• 1
  • 2
2012-07-23, 11:35
Medlem
Moffins avatar
Ja som topic lyder. Finns det ingen snäll thailändare/någon som har kunskap om det tala om för mig hur man tillagar dessa godingar innan jag ruinerar mig själv med att köpa en portion varje fredag.

Ingredienserna har jag koll på när det gäller kött/grönsaker däremot vet jag inte hur de ska "kryddas".

Vad är det som ger smaken? Är det någon särskild olja eller soja man ska använda? Jag har sett vissa nämna "woksås" men vad är det?

Kan någon hjälpa mig här? hur gör man "riktiga" thainudlar?
Citera
2012-07-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Ja som topic lyder. Finns det ingen snäll thailändare/någon som har kunskap om det tala om för mig hur man tillagar dessa godingar innan jag ruinerar mig själv med att köpa en portion varje fredag.

Ingredienserna har jag koll på när det gäller kött/grönsaker däremot vet jag inte hur de ska "kryddas".

Vad är det som ger smaken? Är det någon särskild olja eller soja man ska använda? Jag har sett vissa nämna "woksås" men vad är det?

Kan någon hjälpa mig här? hur gör man "riktiga" thainudlar?

Hej,

Sitter precis med en nudelsoppa framfor mig, mmm!

Thailandare steker nudlar pa alla mojliga satt med olika kombinationer av kryddor, gronsaker och kott. kan du forklara lite mer specifikt vilken matratt du gillar?
Har du en meny fran stallet dar du koper den? ibland skriver de ut rattens namn pa thai och da ar recept latt att hitta.

Det thailandska koket anvander sig mycket av Fisksas (fish sauce), ostronsas (oystersauce), olika soyor, buljonger osv. Inte helt ovanligt att de tar i lite socker, attika, citron eller annat som bryter av saltan.

Aterkom med mer info om ratten sa ska jag guida dig
Senast redigerad av Syrax 2012-07-23 kl. 11:51.
Citera
2012-07-23, 11:55
Medlem
Mauritzzzs avatar
Tror att han syftar på Phad Thai
Citera
2012-07-23, 13:34
Medlem
Phad thai ar nog den vanligaste thairatten som turister bestaller. Fattar inte varfor sa manga tycker om det. ratten ar riktigt trakig enligt mig.

For att steka nudlar (tillsammans med gronsaker och kott) rekommenderar jag en gasspis med wokpanna. Varfor? Majoriteten av alla thaikok anvander sig av gasol och stora wokpannor, fordelen ar att pannan varms upp fort. Anvand lite olja och ror runt hela tiden sa att det inte branner fast.
Problemet med tjockare pannor, ex teflon/non-stick material ar att de inte blir tillrackligt varma, allt blir kokt istallet for stekt, smakar inte alls bra
Citera
2012-07-23, 14:10
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauritzzz
Tror att han syftar på Phad Thai

Det verkar som att det är det ja. Hon* dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Syrax
Phad thai ar nog den vanligaste thairatten som turister bestaller. Fattar inte varfor sa manga tycker om det. ratten ar riktigt trakig enligt mig.

For att steka nudlar (tillsammans med gronsaker och kott) rekommenderar jag en gasspis med wokpanna. Varfor? Majoriteten av alla thaikok anvander sig av gasol och stora wokpannor, fordelen ar att pannan varms upp fort. Anvand lite olja och ror runt hela tiden sa att det inte branner fast.
Problemet med tjockare pannor, ex teflon/non-stick material ar att de inte blir tillrackligt varma, allt blir kokt istallet for stekt, smakar inte alls bra

En wokpanna har jag men gasolspis är det sämre med. Det stod inget mer i menyn vad det hette men tror som sagt det är pad thai.

Fisksås alltså? Det är just den där speciella smaken jag vill åstadkomma, man brukar ju känna att det luktar lite annorlunda inne på thaiställen med så något använder de ju som man normalt sätt kanske inte gör själv.
Citera
2012-07-23, 15:08
Medlem
Forstar precis vad du menar, lukten ar speciell. for flera ar sedan nar thaimat blev populart i sverige forsokte jag lista ut vad de stoppat i men det gick alltid at helvette nar jag sjalv skulle laga. De har manga ingredienser som jag da aldrig hade sett i sverige. En sas kan innehalla en skvatt av allt mojligt konstigt som i kombination med varandra smakar himmelskt.

Bott har nu och lart mig en hel del secrets, lagar mat nastan varje dag men tyvarr gar phad thai fetbort!

kan du beratta vad for slags nudlar, vilka gronsaker och vilket kott de anvander i sa jag kan sla fast att det ar phad thai eller nagot annat som du vill laga. det finns som sagt manga ratter med stekta nudlar

Fisksas ar som svenskens salt skulle jag saga, Thais anvander det till allt sa det borde du inforskaffa. kan inte vara speciellt dyrt i sverige, se bara till att inte kopa nagon av de svenska lagprismarkena.

En simpel, men riktigt god sas ar Prik nam pla. ta 1dl fisksas, nagra hackade chilis, +- en halv lime, lite finhackad vitlok och slutligen en tesked L-Glutamine Powder (saljs som smakforstarkare i thaibutiker och det har dom nastan i ALL mat)
Sasen kan du forvara i kylen ett bra tag framover. Nasta gang du ater asiatiskt kan du prova, ger bra salta och hetta.

En hungrig syrax ror sig mot koket
Citera
2012-07-23, 15:50
Medlem
EastClintfoods avatar
http://www.panix.com/~clay/cookbook/...tents.cgi?thai

Där finns det en del recept

Phat Thai:
http://www.panix.com/~clay/cookbook/...thai+recipe177

Hoppas det var till hjälp
Citera
2012-07-23, 16:00
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Forstar precis vad du menar, lukten ar speciell. for flera ar sedan nar thaimat blev populart i sverige forsokte jag lista ut vad de stoppat i men det gick alltid at helvette nar jag sjalv skulle laga. De har manga ingredienser som jag da aldrig hade sett i sverige. En sas kan innehalla en skvatt av allt mojligt konstigt som i kombination med varandra smakar himmelskt.

Bott har nu och lart mig en hel del secrets, lagar mat nastan varje dag men tyvarr gar phad thai fetbort!

kan du beratta vad for slags nudlar, vilka gronsaker och vilket kott de anvander i sa jag kan sla fast att det ar phad thai eller nagot annat som du vill laga. det finns som sagt manga ratter med stekta nudlar

Fisksas ar som svenskens salt skulle jag saga, Thais anvander det till allt sa det borde du inforskaffa. kan inte vara speciellt dyrt i sverige, se bara till att inte kopa nagon av de svenska lagprismarkena.

En simpel, men riktigt god sas ar Prik nam pla. ta 1dl fisksas, nagra hackade chilis, +- en halv lime, lite finhackad vitlok och slutligen en tesked L-Glutamine Powder (saljs som smakforstarkare i thaibutiker och det har dom nastan i ALL mat)
Sasen kan du forvara i kylen ett bra tag framover. Nasta gang du ater asiatiskt kan du prova, ger bra salta och hetta.

En hungrig syrax ror sig mot koket

Riktigt bra inlägg, håller med om i princip allt så fler kommentarer känns överflödiga
Citera
2012-07-23, 16:57
Medlem
idiamindadas avatar
Är den heliga graalen i detta fall inte sesamolja? Det är den som står för den där speciella smaken.
Citera
2012-07-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Är den heliga graalen i detta fall inte sesamolja? Det är den som står för den där speciella smaken.

Sesamolja anvands sakert i nagra fa ratter med inspiration fran kina men det ar inte en vanligt forekommande ingrediens i thaimat. Jag har da aldrit stott pa en ratt dar det anvands.
Kanske for dyrt? finns betydligt billigare oljor att kopa.

Tror det ar vanligare att sesamolja anvands till thaimat i Sverige. Det later hur som helst gott, blir till att prova
Citera
2012-07-23, 18:33
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Sesamolja anvands sakert i nagra fa ratter med inspiration fran kina men det ar inte en vanligt forekommande ingrediens i thaimat. Jag har da aldrit stott pa en ratt dar det anvands.
Kanske for dyrt? finns betydligt billigare oljor att kopa.

Tror det ar vanligare att sesamolja anvands till thaimat i Sverige. Det later hur som helst gott, blir till att prova

Det funderade jag oxå på efter mina resor där, har inget minne av om det användes av sesamolja.
Varken på restauranger och moppekök, det kanske hör mera till som du sa kinesisk matlagning och även japanskt
Citera
2012-07-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det funderade jag oxå på efter mina resor där, har inget minne av om det användes av sesamolja.
Varken på restauranger och moppekök, det kanske hör mera till som du sa kinesisk matlagning och även japanskt

Jag ska kolla runt lite om nagon jag kanner har anvander sesamolja.

Det hela far mig att tanka pa att manga i sverige blandar ihop varifran ratterna kommer nar de handlar snabbmat i sverige. Tror manga inte vet riktigt sa det blir enklare att bunta ihop all asiatisk mat till ex thaimat. Manga gor iofs skillnad pa thai, kinesiskt eller japanskt.

Min mor akte manga ganger till "thairesturangen" for att kopa yakiniku

Sa TS, ar du for det forsta saker pa att det ar thaimat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in