• 1
  • 2
2012-07-21, 00:34
Medlem
För 2 månader sedan tog en taxichaffis mitt kort och jag blev av med 20.000.

Han såg när jag skrev in koden och snackade med mig i 5 min efter så jag tänkte inte på att jag inte fick tillbaka kortet (var lite berusad).

Sen åkte blattejäveln till närmaste mack för att tanka bilen och sedan till en bankomat och lensade kontot.

Banken ringde i veckan för att kolla så att jag talar sanning för de finns ingen taxifärd registrerad på utdraget. Nu tvivlar de på min story och vill att jag ska kompletera med klockslag då jag gjorde olika köp under kvällen. (Det är ju lätt att komma ihåg sisådär 2 månader senare)

Han har alltså avbrutit transaktionen för att inte bli spårad, men han lär ju fastnat på kameror vid bankomat och mack? Hur svårt kan det vara att kolla upp det i efterhand!!!!????

Jag har gjort en polisanmälan.

Vad kan jag mer göra?

Hur länge sparas bilder från macken (Shell Express) & bankomaten (Swedbank)?

Någon som har råkat ut för något liknande?

Om han åker dit kan jag kräva skedestånd?
Citera
2012-07-21, 00:42
Medlem
Noxids avatar
Stödjer man oseriösa taxiföretag och istället inte väljer de "riktiga taxibilarna" får man nästan skylla sig själv. Det finns väl inte så mkt mer och göra förutom att vänta på att polisen skall göra något- vilket de inte kommer göra. Banken brukar väl dock betala tillbaka pengar om man blivit lurad via stöld av betalkort?

Men iaf är det riktigt tråkigt att du blivit drabbad och önskar dig all lycka till!
Citera
2012-07-21, 00:47
Medlem
micaeles avatar
Fyllo. Kan du inte hålla i kortet och koden ska du inte ha kort överhuvudtaget.
Citera
2012-07-21, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Stödjer man oseriösa taxiföretag och istället inte väljer de "riktiga taxibilarna" får man nästan skylla sig själv. Det finns väl inte så mkt mer och göra förutom att vänta på att polisen skall göra något- vilket de inte kommer göra. Banken brukar väl dock betala tillbaka pengar om man blivit lurad via stöld av betalkort?

Men iaf är det riktigt tråkigt att du blivit drabbad och önskar dig all lycka till!

Jag åkte med Taxi 020, de är väl ändå ett respekterat bolag?

Jag är rädd att polisen är så pass slow att bilderna hinner försvinna?

Ja i 9 av 10 fall får kunden tillbaka pengarna (enligt kundservice) men de som utreder sådana ärenden är väldigt misstänksamma och hon jag pratade med hade en monoton röst och saknade empati, jag själv var helt uppriven i samtalet. Nu är jag ganska nojjig att jag har sumpat 20 papp
Citera
2012-07-21, 00:59
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightymajk

Ja i 9 av 10 fall får kunden tillbaka pengarna (enligt kundservice) men de som utreder sådana ärenden är väldigt misstänksamma och hon jag pratade med hade en monoton röst och saknade empati, jag själv var helt uppriven i samtalet. Nu är jag ganska nojjig att jag har sumpat 20 papp

Ahaa okej. Nä om du åkte med Taxi 020 så ska jag sluta klaga på ditt val av taxibil, trodde du åkte med typ Mustafa taxi.

Har du snackat nått med Taxibolaget? Vad säger dem? Kanske ändå inte hjälper, har du signalement?
Citera
2012-07-21, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Fyllo. Kan du inte hålla i kortet och koden ska du inte ha kort överhuvudtaget.

Tack för tipset! Bra med info från dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Ahaa okej. Nä om du åkte med Taxi 020 så ska jag sluta klaga på ditt val av taxibil, trodde du åkte med typ Mustafa taxi.

Har du snackat nått med Taxibolaget? Vad säger dem? Kanske ändå inte hjälper, har du signalement?

Banken hade gjort det och det finns inget registrerat + att jag ringde inte och beställde så det finns inget spår där heller. Jag skrev i polisanmälan att han hade mörkt hår, ganska kraftig och talade svenska med brytning.
Citera
2012-07-21, 02:53
Bannlyst
Kommer du ihåg vilken modell han hade på bilen?

Var gjordes uttaget? Vilken mack? Vilken bankomat?
Citera
2012-07-21, 03:10
Medlem
TheTransporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightymajk

Är du säker på att det var 020? Finns ganska många som försöker efterlikna dom stora företagen för att lura kunder.
Citera
2012-07-21, 05:09
Bannlyst
Detta är bara en ren hypotes men fan inte orealistiskt. Kan det vara så att du har åkt med en friåkare, som faktiskt kan ta 20k för färden? Dessa friåkare brukar ju ta en skyhög summa, och brukar väl vara lite otydliga med vad priset egentligen kostar
Citera
2012-07-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ucantstopme
Kommer du ihåg vilken modell han hade på bilen?

Var gjordes uttaget? Vilken mack? Vilken bankomat?

Shell express Årsta och bankomaten låg också någonstans i det området, Swedbankautomat
Citera
2012-07-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTransporter
Är du säker på att det var 020? Finns ganska många som försöker efterlikna dom stora företagen för att lura kunder.

Alltså jag har ingen koll på hur bra de är på att efterlikna de seriösa bolagen men bilen var gul av märke VW eller Audi, det stod 020 på tak och på sidorna och det fans blommor likt 020-bilarna så det måste nästan varit 020.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Detta är bara en ren hypotes men fan inte orealistiskt. Kan det vara så att du har åkt med en friåkare, som faktiskt kan ta 20k för färden? Dessa friåkare brukar ju ta en skyhög summa, och brukar väl vara lite otydliga med vad priset egentligen kostar

Nä den hypotesen kan vi nog stryka för först har någon tankat på Shell express för 870 kr, sen är uttagen gjorda efter varandra, 500, 1000, 2500, 3000, 3000, 4000, 5000. Allt från Swedbank.
Citera
2012-07-21, 09:44
Medlem
Det ser ju ganska mörkt ut för din del.

Du har inget kvitto.
Finns inget köp reggat.
Du hantera din pinkod oförsikigt
Du glömmer kortet
Svag beskrivning av tjuven.

Jag tycker du ska kontakta bensinmacken och be dom spara sina upptaggningar från den natten.
Sen bör banken kolla sina kameror.
Jag skulle även ta ett varv runt området för att se om det finns kameror som kan ha fått taxibilen på bild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in