2012-09-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swequim
Tvivlar på att du är välkommen... Men å andra sidan jag tror inte att du är öppen och ärlig om vad du tycker i verkligheten så du kanske kan nästla dig in. Hoppas att jag träffar på dig någon gång. Hade varit trevligt med ett samtal ansikte mot ansikte. Och med det menar jag inte någon form av hot såklart. Jag skulle bara vilja föra en konversation med dig... som med så många andra i tråden...

Vore väl ganska oklokt att tala om att jag är där för att få reda på vem som hade ihjäl Brutus...eftersom gruppen slutit sig i den frågan.. är man för rakt på så lär det ju inte funka.

Vad får dig att tro att jag inte är välkommen ? har lärt en hel del av dina äldre (o vissa fd hundf) en hel del om hund vilket varit mycket uppskattat.

Jag kan gärna träffa dig och konversera men det förustätter att du intar en mer jordnära attityd.
Citera
2012-09-27, 20:42
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Okej, vad var det ni inte förstod i augusti då?

Att tjänstefel i det ena fallet inte var det i det andra, har du redan glömt det eller har ni bytt användare?
Citera
2012-09-27, 20:44
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Att tjänstefel i det ena fallet inte var det i det andra, har du redan glömt det eller har ni bytt användare?
Ja men det har jag redan svarat på. Det beror på omständigheter. I vissa fall är en sak helt okej i ett annat fall kan samma sak vara helt fel.

Du kanske missade det?
Citera
2012-09-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ja men det har jag redan svarat på. Det beror på omständigheter. I vissa fall är en sak helt okej i ett annat fall kan samma sak vara helt fel.

Du kanske missade det?

Oki så när ni skjuter en hund så är det inte tjänstefel men om ni ber om ursäkt för ett misstag då är det tjäsntefel... jajjamän jag fattar poängen.
Citera
2012-09-27, 20:50
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Oki så när ni skjuter en hund så är det inte tjänstefel men om ni ber om ursäkt för ett misstag då är det tjäsntefel... jajjamän jag fattar poängen.
Det är något du har hittat på nu, inte jag.

Om du är misstänkt i ett ärende så kan det verkligen misstolkas, t.ex som om att du försöker påverka målsägaren / vittnet om du gör hembesök. Oavsett vad du säger, så det kanske är direkt osmart, eller hur?

Att skjuta en hund kan absolut vara tjänstefel. Det beror som sagt på vilka omständigheter som finns.
Citera
2012-09-27, 20:51
Medlem
Strossels avatar
Citat:

Du kanske missade det?

Nej , men hur kan lagen vara så tänjbar att det i ett fall är tjänstefel men inte i ett annat och vem avgör från fall till fall i så fall, är det befälet eller?

Finns det en lag att det är tjänstefel att ta kontakt efter en incident bör den väl gälla rakt över utan undantag exakt som nöd paragrafen.

Har du någon förklaring vore jag tacksam, så man vet varför man inte får en ursäkt när någon trasslat till det.
Citera
2012-09-27, 20:56
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Nej , men hur kan lagen vara så tänjbar att det i ett fall är tjänstefel men inte i ett annat och vem avgör från fall till fall i så fall, är det befälet eller?

Finns det en lag att det är tjänstefel att ta kontakt efter en incident bör den väl gälla rakt över utan undantag exakt som nöd paragrafen.

Har du någon förklaring vore jag tacksam, så man vet varför man inte får en ursäkt när någon trasslat till det.

Nöd gäller väl inte rakt av, var har du fått det ifrån?

Det är slutligen en domstol som bestämmer om det är ett brott eller inte. Men i polismannens situation så är han säkert inte sugen på att dra på sig ytterligare misstankar.

Det är väl bra att lagarna inte är så stela att det finns utrymme att olika omständigheter ska kunna påverka utgången.

Som förklaring då, ett bra exempel.

Om du skjuter en person för att du är svartsjuk och planerat det länge så blir det mord.

Om du skjuter en person men du siktade på en älg och kulan gick igenom så kan det bli vållande till annans död.

Om du skjuter en person som står med en yxa i handen och precis kluvit huvudet på din kompis och nu är på väg mot dig så blir du troligen inte ens åtalad.

I alla fall skjuter du alltså ihjäl en person, men eftersom omständigheterna är olika så blir utgången annorlunda. Hänger du med?
Senast redigerad av Optiroc 2012-09-27 kl. 21:06.
Citera
2012-09-27, 21:06
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Nöd gäller väl inte rakt av, var har du fått det ifrån?

Det är slutligen en domstol som bestämmer om det är ett brott eller inte. Men i polismannens situation så är han säkert inte sugen på att dra på sig ytterligare misstankar.

Nöd är ju det ni åberopar när ni vill ha åtalsfrihet och då går ju det mesta an utan efterverkningar.

Så du menar om han verkligen bett dem om ursäkt då hade man mistänkligjort honom ytterligare,
det var en konstig inställning får jag säga, jag själv hade reagerat exakt tvärtom.

Nu editera du efter det jag svarat så jag gör likadant.

Tre helt olika fall som inte har relevans överhuvudtaget till nöd och så är det väl att de inte kommer under samma paragraf överhuvud taget.
Ja möjligen det sista kan gå under nödvärn.

Bjuder du på öl kan jag hänga med
Senast redigerad av Strossel 2012-09-27 kl. 21:12.
Citera
2012-09-27, 21:10
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Nöd är ju det ni åberopar när ni vill ha åtalsfrihet och då går ju det mesta an utan efterverkningar.

Så du menar om han verkligen bett dem om ursäkt då hade man mistänkligjort honom ytterligare,
det var en konstig inställning får jag säga, jag själv hade reagerat exakt tvärtom.

Risken finns att någon uppfattat det som att han försökt påverka vittnet / målsägaren...

Du får förklara din första mening, för jag förstår inte vad du menar.
Citera
2012-09-27, 21:12
Medlem
Citat:
Om du är misstänkt i ett ärende så kan det verkligen misstolkas, t.ex som om att du försöker påverka målsägaren / vittnet om du gör hembesök. Oavsett vad du säger, så det kanske är direkt osmart, eller hur?

Att skjuta en hund kan absolut vara tjänstefel. Det beror som sagt på vilka omständigheter som finns.

Vi pratar om ett möjligt fall av skadegörelse eller hur ?? Så om jag pangar en ruta hos grannen och sen går o ber om ursäkt så är det osmart eller vad menar du ?

Med en ödmjuk inställning och vilja att be genuint om ursäkt så hade denna saken varit utagerad sedan länge. Har man klantat sig så ska man ta mössan i hand o be om ursäkt och det direkt..

Tror inte att Brutus familj hade sett det som försök till påverkan.. men däremot Lusts hembesök det var inget annat än en provokation.. lika smart som att ha bensin i brandsläckare..
Citera
2012-09-27, 21:17
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Risken finns att någon uppfattat det som att han försökt påverka vittnet / målsägaren...

Du får förklara din första mening, för jag förstår inte vad du menar.

Men snälla om någon kommer efter en incident och ber om ursäkt för densamma, vem skulle allvarligt ta det till att han försökte påverka?

Det var ovanligt för att komma från dig, du brukar ju kunna förstå det mesta trots att du inte ens varit på plats och endast läst PM.

Naturligtvis menar jag att när det hettar till för vissa inom kåren på grund av någon form av övervåld eller liknande då åberopas nöd och i och med det så går ni fria.
Citera
2012-09-27, 21:19
Medlem
Citat:
Men snälla om någon kommer efter en incident och ber om ursäkt för densamma, vem skulle allvarligt ta det till att han försökte påverka?

Det var ovanligt för att komma från dig, du brukar ju kunna förstå det mesta trots att du inte ens varit på plats och endast läst PM.

Naturligtvis menar jag att när det hettar till för vissa inom kåren på grund av någon form av övervåld eller liknande då åberopas nöd och i och med det så går ni fria.

Jag kompletterar med detta utdrag från nyheter 24..
Citat:
Det är väldokumenterad att det existerar en kåranda inom polisen som gör att man håller varandra om ryggen. Man anmäler ogärna en kollega och man vittnar ogärna mot en kollega. Min forskning pekar på att poliser skulle anmäla varandra för brott som till exempel stöld, men det är annorlunda när det kommer till våldsamt ingripande eller ingripande på felaktiga grunder. Då aktar man sig för att anmäla varandra, säger Granér till Nyheter24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in