Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Borde du inte posta i konspirationsforat, eller åtminstone nationalekonomi, istället?
Sluta kolla på Zeitgeist.
Alla skulder kan betalas tillbaks även om all valuta är belagd med ränta och man betalar tillbaks löpande genom att arbeta.
Exempel har jag givit tex
här.
Det ska inte vara i konspirationsforumet om nu folk inte informerar mig om att det jag skrev ovan inte stämmer, och isf vad. Nationalekonomi kanske, men det som ska diskuteras är hur mycket den totala räntan ligger på för dollarn, så tycker det passar här.
Exakt, då ska räntan betalas tillbaka med någonting annat. Tjänster eller föremål dvs. Hela skulden (med räntan inkluderad) kan inte betalas tillbaka i valutan dock. Detta eftersom som någon skrev i tråden; Om 1 dollar är skapad med 10% ränta så ska 1,1 dollar betalas tillbaka. Eftersom dessa återstående 0,1 dollar inte existerar. Så den ska alltså betalas tillbaka med föremål och tjänster istället. Om det är någonting med ovanstående som du inte förstår eller vet bättre om så lägg gärna fram det. Nästa steg i diskussionen är att framlägga hur mycket ränta som är kopplad till den amerikanska dollarn.
Jag läste ditt inlägg i den där tråden du länkade. Ska förklara vart det felar;
Det existerar 1000kr som lånas ut med 10% ränta till bonden. Bonden har nu alla kronor som existerar (1000kr), och ska betala tillbaka 1100 kronor. Så långt hade du rätt. Men sedan kommer felet; Bonden kan inte betalas 100 kronor för osten eller vad det nu var eftersom dessa kronor inte existerar. För det var ju 1000 kronor som hade skapats, inte 1100.
Annanmedlem det var för mycket grejer hit och tvärs för att jag har tid att adressera det. Gör det ikväll då jag har mer tid.