Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Vari ligger övertrampet? Att vidta åtgärder mot en hund som man uppfattar som aggresiv tror jag varenda människa skulle göra, på något sätt. Jag är absolut ingen expert på att hantera hundar och skulle inte tveka en sekund på att skjuta en hund som påbörjar ett angrepp.
Problemet som det verkar är att polisen inte har tagit kontakt med den drabbade familjen, om jag uppfattar media rätt.
Det finns otroligt många "förståsigpåare" som uttalar sig bakom en dator, utan att ha en aning om vilken situation, vilka intryck och vilken uppfattning polismannen hade när han fattade beslutet. Ungefär som att ifrågasätta varför någon krockar, "det är väl bara att bromsa eller väja, det hade ju jag gjort..." Och vissa här inne ligger även på den nivån att de säkert skulle ha "tutat för att varna alla flera minuter innan själva kollisionen, det gör väl varje normal människa!!?"
Jag ska göra ett inlägg till fast jag redan insett att det inte tjänar något till för positionerna mellan lägren kommer inte att ändra sig, hund älskarna på ena sidan och polis älskarna å andra sidan.
Nu är det ju så att vi har inte fått en full redogörelse från polismannen mer än att han kände sig och sin hund hotad och trodde först att han blivit biten vilket blev till en sträckning förövrigt är det inte rapporterat någon form av skada varken på han eller hans hund.
Ägarinnan som bevittnade skottet säger å sin sida att hon vaknade av morrande hundar och såg när han sköt hunden som enligt henne stod still ett antal meter från polismannen hur som med detta om det är färgat av henne för att bli bättre ur hennes synvinkel så kan man ju anta samma från polismannens sida, nog om detta eftersom polismannens version inte kommit ut till fullo.
Ett skott bör väl dock vara sista ut vägen och inte första?
Att polisen inte tagit kontakt är väl det största felet oavsett om skottet var nödvändigt eller inte.
Ja det är otroligt många förståsigpåare här vilket det brukar vara i sådana här trådar som rör upp känslorna men förståsigpåarna finns på bägge sidor och det kastas otroligt mycket fram och tillbaks så alla är nog lika goda kålsupare i det fallet, sen är det ju så också att det finns faktiskt personer bland alla dessa som har kunskaper som man kanske ska ta till sig eftersom lärdom är en lätt börda att bära.
Jag beklagar familjen som förlorat sin hund och jag beklagar poliskåren som inte agerat mer mänskligt och rakryggat i detta. sen beklagar jag dem som inte kan föra en vettig diskussion på ett forum utan att ta till svordomar och smädes ord i skydd av sin anonymitet.
Nu önskar jag er en trevlig kväll och en bra framtid.