• 1
  • 2
2012-07-23, 19:33
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syrax
Jag ska kolla runt lite om nagon jag kanner har anvander sesamolja.

Det hela far mig att tanka pa att manga i sverige blandar ihop varifran ratterna kommer nar de handlar snabbmat i sverige. Tror manga inte vet riktigt sa det blir enklare att bunta ihop all asiatisk mat till ex thaimat. Manga gor iofs skillnad pa thai, kinesiskt eller japanskt.

Min mor akte manga ganger till "thairesturangen" for att kopa yakiniku

Sa TS, ar du for det forsta saker pa att det ar thaimat?

Hehe inte så lätt i alla gånger, minns själv min första resa därnere.. Beställde allt möjligt som såg gott ut.

"Det hela far mig att tanka pa att manga i sverige blandar ihop varifran ratterna kommer nar de handlar snabbmat i sverige. Tror manga inte vet riktigt sa det blir enklare att bunta ihop all asiatisk mat till ex thaimat. Manga gor iofs skillnad pa thai, kinesiskt eller japanskt."

Jo, så är det ju och så var det oxå i början för mig tills man reste dit, gillade mest käket från moppekök, kollade in vad för skumma flaskor dom hällde i och så fort man va hemma köpte man det genom asiatiska butiker och testade sig fram. Än lyckas man inte riktigt få det till men det är en del av nöjen, ska inte vara för lätt

Edit: Brukar steka nudlarna lite extra, gillar knaprigheten men det är indivuellt. Så du trådskaparn, kolla in min länk tex även om det är virrvarr,. Litet tips, Phat, det är stekt och där lär du hitta nåt eller ja genom Phad
Senast redigerad av EastClintfood 2012-07-23 kl. 19:37.
Citera
2012-07-24, 08:44
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syrax
Sa TS, ar du for det forsta saker pa att det ar thaimat?

Ja det är jag. Inte bara för att gatuköket heter "Sin thai" (:P) utan för att de som jobbar/äger det är från thailand, är massa inredningsgrejer typiskt för thailand och de har alltid thailändska nyheter på på youtube i bakgrunden

Det står som sagt inget i menyn om "originalnamnet" men det innehåller som jag minns nudlar (tjocka och påminner rätt mycket om spagetti, tror det är risnudlar), fläskfile, räkor, purjolök, lök och grovt rivna morötter och kålrot. Smaken är mild men väldigt "smakrik" vilket passar mig som inte tycker om stark mat

Tack för tipset du skrev innan förresten, ska kika runt lite på lokala ICA och kolla in utbudet! Vilken olja skulle du generellt rekommendera som stek-/wokolja? Jag har bara olivolja hemma men den skulle nog ge för mycket bismak plus att jag tror den tål värme sämre.
Citera
2012-07-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Vilken olja skulle du generellt rekommendera som stek-/wokolja? Jag har bara olivolja hemma men den skulle nog ge för mycket bismak plus att jag tror den tål värme sämre.

Använd jordnötsolja, den tål höga temperaturer som krävs när man wokar.
Senast redigerad av Indy500 2012-07-26 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in