten. Hur vet du att inte hundföraren läste av "Brutus" på ett korrekt sätt och en akutavlivning inte var nödvändig?

Kan bara prata från de hundar jag har erfarenhet av då jag inte träffat Brutus. Men de Hovawarts jag kännt som varit riktigt vaktiga av sig hade haft käftarna i hans schäfer innan polismannen ens hunnit uppfatta att det var en hund på tomten. Så beter sig en hund som är farlig för inkräktare och det gjorde uppenbarligen inte Brutus då varken polishunden eller hundföraren blev biten.
Citera
2012-07-29, 00:58
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Har du lika stort förtroende för samtliga myndigheter,Migrationsverket mm.

Nej, migrationsverket släpper in för mycket idioter. Polisen, Skatteverket, räddningstjänsten skulle jag säga är de myndigheter jag har störst (något) förtroende kvar för. Jag tycker dock för att föra diskusionen OT att det är skandal att polisen får granska sig själv och att vi inte har någon djurskyddsmyndighet värd namnet längre. Jag tror dock inte på att en polisman skulle gå in på en tomt och skjuta en byracka för att jävlas/inkompetens. Jag tror att han hade anledning att dra sitt vapen. Detta oavsett vad "anhöriga" till jycken säger att de såg då de var nyvakna. För övrigt så skulle det vara klädsamt om vi kom ihåg att det är en hund vi pratar om. Många använder ord som "mord" osv.
Senast redigerad av TonysKusin 2012-07-29 kl. 01:06.
Citera
2012-07-29, 01:06
Bannlyst
Citat:
Nej, migrationsverket släpper in för mycket smuts. Polisen, Skatteverket, räddningstjänsten skulle jag säga är de myndigheter jag har störst förtroende för. Jag tycker dock för att föra diskusionen OT att det är skandal att polisen får granska sig själv och att vi inte har någon djurskyddsmyndighet värd namnet. Jag tror dock inte på att en polisman skulle gå in på en tomt och skjuta en byracka för att jävlas. Jag tror att han hade anledning att dra sitt vapen. Detta oavsett vad "anhöriga" till jycken säger att de såg då de var nyvakna.
Jag tror inte heller att han sköt hunden för sitt höga nöjes skull men jag köper inte för en sekund hans"story".Sen ska du högakta och respektera Migrationsverket.
Citera
2012-07-29, 01:09
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Jag tror inte heller att han sköt hunden för sitt höga nöjes skull men jag köper inte för en sekund hans"story".Sen ska du högakta och respektera Migrationsverket.

Hmmm. Jag köper inte de nyvakna anhörigas story för en sekund. Det är nog där vi är osams...Olika utgångspunkt. För vidare diskussion i det andra ämnet så får vi nog flytta striden in i I&I forumet.
Citera
2012-07-29, 02:25
Medlem
tinasluts avatar
Positivt är att denna händelse engagerar många människor. Negativt är att många öser ur sig sin bitterhet av okunskap eller frustration bara för att skapa konflikt med andra människor. Jag kan föreställa mig att det känns meningsfullt för somliga att spilla energi på att trakassera sina medmänniskor när man inte kan hävda sig på andra områden. Även mindre begåvade personer omfattas av yttrandefriheten...

Det hela är ju mycket enkelt. Ta fram namnet på förövaren och ge familjen upprättelse. Hur många andra felbedömningar och missgrepp har han gjort sig skyldig till under sin hittillsvarande karriär? Hur många andra ska behöva bli lidande genom hans framfart?

Vi har givit dig som fått bli polis ett mycket stort förtroende. Du som dödade Brutus har gravt åsidosatt ditt ansvar gentemot allmänheten av olämplighet eller bristande erfarenhet. Detta framgår med all önskvärd tydlighet av tillgänglig information i ärendet. Vad som är synd är att hittills inga boende i närområdet har uttalat sig. Folk som måste veta mera. Nu är det hög tid att ni lättar ert hjärta som motvikt till alla som försvarar polisens agerande i varje läge in absurdum. Dessutom tror jag inte att ni som skriver det ena hjärtlösa inlägget efter det andra som försvar till detta dåd egentligen är sådana polissupportrar som ni vill ge sken av. Nej, ni har helt enkelt resignerat och ser er själva som maktlösa mot systemet. Eller orkar inte bry er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in