Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag talar om en generell kvinnosyn och inte hur man behandlar individer efter hur de själva uppför sig och behandlar andra. T.ex. Kvinnor är till för att städa, laga mat, ta hand om barn och tillfredställa mannen. Ungerfär på det sätt som är tradition i MENA-länder.
Då har du m.a.o. inga problem med att själv bli dömd på det viset eftersom män helt klart är överrepresenterade i brottsstatistiken jämfört kvinnor?
Ditt påstående är absurt. Självklart är kvinnor mer kapabla till att städa, passa barnen, inreda än vad män är. För att krossa ditt påstående vill jag att du tänker på vad som händer när kvinnan lämnar över ansvaret för hemmet till mannen. Mannen kommer inte att tycka att det är stökigt samtidigt som kvinnan påstår att det är en svinstia och sedan är bråket igång, yadayadayada och förr eller senare kommer det en brytpunkt där kvinnan vill hitta en toffel/semikvinna som anser att städning är livsviktigt.
Angående barnpassning tyr sig barn till kvinnan under de första 5-6 åren och det beror på anknytningen genom amningen. Kvinnor har dessutom lättare för att uppfatta barnskrik, ibland innan barnet skriker så här har vi ytterligare ett argument till att kvinnan är bättre på att ta hand om barn - åtminstone under barnens första levnadsår.
Att hålla mannen tillfredställd anser jag vara lika viktigt som att mannen håller kvinnan tillfredställd. Med dagens kvinnor är det mer eller mindre en omöjlighet att hålla sin kvinna nöjd. Om man ser till hur mycket män i genomsnitt jobbar jämfört med kvinnor är detta en utopi. Mannen ska dessutom ta ansvar för underhåll av hus och hem ovanpå ett hektiskt arbetsliv. I slutändan gör kvinnor 30 min mer hushållsarbete än mannen i genomsnitt - dessutom har kvinnan mer fritid än mannen.
Laga mat anser jag inte vara något kvinnoämne då många anser att det inte är speciellt kul och då blir resultatet därefter. Jag vill ha min mat som mina kvinnor - komplexa, njutfulla med en eftersmak som man bara vill ha mer av - därför står jag för matlagningen helt och hållet. Det är kul och samtidigt har jag ett enormt intresse av god mat, dryck och smakupplevelser utöver det normala. Min fru är exempelvis helt ointresserad och en tämligen dålig kock så jag är snarare glad när hon väljer att hålla sig borta från spisen.
Angående din andra fråga: om man är såpass dum att man odlar en viss stereotyp och inte kan bryta mönstret får man finna sig att bli ihopknökad med sämre bemedlade människor.