Forstar precis vad du menar, lukten ar speciell. for flera ar sedan nar thaimat blev populart i sverige forsokte jag lista ut vad de stoppat i men det gick alltid at helvette nar jag sjalv skulle laga. De har manga ingredienser som jag da aldrig hade sett i sverige. En sas kan innehalla en skvatt av allt mojligt konstigt som i kombination med varandra smakar himmelskt.
Bott har nu och lart mig en hel del secrets, lagar mat nastan varje dag men tyvarr gar phad thai fetbort!
kan du beratta vad for slags nudlar, vilka gronsaker och vilket kott de anvander i sa jag kan sla fast att det ar phad thai eller nagot annat som du vill laga. det finns som sagt manga ratter med stekta nudlar
Fisksas ar som svenskens salt skulle jag saga, Thais anvander det till allt sa det borde du inforskaffa. kan inte vara speciellt dyrt i sverige, se bara till att inte kopa nagon av de svenska lagprismarkena.
En simpel, men riktigt god sas ar Prik nam pla. ta 1dl fisksas, nagra hackade chilis, +- en halv lime, lite finhackad vitlok och slutligen en tesked L-Glutamine Powder (saljs som smakforstarkare i thaibutiker och det har dom nastan i ALL mat)
Sasen kan du forvara i kylen ett bra tag framover. Nasta gang du ater asiatiskt kan du prova, ger bra salta och hetta.
En hungrig syrax ror sig mot koket