• 1
  • 2
2012-07-20, 15:15
Medlem
God middag.

Tankarna har slagit mig att försöka bli diplomat. Dessa tankar har dock växt sig starkare och starkare och jag vill nu göra det till verklighet. Frågan är hur.

Meriter/om mig:

*Har jobbat för en hjälporganisation 6 månader, dock nationellt.
*Genomförd värnplikt.
*Jobbat som soldat/gruppchef ca. 2 år.
*Ca. 15 snitt från gymnasiet (Ej uträknat med nya poängsystemet)
*Starkt intresserad av statsvetenskap, kultur, historia, friluftsliv samt träning.

Kan ej snirkla mig in genom officershållet trots goda lovord. (Fysiska skador)

Någon som är insatt i detta och kan hjälpa mig? Är det möjligt överhuvudtaget? Vilka skolor/kurser ska jag söga mig till? Vad är meriterande? Frågorna är många och okunskapen stor.

Tack på förhand folket!

Med Vänliga Hälsningar
AchtungPanzer
Citera
2012-07-20, 15:21
Medlem
Freds- och konflikthantering, pol. kand, statskunskap, juridik osv är alla bra. Sen är det diplomatprogrammet efter det som gäller, och kommer du in där är det en lång resa innan du blir diplomat.
Men lycka till!
Citera
2012-07-20, 15:32
Medlem
Lär dig franska, tyska och/eller spanska flytande.
Citera
2012-07-20, 16:13
Medlem
https://www.flashback.org/t1054208
Citera
2012-07-20, 16:36
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AchtungPanzar
God middag.

Tankarna har slagit mig att försöka bli diplomat. Dessa tankar har dock växt sig starkare och starkare och jag vill nu göra det till verklighet. Frågan är hur.

Meriter/om mig:

*Har jobbat för en hjälporganisation 6 månader, dock nationellt.
*Genomförd värnplikt.
*Jobbat som soldat/gruppchef ca. 2 år.
*Ca. 15 snitt från gymnasiet (Ej uträknat med nya poängsystemet)
*Starkt intresserad av statsvetenskap, kultur, historia, friluftsliv samt träning.

Kan ej snirkla mig in genom officershållet trots goda lovord. (Fysiska skador)

Någon som är insatt i detta och kan hjälpa mig? Är det möjligt överhuvudtaget? Vilka skolor/kurser ska jag söga mig till? Vad är meriterande? Frågorna är många och okunskapen stor.

Tack på förhand folket!

Med Vänliga Hälsningar
AchtungPanzer

Nu blir jag skurken lite...

Men dina meriter är ganska så värdelösa för att ha en chans att komma in på diplomatprogrammet. De extremt få som kommer in där har väldigt bra betyg från gymnasiet och har ofta någon imponerande utbildning från ett bra universitet sen innan, t ex en master i statsvetenskap från UU. De har ofta haft bra positioner inom något politiskt ungdomsförbund och de har inte minst väldigt viktiga kontakter.

Det gick ett program på svt om folk som ville bli diplomater förut, där var en som hade Jan Danielsson som de kunde ringa upp. Alltså Sveriges fd utrikesminister och nuvarande toppchef inom FN.

Man ska helst ha alla dessa tre meriter, topp akademiker, bakgrund inom politiken och bra kontakter. Gärna bra språkkunskaper med, tror det är ett krav att förutom svenska och engelska även kunna ett tredje språk flytande.

De struntar ju i att du gjort värnplikten och arbetat på mcdonalds. Det kanske kan vara imponerande när man söker till securitas eller på sin höjd till polishögskolan men att tro att det ska räcka till en plats på diplomatprogrammet känns lite patetiskt.

Tror du ska börja tänka på en plan b istället.
Citera
2012-07-20, 17:31
Medlem
Ser väl bra ut, det här. Har en massa vänner som gått diplomatprogrammet, och samtliga är ju smarta, men ingen av dem är väl direkt elit heller.

Skaffa dig en magisterexamen i statskunskap, och läs in ett eller flera språk. Din svenska och engelska måste vara på toppnivå (öva MYCKET på att skriva), franska skadar inte, och helst ska du ha ett språk till, gärna arabiska, kinesiska eller ryska.

Intagningarna till diplomatprogrammet sker väl fortfarande genom prov, så kontakta UD och be dem skicka några tidigare sådana, så ser du vad du måste plugga på. Kortfattat handlar det om allmänbildning inom samhällskunskap, historia och geografi. Sen är det ett gäng intervjuer. Gymnasiebetyg spelar verkligen en mindre roll, men universitetsbetygen är viktiga. Lycka till!
Citera
2012-07-20, 18:31
Medlem
Min farfar var ambassadör i både Schewiz och Zimbabwe, hans utbildning var juristexamen på Uppsala universitet och värnplikten. Så satsa på lite jurist först. Han kan enbarr franska, svenska och engelska.
Citera
2012-07-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maltesefalcon
Ser väl bra ut, det här. Har en massa vänner som gått diplomatprogrammet, och samtliga är ju smarta, men ingen av dem är väl direkt elit heller.

Skaffa dig en magisterexamen i statskunskap, och läs in ett eller flera språk. Din svenska och engelska måste vara på toppnivå (öva MYCKET på att skriva), franska skadar inte, och helst ska du ha ett språk till, gärna arabiska, kinesiska eller ryska.

Intagningarna till diplomatprogrammet sker väl fortfarande genom prov, så kontakta UD och be dem skicka några tidigare sådana, så ser du vad du måste plugga på. Kortfattat handlar det om allmänbildning inom samhällskunskap, historia och geografi. Sen är det ett gäng intervjuer. Gymnasiebetyg spelar verkligen en mindre roll, men universitetsbetygen är viktiga. Lycka till!

Behövs ingen master för att komma in. Franska är mer eller mindre ett måste. I dagens samhälle är de tre språken du listade, utöver franskan, väldigt meriterande.

Universitetsbetyget är som sagt avgörande, gymnasiebetygen spelar ingen roll alls.
Citera
2012-07-21, 05:39
Medlem
bombaccis avatar
Lite mer info till dig ts:

http://www.hogskoleguiden.se/Section...099&subjectid=

En fil kand är minimum men som sagt det kommer inte räcka långt. Det är kontakter och tidigare politiska erfarenheter.

http://www.regeringen.se/sb/d/2722/a/39401

Kronprinsessan läste på diplomatprogramet:

http://www.kungahuset.se/specialwebb...a80008215.html

Att komma in på diplomatprogramet idag som en "medelmåtta" och medelsvensson är mer eller mindre omöjligt. Det programmet är enbart till för eliten i samhället. Det är inget de vill skylta med eller rättare sagt säga rent ut. Men utan extremt bra studiemeriter, språkkunskaper och bra referenser från betydelsefulla personer ( så som toppolitiker och andra toppar i samhället) så är det kört. Jag själv har snart två st examen men skulle inte ha en suck att komma in på diplomatpogramet ( inte ledsen för det ) men dina meriter räcker inte på långa vägar.

UD vill gärna leka pk, som när de besöker invandrarhögskolan Södertörn:

http://blogg.ud.se/blog/2011/09/26/tredje-gangen-gillt/

De lär dock inte ha en chans att bli antagen. Letar efter ett program från svt som berörde detta. De visade att det verkligen var topparna som fick jobben, inte ens de som tycktes verka bättre fick chansen för att de med "finare" bakgrund inte skulle mista sin plats.

Hittar tyvärr inte det programet, inte ens på youtube

Skulle jag försökt komma in på diplomatprogramet så hade jag gått med i SSU eller Muf när jag var runt 15 år, förökt komma upp i någon slags finare ställning, försöka bli vän med toppar där och få deras föräldrars förtroende. Sedan plugga antingen på juristlinjen eller läsa statsvetenskap och nationalekonomi. Samtidigt som jag försökte få till perfekt svenska, engelska, franska och helst ett fjärde språk med. Arabiska, ryska, mandarin, kinesiska är bra som fjärde språk.

Sedan hade det kännts som en ide att ens söka...

Fast om du verkligen vill bli diplomat så sök på, men det ska vara sjuuuuukt svårt att bli antagen. Enklare bli antagen till läkarprogramet mer eller mindre.
Citera
2012-07-21, 12:56
Medlem
Tusen tack för alla svaren! Tror det är precis detta jag behöver. Något riktigt tufft, näst intill omöjligt enligt vissa, att sträva efter.

För övrigt vet jag att mina "meriter" inte är något att hänga i granen, skulle jag heller aldrig påstå då jag varken sitter inne på någon examen över gymnasiet eller presterat extraordinärt i hela mitt liv. Alltid varit en medelmåtta. Ville bara ge er en någorlunda bild av mig.

Tack ännu en gång.
Citera
2012-07-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AchtungPanzar
Tusen tack för alla svaren! Tror det är precis detta jag behöver. Något riktigt tufft, näst intill omöjligt enligt vissa, att sträva efter.

För övrigt vet jag att mina "meriter" inte är något att hänga i granen, skulle jag heller aldrig påstå då jag varken sitter inne på någon examen över gymnasiet eller presterat extraordinärt i hela mitt liv. Alltid varit en medelmåtta. Ville bara ge er en någorlunda bild av mig.

Tack ännu en gång.

Jag har ett tillagg:
Se dig sjalv/presentera dig inte som med militar bakgrund. Menar inte att du ska dolja det, men salj det inte som din huvudsakliga styrka/identitet, for du ar svag relativt YO/RO som varit pa mission/internationella stabsjobb och som ocksa soker samma typer av tjanster.
Sa se till att annan sida ar din starka, och sa far det militara vara bakomliggande info men inte mer.
Citera
2012-07-21, 16:15
Medlem
maenskligs avatar
Utan en gedigen utbildning lär du dock aldrig komma in, så börja med den biten. Det bästa alternativet vore dubbelexamen i jur.kand och ek.kand, då med inriktning mot nationalekonomi såklart. Statsvetenskap fungerar nog också, men jag tror faktiskt inte det väger riktigt lika tungt som en jur.kand. Mer exakt vart du ska läsa vet jag inte, men på något av de större lärosätena kan du nästan räkna med, annars är det utomlands som gäller.

Det fanns några intervjuer av blivande diplomater på regeringens hemsida och där hade två av tre pluggat utomlands. Nån snubbe hade Östasien som inriktning och hade studerat vid University of Tokyo och lärt sig japanska.

Språk är A och O på UD, utan mer eller mindre flytande franska lär du inte komma långt. Kan du dessutom få lärt dig spanska riktigt bra kan det självklart öka dina chanser, men inte mycket. Ett udda språk med stor utbredning väger mycket mer, så arabiska/kinesiska vore ett lämpligt tredje/fjärde språk att lära sig. Kiswahili kanske också vore passande.

Vad gäller kontakter vet jag faktiskt inte. Diplomatprogrammet har ju tidigare varit kända för att anta människor med rätt kontakter, något som jag tror har ändrats på senare tid. Nu kan så gott som vemsomhelst bli diplomat, bara UD tror att du har det som krävs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in