• 1
  • 2
2012-07-20, 14:54
Medlem
Hej kära FB. Har sökt runt här utan att finna svar eller liknande frågor och hoppas på hjälp.

Jag var utomlands förra månaden och skulle i en lounge betala XXXkr, de drar mitt kort men säger att maskinen ej fungerar utan att vi får dra det senare. En stund senare så kommer dom och säger att vi ska prova igen och denna gången verkar det fungera och jag får ett kvitto på inköpet.

Jag betalade med ett Mastercard och när jag igår fick min räkning hem så är båda köpen registrerade! Jag ringer banken idag och säger att jag ej godkänner det ena inköpet och får då till svar att jag ska ringa till stället jag var på och kräva att de gör en retur på mina pengar! Varför betalar man avgift varje år till banken om man själv ska lösa sådana här problem?

Min fråga är då vilken skyldighet har banken? Ska jag eller dom ta tag i detta? Jag har inga problem med att göra det själv, men känns onödigt om det är så att banken har skyldighet att göra det!

Tacksam för svar!
Citera
2012-07-20, 14:57
Medlem
MegaSkurts avatar
Om banken har utfärdat kortet, måste det finnas nån slags rutin hos dem för att rapportera bedrägeri. Rapportera det ena köpet som bedrägeri, de måste ta det på allvar.
Citera
2012-07-20, 19:31
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Du ska göra en kortreklamation hos din bank. Annars kanske du kan höra med det försäkringsbolaget som du har?
Citera
2012-07-20, 20:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losmi
Hej kära FB. Har sökt runt här utan att finna svar eller liknande frågor och hoppas på hjälp.

Jag var utomlands förra månaden och skulle i en lounge betala XXXkr, de drar mitt kort men säger att maskinen ej fungerar utan att vi får dra det senare. En stund senare så kommer dom och säger att vi ska prova igen och denna gången verkar det fungera och jag får ett kvitto på inköpet.

Jag betalade med ett Mastercard och när jag igår fick min räkning hem så är båda köpen registrerade! Jag ringer banken idag och säger att jag ej godkänner det ena inköpet och får då till svar att jag ska ringa till stället jag var på och kräva att de gör en retur på mina pengar! Varför betalar man avgift varje år till banken om man själv ska lösa sådana här problem?

Min fråga är då vilken skyldighet har banken? Ska jag eller dom ta tag i detta? Jag har inga problem med att göra det själv, men känns onödigt om det är så att banken har skyldighet att göra det!

Tacksam för svar!

Banken kan omöjligt veta vad du har gjort. Det måste vara ditt ansvar att hantera kortet korrekt, fick du inte slipen från den första "misslyckade" transaktionen? Då skulle du begärt den. Hur som helst kan man inte gärna begära att banken skall reda ut en sådan sak när man själv faktiskt har dragit kortet två gånger.

Vägrar däremot företaget att korrigera så kan du vända dig till banken/kortutgivaren.
Citera
2012-07-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Banken kan omöjligt veta vad du har gjort. Det måste vara ditt ansvar att hantera kortet korrekt, fick du inte slipen från den första "misslyckade" transaktionen? Då skulle du begärt den. Hur som helst kan man inte gärna begära att banken skall reda ut en sådan sak när man själv faktiskt har dragit kortet två gånger.

Vägrar däremot företaget att korrigera så kan du vända dig till banken/kortutgivaren.

Nej jag fick ingenting, eftersom kortmaskinen tydligen inte fungerade. Var som sagt utomlands och blir ju lite mer komplicerat och det är därför jag undrar vad bankens skyldighet är i detta fall? Känns segt om jag måste fixa allt själv om dom har en skyldighet att hjälpa mig.
Citera
2012-07-20, 23:32
Medlem
TripleXLs avatar
Men fy fan vad sånt här jävla skit kommer öka i takt med att kontanter försvinner... mår fan illa av tanken...

Vilket jävla kaos det kommer bli...

Ontopic: hur fan kan banken neka det ? anmäl bedrägeri/reklamera köpet.

Vilken bank gäller det ?
Citera
2012-07-20, 23:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Men fy fan vad sånt här jävla skit kommer öka i takt med att kontanter försvinner... mår fan illa av tanken...

Vilket jävla kaos det kommer bli...

Ontopic: hur fan kan banken neka det ? anmäl bedrägeri/reklamera köpet.

Vilken bank gäller det ?

Man kan inte gärna hävda bedrägeri innan man ens kontaktat stället där transaktionen skedde, ts är lat och vill att banken skall sköta det åt honom trots att han *vet* att han dragit kortet två gånger. Låter som en no brainer i mina öron - kontakta stället och be dem korrigera, först om de vägrar får banken/kortutgivaren ta över.
Citera
2012-07-21, 01:43
Medlem
*TripleXL: Handelsbanken. Ingen aning det var därför jag ställde frågan här vill bara veta om banken kan agera så som de gjorde.

*Sucuk: Läs om min fråga, "Min fråga är då vilken skyldighet har banken? Ska jag eller dom ta tag i detta? Jag har inga problem med att göra det själv, men känns onödigt om det är så att banken har skyldighet att göra det!" varför betalar man annars års, månads och kortavgifter?
Citera
2012-07-21, 07:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
*TripleXL: Handelsbanken. Ingen aning det var därför jag ställde frågan här vill bara veta om banken kan agera så som de gjorde.

*Sucuk: Läs om min fråga, "Min fråga är då vilken skyldighet har banken? Ska jag eller dom ta tag i detta? Jag har inga problem med att göra det själv, men känns onödigt om det är så att banken har skyldighet att göra det!" varför betalar man annars års, månads och kortavgifter?

Tänk till lite nu, varför skulle banken/kortföretaget ens titta på det innan du och kortföretaget rett ut det hela, det är *du* som dragit kortet två gånger då är det rimligt att du kontaktar företaget själv först.
Citera
2012-07-21, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tänk till lite nu, varför skulle banken/kortföretaget ens titta på det innan du och kortföretaget rett ut det hela, det är *du* som dragit kortet två gånger då är det rimligt att du kontaktar företaget själv först.

Den lilla kortavgift du betalar täcker långt ifrån kostnaden för att hantera en reklamation. Därför begär banken att du själv har gjort ett försök att få upprättelse vid felaktigheter. Misslyckas du så får du fylla i en reklamation där du beskriver vad som har hänt, till den ska du bifoga underlag på vad du själv har gjort för att få tillbaka pengarna. Du kan t.ex. maila (eller faxa) till köpstället och skriva att de har debiterat dig dubbelt och att de måste kreditera dina pengar och bekräfta till dig. Vänta tre dagar, har du inte fått något svar, skriv igen och tryck på att du kommer att göra en reverse-charge om de inte ordnar krediteringen.

Hör de fortfarande inte av sig så har du nu underlag till en kortreklamation.

Vissa kreditkortsföretag är bättre än andra i dessa avseenden, men de måste alla följa de lagar som finns. Har du inte skrivit under mer än en nota så ordnar det sig.
Citera
2012-07-23, 10:33
Medlem
vadfanärdettas avatar
Ett liknande scenario hände mig när jag skulle betala ett köp på 12 000 på en hemsida, vid första köpet stod sidan och tuggade i 15 minuter utan att något hände så jag stängde ner sidan och tänkte att något blev fel.
Jag gör om allt igen och andra gången fungerar det felfritt, senare går jag in och kollar på min internetbank för att kolla om allt var ok.
När jag loggar in så ser jag till min förvåning att det dragits 12 000 två gånger.. Hastigt ringer jag min bank (Nordea) som frågar vilket företag jag betalat in till. Personen i telefonen kollar upp nummret till företaget och säger att jag ska vara lugn och att dom skulle ta hand om det.
Efter 15 minuter får jag ett samtal från Nordea som meddelar att problemet nu ska vara löst, efter 2-3 dagar hade jag fått tillbaka 12 000 kr!
Citera
2012-07-25, 01:50
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Nej jag fick ingenting, eftersom kortmaskinen tydligen inte fungerade. Var som sagt utomlands och blir ju lite mer komplicerat och det är därför jag undrar vad bankens skyldighet är i detta fall? Känns segt om jag måste fixa allt själv om dom har en skyldighet att hjälpa mig.

Herregud är du seriös människa?

Klart som fan det är DITT ansvar, breaking news; Någon kommer INTE följa dig jorden runt för att torka upp din skit.
Lite personligtansvar för i helvete.

Blir så jävla trött....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här