Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-23, 15:43
  #25
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LandochHav
Kolla på Mozart. Han hade ett utvecklat sinne för könshumor. Så jag kan tänka mig att folk då som nu, sprang omkring och ollade varandras ölglas osv.
Ah, Mozart, en av medeltidens bästa kompositörer och pianovirtuoser
Citera
2012-07-23, 16:08
  #26
Medlem
Man käkade flugsvamp! Billigt rus
Citera
2012-07-23, 16:18
  #27
Medlem
Carl Serungs avatar
Klämde varandras varbölder?

Tror det var mycket sång, spel och dans. Mycket tung harpmusik på den tiden. Sedan var det ju mycket marknader med fylla och slagsmål.
Citera
2012-07-23, 16:38
  #28
Medlem
Jag tror folk gick runt och trollade varandra, fast det hette förstås något annat på den tiden.

Sen var större delen av befolkningen involverade i jordbruket på ett sätt eller annat, fanns även en hel del köpmän.

Så när man roade sig så gick man på krogen eller så drog man ut och dansade. Jag törs nog säga att det såg ut som det gör idag fast med tekniken som man hade då, dvs mer live band mm.
Citera
2012-07-23, 17:13
  #29
Medlem
B.I.s avatar
Det var garanterat inte så mycket fritid som du tror att de hade.
Och alla män var verkligen inte ute och plundrade, tänk dig i princip de krigare som alla associerar med vikingar och allt, de kan liknas vid dagens somaliska pirater (av vad jag förstått), alla somalier är inte pirater men vissa är.
De flesta jobbade hela dagarna med skördor, handel och annat tungt jobb.
Tror alla svenskar har en för romantisk bild av medeltid och liknande i Sverige, visst fan var vi gudar på att ta över skit och plundra men inte fan var alla särskilt mycket mer manliga, alla var bra mycket kortare då än idag, vägde mindre och var antagligen ganska spinkiga pga matbrist då och då.
Fan, nu fick jag upp bilden av att alla vikingar ser ut som vita somalier, spinkiga och jängliga samt tjuvaktiga

(Notera att jag verkligen inte vet ett dyft men det är det här jag har fått berättat för mig efter att ha jobbat på ett ställe som håller på mycket med fornnordisk skit och då ställde man ju några frågor till vissa experter som jobbar på museum och liknande och det var den här bilden jag fick)
Citera
2012-07-23, 17:22
  #30
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.I.
...
Vad jag hört är att vikingarna var nästintill kärringar till skillnad från vad vi ser som vikingar. Dock så var det en viss del plundring och häftiga vikingaslag men långt ifrån så mycket som vi tror och kanske vill.
Citera
2012-07-23, 17:38
  #31
Avstängd
KingECantonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Man sjöng, dansade och lekte lekar när man träffades t.ex. på fest. Många av de lekar som vi idag ser som barnlekar är sådant som även vuxna sysslade med tidigare i historien. Allsång var vanligt och omtyckt. Människor kunde ofta texterna till massor med sånger utantill. Folk pratade också mer med varandra. Idag när man går hem till någon och hälsar på så sitter många bara passivt och ser på tv. Finns mycket att läsa i det här ämnet. Det var inte alls tråkigt att leva förr vad jag kan se efter mina historiestudier. Ofta har jag tänkt att det kanske skulle ha varit roligare att leva under en eller annan tidigare tidsperiod än idag.

Stämmer på svenskar men ju längre ner du kommer desto mer är människorna gästvänliga.

Kom till Kosovo så ska du se ifall någon slötittar på TV ifall man besöker dem
Citera
2012-07-23, 17:46
  #32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
Stämmer på svenskar men ju längre ner du kommer desto mer är människorna gästvänliga.

Kom till Kosovo så ska du se ifall någon slötittar på TV ifall man besöker dem
Då blir man ju bara knivad och rånad?
Citera
2012-07-23, 17:48
  #33
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
"Karnevalskultur" och gycklare/lekare är sådant som brukar nämnas på tal om medeltidens nöjen och underhållning. Särskilt den anti-auktoritära och kulturkritiska vågen från det sena 60-talet och framåt har på romantiskt manér intresserat sig för medeltiden som ett alternativ till moderniteten, och då särskilt karnevalernas "upp-och-nervända-värld" som man gärna tolkat som ett folkligt/subversivt uppror mot maktens ordning. Den sovjetryske forskaren Michail Bachtin som uppmärksammade saken redan på 40-talet hade väl närmast den egna statens förtryckande teknokrati i tankarna när han utvecklade idéerna om en befriande "folklig skrattkultur". I Sverige är det särskilt historikern Olle Ferm som på sistone skrivit en del om medeltida humor.

http://www.svd.se/kultur/understreck...raga_72846.svd

(I det postlutheranska Sverige är det väl bara det blida luciatågets stjärngossar som formellt återstår av en medeltida karnevalskultur, men man kan undra om inte sensommarens prideparad numera fyller ett slags liknande funktion fast vårt svårmodiga samvete tvingar oss att klistra fast nytto-, framstegs- och upplysningsmotiv på lusten att klä ut sig och leka.)

Utöver karnevaler och uppträdanden av (föraktade) gycklare och lekare så ägnade man sig nog som redan påpekats i tråden ofta åt fysiska lekar av olika slag, våra moderna idrotter kan väl ibland spåras tillbaka till dessa aktiviteter som kanske för oss mest skulle te sig som ostrukturerade slagsmål.
__________________
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2012-07-23 kl. 18:14.
Citera
2012-07-23, 17:50
  #34
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gysket
Man käkade flugsvamp! Billigt rus

Bara i Skandinavien

Sedan var det ut på äventyr, slakta några präster här och där.
Citera
2012-07-23, 17:59
  #35
Medlem
Dekaderats avatar
Efter att ha arbetat klart på åkern åt man sin kålrotssoppa och spelade sedan Kubb om disken. Man lade sig tidigt för att orka med dessa spännande och händelsefyllda dagar.
Citera
2012-07-23, 18:12
  #36
Medlem
B.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester
Vad jag hört är att vikingarna var nästintill kärringar till skillnad från vad vi ser som vikingar. Dock så var det en viss del plundring och häftiga vikingaslag men långt ifrån så mycket som vi tror och kanske vill.

Kan tänka mig att det såg ut ungefär som dagens fjortishuliganer när de är 10mot10 och småsparkar lite. Fast de hade väl klubbor och skit och slog ihjäl varandra.
Vikingar är överskattade, tacka vet jag alver
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback