13 272 besökare online
857 191 medlemmar • 45 829 181 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Historia
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Rosenkvarts
Medlem
Ja, hur såg det ut? Sitter och funderar på vad man skulle ta sig till utan atll teknisk skit man är torsk på idag, men jag får inte riktigt bitarna att gå ihop...

Såg ju garanterat olika ut beroende på klasstillhörighet, men hur roade sig olika människor ifrån olika klasser?

Cauvie
Medlem
Cauvies avatar
En taverna, är ett gästgiveri vid allmän väg. I länder kring Medelhavet är termen ofta synonym med restaurang. Termen taverna (ταβέρνα) är grekisk och är härledd från latinets taberna, som betyder skjul eller bod, och i Romerska riket kunde beteckna en liten butik.

Fanns i Sverige och övriga europa också !

Repolainen
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Ja, hur såg det ut? Sitter och funderar på vad man skulle ta sig till utan atll teknisk skit man är torsk på idag, men jag får inte riktigt bitarna att gå ihop...

Såg ju garanterat olika ut beroende på klasstillhörighet, men hur roade sig olika människor ifrån olika klasser?

Att knulla var nog ett av de större folknöjena. Sen hade vi ju offentliga avrättningar. Det närvarade folk också till i stora mängder. Och som ovanstående sa. Gå på taverna och dricka lite vin.

Att prata och umgås, berätta sagor och historier för varandra kan jag tänka mig att folk gjorde ganska mycket.

EnslaveThemAll!
Medlem
Såhär har jag alltid föreställt mig. Att man satt på värdshus och lyssnade på munharpa och frihetssång.

http://www.youtube.com/watch?v=z16f6...tailpage#t=29s

Tsanwhalar
Medlem
Tsanwhalars avatar
då kan även tänka hur mycket mer kunskap vi har fått att utvecklas som också gjort att mycket arbete försvunnit

t ex tvättmaskin, diskmaskin

Fojos
Medlem
Fojoss avatar
Medeltiden var ganska skit så skulle anta att de flesta inte hade så mycket tid över till att roa sig.

Grejtbit
Medlem
Grejtbits avatar
De rika söp,knullade,minglade på fester samt läste och kanske ägnade sig åt typ Dans,jakt eller promenader, samma sysslor som en ''regular'' idag när man inte glor på skärmen.

De fattiga roade sig väll inte så jätte mycket, de var väll upptagna med att arbeta/vara sjuka. Men om de fick något öre över så gick det väll till sprit.

olikafarger
Medlem
olikafargers avatar
Tävlingar i diverse rid och fäktningssporter, knulla, berätta sagor, supa, dansa, vandra. Är väl inte så svårt och komma på?

ganglere2
Medlem
ganglere2s avatar
Man sjöng, dansade och lekte lekar när man träffades t.ex. på fest. Många av de lekar som vi idag ser som barnlekar är sådant som även vuxna sysslade med tidigare i historien. Allsång var vanligt och omtyckt. Människor kunde ofta texterna till massor med sånger utantill. Folk pratade också mer med varandra. Idag när man går hem till någon och hälsar på så sitter många bara passivt och ser på tv. Finns mycket att läsa i det här ämnet. Det var inte alls tråkigt att leva förr vad jag kan se efter mina historiestudier. Ofta har jag tänkt att det kanske skulle ha varit roligare att leva under en eller annan tidigare tidsperiod än idag.

"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden."
Tage Erlander i riksdagen 1965

LandochHav
Medlem
LandochHavs avatar
Kolla på Mozart. Han hade ett utvecklat sinne för könshumor. Så jag kan tänka mig att folk då som nu, sprang omkring och ollade varandras ölglas osv.

borriz
Medlem
borrizs avatar
Även rättssystemet bör ha fungerat som en källa till underhållning: offentliga avrättning, stympning, spöstraff osv.

Barbu
Medlem
Barbus avatar
Våld,sprit och sex.

Lite som idag, bara att vi upplever allt det på internet haha.

Svara på ämne
Topp Dela »