2012-11-13, 12:21
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag tycker inte det vore rätt att dra alla svenska män över en kam heller om det istället var de som var överrepresenterade i brottsstatistiken.

Jag förnekar heller inte att det finns en problematik med invandring från t.ex. MENA-länder som inte uppmärksammas tillräckligt. Det är helt klart ett problem att vi har invandrare som tar med sig en kvinnosyn som vi har lagt bakom oss. Jag tror att dessa problem kommer i skymundan för att man inte vågar belysa det och ta tag i det. Ett väldigt konkret exempel är de religiösa domstolarna som man tillåter i Storbrittanien - judiska Beth Dins och muslimiska Sharia Courts. De är rent bedrövliga ur jämställdhetsperspektiv och borde förbjudas omedel bums.

Om jag ska generalisera tycker jag att svenska, medelålders män är en alldeles utomordentligt förträfflig grupp av människor. Sunda värderingar, livserfarenhet och mognad är min ryggradsreaktion. Och förhoppningsvis en liten kalaskula som pricken över i:et. Me likes.

Bra. Jag är helt enig med dig, och har inget att tillägga.

MEN om man tittar t.ex. på facebook-gruppen "vita kränkta män", så är det helt uppenbart att fienden är vi, vita män, och ingen annan. Citat där vita män uttala sig om kvinnor eller invandrare korsar varandra, och blandas ihop. Om det är en nazist, sd:are, en Pär Ström, eller Johan Lundberg, som uttala sig, spelar ingen roll - det är "samma sak". Kvinnoförtryck och "islamofobi", klumpas ihop som ett uttryck för samma sak. Däremot var det knäpptyst efter uppdrag gransknings undersökning av de svenska moskéerna, där 9 av 10 av de tillfrågade imanerna tyckte inomäktenskaplig våldtäkt, misshandel med mera, va helt okej. Det var knäpptyst. VKM har snart 50000 medlemmar. Och jag är lika säker, som att jorden är rund och himmelen är blå, att "de där" människorna på VKM skulle gå i taket om etniskt svenskar var 23 gånger mer benägna att våldta. Vänstermänniskor hade skrivit debattartiklar, genusforskare skulle skriva avhandlingar - det hade talats om försvar av privilegier, den imperialistiska vita manliga mentaliteten med mera. "Varför inte liksom? Vita män är fienden, nu har vi konkreta bevis på det i form av våldtäkter." "Oj då, är det utländska män som dominerar? Bäst att inte ta upp det, vi vill ju inte spä på rasismen, våltäkt är ju trots allt en våldtäkt, oberoende om vem som utför den"

Även om jag vet att det finns olika typer av feminismer, så tycker jag ändå att den här typen av feminism som dominerar VKM, får på tok för mycket utrymme och stöds av allt för många. Det är en feminism som vill skada mig, och förstöra allt jag tycker är bra med Sverige. Som dömmer mig, och vill missgynna mig - oberoende vem jag är som person, eller vad jag tycker, eller vad jag gör. Jag kommer aldrig någonsin kompromissa med sådan människor, de är genuint illvilliga.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2012-11-13 kl. 12:27.
Citera
2012-11-13, 17:14
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Vem som är mer eller mindre pedantisk i ett förhållande kan variera. Handlar det om helt vanlig veckostädning, matagning och plock tycker jag inte att det ska vara några konstigheter med att båda tar ansvar för det, men om någon är överdrivet pedantisk kan jag hålla med om att den personen får upprätthålla sin egen standard bäst den vill utan att kräva att den andra ska dammsuga varje dag.
Oavsett det är alla naturligtvis lika kapabla till att städa. Om man inte har några fysiska handikapp vill säga. Vissa saker kan däremot vara ganska fysiskt krävande och då är det inget konstigt med att den som är starkare utför det medan den som är svagare gör något annat. Jag är själv inte särskilt flink med slagborren, men jag gör annat istället.

Jag tror att båda föräldrar är precis lika viktiga för barnet. Förhoppningsvis kommer den förutsättningen prägla vårdnadstvister i framtiden så att mamman inte per automatik får några fördelar.

Det stämmer inte.

"I genom*snitt arbetar kvinnor och män lika mycket, men män utför mer betalt för*värvs*arbete och kvinnorna mer obetalt hemarbete."

http://www.scb.se/Pages/Article____331780.aspx

Ja, det bästa är ju om man matchar varandra på det viset att den ena tycker om att göra en sak medan den andra tycker om något annat. Då blir fördelningen helt naturlig och man slipper onödigt tjafs.

Hur menar du nu? Vem är det som odlar en viss stereotyp och på vilket sätt? Jag är tacksam för ett förtydligande.

Du verkar inte förstå att kvinnan har totalt veto angående hushållet. Samtidigt kräver hon att mannen gör 50% av hushållssysslorna men han har inte 50% av bestämmanderätten. Därför är det hyckleri att kräva att mannen "tar ansvar" d.v.s axlar de uppgifter som kvinnan tycker är tråkiga. Ja, kvinnor älskar att kräva att män tar ansvar för saker som de inte gillar att göra eller tycker är tråkiga. Är det då konstigt att män inte tänker på samma sätt som kvinnor angående städning, matlagning m.m.? Hur kommer det sig att just kvinnor är angelägna om att ha det välstädat? Jo, för att kvinnan bedöms utifrån hur rent det är av andra kvinnor. Enligt din definition kan en blind städa men jag är tveksam till att någon kvinna på planeten tellus någonsin skulle godkänna den städningen.

Nej, kvinnan är viktigast för barnen under de första åren. Har du hört talas om anknytningsteorin?

OK, du har rätt där.

Fast det handlar inte jämställdhetsdebatten om. Politiker vill inte att vi ska göra det vi är bra på.

Angående stereotyper så tar jag mig inte ur facket "arbetslös lodis" om jag klär mig och beter mig som en sådan. Om man vill unvika att bli associerad med "presumtiv MENA-våldtäktsman" stereotypen så kan man exempelvis bete sig mindre sliskigt, sluta bete sig som en apa och anamma svensk kultur.
Citera
2012-11-14, 11:13
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja du Kate80,

Du har en del poänger, men som jag ser det attackerar du helt fel personer.

Tack du ManManne Jag diskuterar mer än gärna med radikalfeminister också.
Citera
2012-11-14, 11:24
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Bra. Jag är helt enig med dig, och har inget att tillägga.

MEN om man tittar t.ex. på facebook-gruppen "vita kränkta män", så är det helt uppenbart att fienden är vi, vita män, och ingen annan. Citat där vita män uttala sig om kvinnor eller invandrare korsar varandra, och blandas ihop. Om det är en nazist, sd:are, en Pär Ström, eller Johan Lundberg, som uttala sig, spelar ingen roll - det är "samma sak". Kvinnoförtryck och "islamofobi", klumpas ihop som ett uttryck för samma sak. Däremot var det knäpptyst efter uppdrag gransknings undersökning av de svenska moskéerna, där 9 av 10 av de tillfrågade imanerna tyckte inomäktenskaplig våldtäkt, misshandel med mera, va helt okej. Det var knäpptyst. VKM har snart 50000 medlemmar. Och jag är lika säker, som att jorden är rund och himmelen är blå, att "de där" människorna på VKM skulle gå i taket om etniskt svenskar var 23 gånger mer benägna att våldta. Vänstermänniskor hade skrivit debattartiklar, genusforskare skulle skriva avhandlingar - det hade talats om försvar av privilegier, den imperialistiska vita manliga mentaliteten med mera. "Varför inte liksom? Vita män är fienden, nu har vi konkreta bevis på det i form av våldtäkter." "Oj då, är det utländska män som dominerar? Bäst att inte ta upp det, vi vill ju inte spä på rasismen, våltäkt är ju trots allt en våldtäkt, oberoende om vem som utför den"

Även om jag vet att det finns olika typer av feminismer, så tycker jag ändå att den här typen av feminism som dominerar VKM, får på tok för mycket utrymme och stöds av allt för många. Det är en feminism som vill skada mig, och förstöra allt jag tycker är bra med Sverige. Som dömmer mig, och vill missgynna mig - oberoende vem jag är som person, eller vad jag tycker, eller vad jag gör. Jag kommer aldrig någonsin kompromissa med sådan människor, de är genuint illvilliga.

Jag tycker att båda sidor kan vara rätt ensidiga eftersom de tenderar att bara plocka ut det som stämmer överens med vad de själva tycker för att sedan ignorera resten. Det är tråkigt att de med de mest extrema åsikterna får mest uppmärksamhet, men jag tror att det finns en hel del människor med en mer balanserad och sansad syn på det hela. De hörs och syns inte så mycket bara.
Citera
2012-11-14, 11:34
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Du verkar inte förstå att kvinnan har totalt veto angående hushållet. Samtidigt kräver hon att mannen gör 50% av hushållssysslorna men han har inte 50% av bestämmanderätten. Därför är det hyckleri att kräva att mannen "tar ansvar" d.v.s axlar de uppgifter som kvinnan tycker är tråkiga. Ja, kvinnor älskar att kräva att män tar ansvar för saker som de inte gillar att göra eller tycker är tråkiga. Är det då konstigt att män inte tänker på samma sätt som kvinnor angående städning, matlagning m.m.?

Var får du allt detta ifrån? Pratar vi om förhållanden eller är det två fiender instängda i en bunker det handlar om? Veto, kräver, lämpa över uppgifter som man tycker är tråkiga på den andra? Om man älskar och bryr sig om varandra håller man inte på sådär. Gnäbbas och tjafsa om hushållsarbetet kan man ju göra om man vaknat på fel sida eller haft en dålig dag och är trött, men det är inte samma sak. Om någon gör som du beskriver borde man verkligen ta sig en rejäl funderare på om det inte är bättre att ta sitt pick och pack och dra.

Citat:
Hur kommer det sig att just kvinnor är angelägna om att ha det välstädat? Jo, för att kvinnan bedöms utifrån hur rent det är av andra kvinnor.

Vad har du för konstiga erfarenheter av kvinnor? Om mina vänner skulle se ner på mig för att mitt hem inte ser ut som en sida från en inredningskatalog så är den vänskapen inte mycket värd. Jag gillar inte när det är smutsigt och stökigt men någon perfekt fasad tänker jag inte sätta upp för andra. Om någon dömer mig efter hur många dammråttor jag har hemma är det deras problem och inte mitt.

Citat:
Enligt din definition kan en blind städa men jag är tveksam till att någon kvinna på planeten tellus någonsin skulle godkänna den städningen.

Nej, jag sa specifikt "Om man inte har några fysiska handikapp vill säga". Blindhet är ett fysiskt handikapp.

Citat:
Nej, kvinnan är viktigast för barnen under de första åren. Har du hört talas om anknytningsteorin?

Den här menar du?

Anknytningsteorin är ett psykologiskt kunskapsfält som har sitt ursprung i John Bowlbys arbeten från 1950-talet och framåt.

"Enligt anknytningsteorin är de nyfödda barnen, "genetiskt förprogrammerade" till att knyta an till sina föräldrar. Detta för det evolutionära syftet att skydda barnet från fara och öka dess överlevnadsmöjligheter. Barnet skriker vid behov och påkallar därmed sina föräldrar/omvårdnadspersoner uppmärksamhet. Anknytningsutvecklingen går igenom ett antal faser där barnet från den första tiden inte skiljer ut sina omvårdnadspersoner till att det efter hand, börjar visa preferenser för dem som det haft mest kontakt med. Vid ett års ålder har anknytning utvecklats till strävan att upprätthålla fysisk kontakt med de primära anknytningspersonerna."

Barnet utvecklar, när utvecklingen sker som den ska, en förmåga att söka sina föräldrars/omvårdnadspersoners närhet, och använder dem som "säker hamn" vid stress och "trygg bas" vid utforskning av omgivningen. Hur anknytningen utvecklas kommer att prägla individens relationer genom hela livet, menar Bowlby."

"Den tidiga anknytningsutvecklingen hos barnet

John Bowlby beskrev utvecklandet av den tidiga anknytningen i fyra faser. De tre första faserna genomgår barnet under sina första två år, den sista avser utvecklingen under förskoleåldern. De tre första faserna är:

Fas 1: Orientering och signaler som inte riktar sig till en speciell person (från födseln och upp till mellan åtta och tolv veckor)
Fas 2: Orientering och signaler som är riktade mot en eller ett par specifika personer (från åtta till tolv veckor och upp till mellan sex och nio månader)
Fas 3: Upprätthållande av fysisk närhet till en eller ett par specifika personer (från mellan sex och nio månader till cirka tre års ålder)[10]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anknytningsteori

Citat:
OK, du har rätt där.

Fast det handlar inte jämställdhetsdebatten om. Politiker vill inte att vi ska göra det vi är bra på.

Angående stereotyper så tar jag mig inte ur facket "arbetslös lodis" om jag klär mig och beter mig som en sådan. Om man vill unvika att bli associerad med "presumtiv MENA-våldtäktsman" stereotypen så kan man exempelvis bete sig mindre sliskigt, sluta bete sig som en apa och anamma svensk kultur.

Och de som inte beter sig sliskigt och som apor? De är ok och ska inte associeras med våldtäktsmän enligt dig?
Citera
2012-11-14, 16:53
Medlem
Citat från en Iransk man som läst till civ. ing. här i Sverige och sedan flyttat tillbaka till Iran:

"Hade jag varit svenne så hade jag varit nazist för det är bara skiten ni har fått hit. De hade aldrig kunnat bete sig så i Iran för då hade de blivit dödade."

Tänkvärda ord kära feminister?
Citera
2012-11-22, 02:44
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Citat från en Iransk man som läst till civ. ing. här i Sverige och sedan flyttat tillbaka till Iran:

"Hade jag varit svenne så hade jag varit nazist för det är bara skiten ni har fått hit. De hade aldrig kunnat bete sig så i Iran för då hade de blivit dödade."

Tänkvärda ord kära feminister?

Stämmer bra jag har hört detsamma när jag har varit i Turkiet, turkiska ingenjörer har jättesvårt att få komma till Europa, men kommer du från landsbygden, är analfabet och du kan inte bidra ett skit till ett europeiskt land så får du komma in.

Han bekräftar det som alla vet också att alla bara ljuger sig in, bara ett hundratal av de 100 000 som kommer till Sverige varje år är riktiga flyktingar.

Detta har en anställd på Migrationsverket också erkänt.

Pengar som skulle gå till våra äldre och våra barn går istället till att försörja hundratusentals invandrare.
Citera
2012-11-22, 02:48
Medlem
DapperDanMans avatar
Problemet är att fakta inte ger avtryck på de flesta svenska kvinnor. Priset för fruar, flickvänner och döttrar kommer därför att bli skyhögt...
Citera
2012-11-22, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DapperDanMan
Problemet är att fakta inte ger avtryck på de flesta svenska kvinnor. Priset för fruar, flickvänner och döttrar kommer därför att bli skyhögt...

Översättning: PÅ MED BURKHAN SÅ FÅR DU RESPEKT! (Det är tydligen vad de egentligen vill eftersom de uppenbarligen inte klarar att konkurrera med män.)
Citera
2012-11-23, 18:34
Medlem
Jag hittar bara följande i "Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet" (Brå, 2005 : s.41) http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_ och_utlandet.pdf

Citat:
Tabell 11. Andel i procent av populationen som var misstänkta för olika brott uppdelat på svenskfödda
med svenskfödda föräldrar, svenskfödda med minst en svenskfödd förälder samt utrikes
födda, åren 1997-2001.

* Våldtäkt/försök till våldtäkt
Födda i Sverige med svensfödda föräldrar : 0.04 %
”Invandrares barn” : 0.08 %
Utrikes födda : 0.22 %

Alltså, 1/500 utrikes födda anklagades mellan 1997-2001 för våldtäkt. Hur många utrikes födda finns det i sverige?

http://www.scb.se/Pages/Article____341727.aspx hittar jag följande :

Citat:
"Vid utgången av 2011 hade över 650 000 personer i Sverige ett utländskt med*borgar*skap. Med*borgare i närmare 200 länder utgör till*sammans nästan 7 procent av befolk*ningen"

Alltså : per hundra tusen innevånare begås

0.22/100 * 100 000 * 0.07 = 1.54 våldtäkter av invandrare

0.08/100 * 100 000 * 0.93 = 3.72 våldtäkter av svenskar

vilket alltså tyder på att det är dubbelt så stor chans att bli våldtagen av en "svensk född med svenska föräldrar" än av en av en "utrikes född".
Citera
2012-11-28, 20:15
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhy
Jag hittar bara följande i "Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet" (Brå, 2005 : s.41) http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_ och_utlandet.pdf

Alltså, 1/500 utrikes födda anklagades mellan 1997-2001 för våldtäkt. Hur många utrikes födda finns det i sverige?

http://www.scb.se/Pages/Article____341727.aspx hittar jag följande :

Gör om gör rätt, du gör det som ni alltid gör när man ska föra svenskarna bakom ljuset. Räkna istället på de människor som har utländsk härkomst. I dessa siffror räknas de med utländsk härkomst som svenskar.

Det är etnicitet som är det intressanta inte vilket medborgskap du har. Det är vissa etnicitetar som är mer våldtäktsbenägna än andra.

I Sydafrika gjorde man en undersökning i en provins, resultatet 1 av 3 svarta män var våldtäktsmän.
Citera
2012-11-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Gör om gör rätt, du gör det som ni alltid gör när man ska föra svenskarna bakom ljuset. Räkna istället på de människor som har utländsk härkomst. I dessa siffror räknas de med utländsk härkomst som svenskar.

Det är etnicitet som är det intressanta inte vilket medborgskap du har. Det är vissa etnicitetar som är mer våldtäktsbenägna än andra.

I Sydafrika gjorde man en undersökning i en provins, resultatet 1 av 3 svarta män var våldtäktsmän.
Uppenbarligen är det inte så i Sverige, som tur är!

Vad menar du med att människor med utländsk härkomst räknas som svenskar? Enligt statistiken så skulle 1/500 av de som var födda utomlands anklagas för våldtäkt i sverige, om vi antar att ingen anklagas dubbelt.

Tror du att det är svenskar vars föräldrar hade föräldrar som föddes utomlands som drar upp statistiken? Det skulle alltså vara invandrare för ca 50 år sedans barnbarn (som kan vara ca 20 nu..), hur många invandrade då tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in