Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-22, 22:49
  #1
Medlem
Hej,

Först och främst om jag skrivit detta i fel kategori, är jag ledsen. Men jag har ett problem. Min morsa är inte jätte men ganska överviktig, och detta ger mig en klump i magen varje gång jag tänker på det. Jag vet inte vad jag ska göra, för varje gång man tar upp ämnet med henne blir hon jätteledsen och arg på mig, vilket är förståligt - det är ett ömt ämne för henne. Vilket gör detta så jobbigt för jag vill såklart att hon ska gå ner i vikt, jag vill ju ha kvar henne så länge som möjligt i livet. Vad gör jag? Jag kan prata med henne men tror knappast att det kommer ändra hennes attityd, det måste komma från henne. Jag skulle vilja anmäla henne till någon grupp som tränar eller något, för hon behöver hjälp.

Jag har ingen aning vad jag ska göra :/
Citera
2012-07-22, 22:52
  #2
Medlem
Säg att du vill börja laga mat för att det är kul, och att hon får avlastning. Laga då bra mat till er/henne.
Fråga om hon vill med på promenader "Nej mamma det är inte en rask promenad, bara för att det är skönt" osv. Sen så om några gånger säger du "Kan du inte hänga med idag också? Jag hade tänkt en rask promenad men du kan väl prova och säga vad du tycker?"

osv
Citera
2012-07-22, 22:54
  #3
Medlem
pramuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenkillen90
Hej,

Först och främst om jag skrivit detta i fel kategori, är jag ledsen. Men jag har ett problem. Min morsa är inte jätte men ganska överviktig, och detta ger mig en klump i magen varje gång jag tänker på det. Jag vet inte vad jag ska göra, för varje gång man tar upp ämnet med henne blir hon jätteledsen och arg på mig, vilket är förståligt - det är ett ömt ämne för henne. Vilket gör detta så jobbigt för jag vill såklart att hon ska gå ner i vikt, jag vill ju ha kvar henne så länge som möjligt i livet. Vad gör jag? Jag kan prata med henne men tror knappast att det kommer ändra hennes attityd, det måste komma från henne. Jag skulle vilja anmäla henne till någon grupp som tränar eller något, för hon behöver hjälp.

Jag har ingen aning vad jag ska göra :/

Jag tror denna borde flyttas till psykologi & psykiatri

Jag hoppas dock verkligen att det löser sig för dig och att du kan berätta på ett bra sätt för din mamma hur du känner och att du är orolig. Du kan alltid fråga om hon vill börja gå ut och promenera med dig, göra upp en gemensam måltids lista osv, så hon känner att hon inte behöver vara ensam i kampen, att ngn är där och arbetar med henne, iallafall till en början.
Citera
2012-07-22, 23:01
  #4
Medlem
MeGustas avatar
Väldigt svårt att hjälpa en överviktig person. Hon måste komma i insikt själv om sitt problem för att kunna göra någonting åt det.

Så försök att snacka med henne är mitt råd.
Citera
2012-07-23, 00:07
  #5
Medlem
Blekes avatar
Som Alkobritta och Promus nämnde, promenader är bland det bästa som finns för att introducera någon till att bli aktiv. När ni sedan gått ett tag, kanske 15-20 minuter, då kan du gå djupare på ämnet. Inte bara har hon tankarna fri, hon bör vara mer positiv då endorfiner och annat börjar sippra ut under tiden ni går.

Försök alltid vinkla det från den positiva sidan, hon ska bli inspirerad, inte avskräckt.
Citera
2012-07-23, 00:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springkuk
Om du vill kan jag knulla henne en gång om dagen. Man bränner rätt mycket kalorier vid ett samlag. Hon får givetvis rida. Jag är uthållig så hon lär kunna rida i ca en timma om jag kniper ordentligt. Pm:a vid intresse.

Hej p12, kul att ditt liv är så spännande att du behöver dra det till den nivån. Näe, till och med för en 17 åring som mig var det där skit lågt och dåligt.

Men annars till alla andra, ja, jag får väll börja enkelt. Hennes problem är inte kosten, utan att hon tröstätit under många år efter strul med min farsa. Nu låter det som om hon blivit misshandlad eller något, menar verkligen inte så, de har bara bråkat mycket. Vilket sedan blivit ett sockerberoende. Men jag ska börja med promenaderna!
Citera
2012-07-23, 01:13
  #7
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Din jävla pajas, fyfan vad jag vill slå skiten ur dig nu, jävla fag.

Haha, vem fan är du och varför tar du illa upp??

Citat:
Ursprungligen postat av killenkillen90
Hej p12, kul att ditt liv är så spännande att du behöver dra det till den nivån. Näe, till och med för en 17 åring som mig var det där skit lågt och dåligt.

Men annars till alla andra, ja, jag får väll börja enkelt. Hennes problem är inte kosten, utan att hon tröstätit under många år efter strul med min farsa. Nu låter det som om hon blivit misshandlad eller något, menar verkligen inte så, de har bara bråkat mycket. Vilket sedan blivit ett sockerberoende. Men jag ska börja med promenaderna!

Makes no sense... För övrigt så är det väl hennes eget val. Hur mycket hon äter, väger eller rör på sig borde vara hennes ensak. Annars får du väl jaga henne med en kniv så mor din bränner lite fett.
Citera
2012-07-23, 01:13
  #8
Medlem
gushayness avatar
Jag hjälpte min mamma gå ner 33 kg i vikt. Jag bodde inte hemma då, men knepet var väl att jag blev tvungen att göra samma sak. Vi testade det mesta, men det som funkade bäst var LCHF/promenader.
Sen efter -15 kg skaffade hon en hund som hon går blir tvungen att gå ut med så då sköter det sig själv
Citera
2012-07-23, 01:40
  #9
Medlem
[quote=killenkillen90]Hej p12, kul att ditt liv är så spännande att du behöver dra det till den nivån. Näe, till och med för en 17 åring som mig var det där skit lågt och dåligt.
/QUOTE]

18 åring*

Och yes, det är hennes liv, but still lite mitt ansvar också
Citera
2012-07-23, 09:02
  #10
Medlem
AriGold-s avatar
Prata med henne. Börja enkelt och föreslå att ni ska promenera å exempelvis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback