2012-09-27, 22:34
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Ja du man undrar ju allra helst när man läser polismannens beskrivning av händelsen.

"Den åtalade polismannen beskrev situationen när han och en kollega skulle gripa Arklöv som extremt pressande.
- Det var ett enormt adrenalintillskott, pulsen ökade katastrofalt, sade han i rätten.
Trots att Arklöv följde polismännens instruktioner och lade sig ner fick polismannen känslan av att Arklöv inte hade gett sig.
- Det gick för lätt. Det var som om han försökte lura in oss i någonting, sade han."

Kan vår kära hundförare upplevt något liknande.

Ja, adrenalin var det nog ingen brist på och pulsen eskalerade väl den som allt annat...
Citera
2012-09-27, 22:40
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Ja, adrenalin var det nog ingen brist på och pulsen eskalerade väl den som allt annat...

Ja och Brutus backade efter sparken men polisen litade inte på honom för han försökte nog luras så det var bäst att sätta en kula i honom och hade inte matte ropat hade det nog blivit en till misstänker jag.
Citera
2012-09-27, 22:42
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Nu vet jag iofs inte, så jag blev nyfiken. Hävdade polismannen att han skjutit utifrån en händelse som skulle varit straffri?

I det första skedet så ja, han hävdade nöd men i och med att vittnet sett allting fick det bli ett våda skott efter diverse överläggningar med cheferna.
Citera
2012-09-27, 22:44
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ja och Brutus backade efter sparken men polisen litade inte på honom för han försökte nog luras så det var bäst att sätta en kula i honom och hade inte matte ropat hade det nog blivit en till misstänker jag.

Det hade ju varit betydligt mera humant mitt i bedrövelsen.

Bedrövelse, ja - det sammanfattar denna stjärna riktigt bra. Inte medverkade han till att gripa de misstänkta och inte lyckades han i sitt uppsåt att döda Brutus.
Citera
2012-09-27, 22:46
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
I det första skedet så ja, han hävdade nöd men i och med att vittnet sett allting fick det bli ett våda skott efter diverse överläggningar med cheferna.
Okej. Finns detta att läsa någonstans som du känner till så får du gärna skicka det på pm.
Citera
2012-09-27, 22:48
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Okej. Finns detta att läsa någonstans som du känner till så får du gärna skicka det på pm.

Finns här
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/15/arklov.html
Citera
2012-09-27, 22:51
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Finns här
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/15/arklov.html
Tack. Jag tänkte mer på domen. Det som står i Aftonbladet har jag av vissa skäl inget förtroende för.
Dessutom stod det inget om att polismannen hävdat nöd eller så, bara att tingsrätten ansett att någon straffrihetsgrund inte förelegat i den länken.
Senast redigerad av Optiroc 2012-09-27 kl. 22:55.
Citera
2012-09-27, 23:01
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Tack. Jag tänkte mer på domen. Det som står i Aftonbladet har jag av vissa skäl inget förtroende för.
Dessutom stod det inget om att polismannen hävdat nöd eller så, bara att tingsrätten ansett att någon straffrihetsgrund inte förelegat i den länken.

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka ditt tidigare inlägg i detta sammanhang:

Man kan dessutom inte åberopa nöd eller nödvärn. Det kan efter en utredning visa sig att agerandet inte är straffbart enligt nöd och nödvärn. Det är alltså inte något man själv kan bestämma.

Utifrån det så kunde han ju inte hävda nöd?

Visserligen även detta AB men här citeras en del ur förhöret:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/16/skott.html
Citera
2012-09-27, 23:04
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt hur man ska tolka ditt tidigare inlägg i detta sammanhang:

Man kan dessutom inte åberopa nöd eller nödvärn. Det kan efter en utredning visa sig att agerandet inte är straffbart enligt nöd och nödvärn. Det är alltså inte något man själv kan bestämma.

Utifrån det så kunde han ju inte hävda nöd?

Visserligen även detta AB men här citeras en del ur förhöret:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/16/skott.html
Nej det är åklagare eller ytterst rätten som prövar om nöd eller nödvärn kan föreligga. Det är alltså inget man själv bara kan bestämma.

Strossel valde denna händelse när han skulle ge ett exempel på en polis som ljög och hävdat nöd men sedan blivit motbevisad. Om jag inte missuppfattat det.
Enligt artikeln har den dömde polismannen sagt att han inte ens märkte att han sköt. Att i samband med det säga att man sköt i nödvärn blir lite kneigt. Nä jag tror jag behöver ett bättre exempel på att poliser ljuger om nöd och nödvärn.
Senast redigerad av Optiroc 2012-09-27 kl. 23:13.
Citera
2012-09-27, 23:05
Medlem
tinasluts avatar
Nu tänker jag överlämna mig i Morfei armar och fundera vidare på gåtan om varför hundförarens uppgivna namn inte stämmer med verkligheten. Två teorier:

- "Dubbel bokföring" - en modifierad utredning skickas ut till dem som begär ut materialet.
- Olovligt tjänstebyte. Om vi får klarlagt att AT inte alls är polis så faller detta alternativ.

Finns flera alternativ? Ngt för nattskiftet att fundera över.
Senast redigerad av tinaslut 2012-09-27 kl. 23:07.
Citera
2012-09-27, 23:06
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Nej det är åklagare eller ytterst rätten som prövar om nöd eller nödvärn kan föreligga. Det är alltså inget man själv bara kan bestämma.

Nej, så hur skulle då polisen som sköt Arklöv kunnat hävda nöd?
Citera
2012-09-27, 23:07
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Nej, så hur skulle då polisen som sköt Arklöv kunnat hävda nöd?
Läs min Edit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in