2012-07-19, 22:58
Medlem
Hej!

Jag har fått sertralin (+atarax för upptrappningen av sertralinet) utskrivet av min läkare för depression och ångest.
Jag har dock inte börjat min mediciniering ännu för jag är väldigt rädd. Det jag är rädd för är att bli en "zombie".. jag har läst mycket på forum och så om människor som beskriver sig själva som helt likgiltiga mot allt när de går på sertralin. Likgiltiga mot både bra och dåliga saker..
Jag har också läst om personer som fortfarande EFTER att ha slutat med sertralin känner likadant (och värre). En annan sak som jag reagerat på är hur många beskriver att de inte kan filosofera och tänka som tidigare längre, eller att de tappat sin fantasi.. Att de inte ens kan känna sig duktiga efter att t.ex. ha städat/diska.
Jag vill verkligen inte bli av med mina känslor.. Visst, jag vill verkligen bli av med ångesten och allt det jobbiga. Men om det gör att jag blir en zombie på alla plan.. Då vet jag inte om jag känner att det är värt det. Det är min värsta mardröm, att bli apatisk och inte bry mig om någonting.. att känna "meh" om allting..

Mina frågor; Är detta något som händer alla, att man blir avtrubbad och bara slutar bry sig? Eller är det bara något som händer vissa?
Vad är din egna erfarenhet om detta? Har du känt dig som en zombie utan känslor under tiden/efter att ha gått på sertralin?
Hur är det med tankeverksamheten? Jag har alltid tänkt och filosoferat mycket och vill inte bli av med den "förmågan"..

Tacksam för svar.

Allmänna tankar?
Citera
2012-07-19, 23:13
Medlem
lemondews avatar
verkar va som vilket antidepressivt läkemedel som helst. Du får nog inte biverkningar så länge du tar utskriven dos.
Det finns dock biverkningar men inget som tyder på att förlora förmågan att ha känslor

EDIT: Detta kan nog få dig på bättre humör
http://www.terapisnack.com/topic/sertralin-3
Citera
2012-07-20, 00:09
Medlem
Davvdas avatar
Jag har själv gått på sertralin i snart två år och jag har aldrig märkt av detta förutom under första veckan då jag kände mig extremt avtrubbad när det gällde allt.

Tror att det är viktigt att komma ihåg att biverkningar står med för att de KAN hända. Fan, alla vaccin har ju autism som möjlig biverkning. Börja ta det och om det könns väldigt konstigt efter två veckor så kan du ju antingen sluta ta dem eller ändra dos. Kanske skulle vara bra att ha en kompis eller något så du har någon som kan hålla koll på dig, det är nämligen svårt att bry sig om att man inte bryr sig om man når det avtrubbade läget.

Lycka till!

Bara skicka ett PM om du behöver ett snabbt svar om något. Kollar FB varje dag.
Citera
2012-07-20, 00:15
Medlem
Mojotojos avatar
Är detta något som händer alla, att man blir avtrubbad och bara slutar bry sig? Nej
Eller är det bara något som händer vissa? Ja
Vad är din egna erfarenhet om detta? Sertralin fungera inte för mig, det enda jag kunde känna av var att jag fick ökad svettning som biverkning (som med tiden försvann..)
Har du känt dig som en zombie utan känslor under tiden/efter att ha gått på sertralin? Nej
Hur är det med tankeverksamheten? Den är och var precis som före jag började med medicinen

Som sagt, sertralin fungerade inte alls för mig. Kände bara av en enda biverkning och ingen annan effekt alls. Har nu gått igenom X antal olika mediciner och bara en har fungera sådär för mig (Mirtazapin).
Citera
2012-07-20, 15:34
Medlem
tack för svaren.

Jag har läst bl.a. denna tråden m.fl om någon är intresserad:
https://www.flashback.org/t1332774

Ingen annan som har erfarenheter av sertralin på dessa punkterna jag nämnt? (gärna positiva också såklart.. helst positiva.. )

Jag ska hämta ut min medicin idag.. Men har fortfarande inte bestämt om jag ska ta det eller inte
Citera
2012-07-20, 18:28
Medlem
lithionits avatar
Citat:
ina frågor; Är detta något som händer alla, att man blir avtrubbad och bara slutar bry sig? Eller är det bara något som händer vissa?

Vissa känner inget alls, dom flesta delvis och vissa kan känna sig helt avskärmade. Men det är väldigt individuellt, av citalopram kände jag mig helt apatisk, av sertralin kände jag inte mycket avtrubbning, cipralex som jag har nu ger mer men det vägs upp av den bättre effekten.

Citat:
Vad är din egna erfarenhet om detta? Har du känt dig som en zombie utan känslor under tiden/efter att ha gått på sertralin?

Mest under upptrappningen, sen tycker jag inte det var så påtagligt. Fast om man mår dåligt och har nästan bara negativa känslor så är det skönt att vara avtrubbad. Man ältar inte lika mycket och kan skita i att tänka på saker som inte känns lika katastrofala eller jobbiga innan.

Citat:
Hur är det med tankeverksamheten? Jag har alltid tänkt och filosoferat mycket och vill inte bli av med den "förmågan"..

sertralin brukar inte ge nån speciell kognitiv påverkan, jag kände inget sånt alls av sertralin. men även på den punkten så finns det vissa som får problem.

Men enda sättet att veta hur du reagerar är att testa tyvärr.
Citera
2012-07-20, 19:38
Medlem
Tack för svar. Nu har första pillret åkt ner iallafall. Kände att jag inte hade något att förlora..

Jag börjar med en liten dos (som jag förstått), 25mg/dag. (är dock en relativt liten person för tillfället, 50kg. Vet inte om det spelar roll) Hur snabbt märker man av illamående etc?
Citera
2012-07-21, 02:53
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har fått sertralin (+atarax för upptrappningen av sertralinet) utskrivet av min läkare för depression och ångest.
Jag har dock inte börjat min mediciniering ännu för jag är väldigt rädd. Det jag är rädd för är att bli en "zombie".. jag har läst mycket på forum och så om människor som beskriver sig själva som helt likgiltiga mot allt när de går på sertralin. Likgiltiga mot både bra och dåliga saker..
Jag har också läst om personer som fortfarande EFTER att ha slutat med sertralin känner likadant (och värre). En annan sak som jag reagerat på är hur många beskriver att de inte kan filosofera och tänka som tidigare längre, eller att de tappat sin fantasi.. Att de inte ens kan känna sig duktiga efter att t.ex. ha städat/diska.
Jag vill verkligen inte bli av med mina känslor.. Visst, jag vill verkligen bli av med ångesten och allt det jobbiga. Men om det gör att jag blir en zombie på alla plan.. Då vet jag inte om jag känner att det är värt det. Det är min värsta mardröm, att bli apatisk och inte bry mig om någonting.. att känna "meh" om allting..

Mina frågor; Är detta något som händer alla, att man blir avtrubbad och bara slutar bry sig? Eller är det bara något som händer vissa?

Tacksam för svar.

Allmänna tankar?

Det var också något jag var extremt rädd för, och något jag kände av till en början. Jag kände mig lite avtrubbad och likgiltig. Tankarna låg liksom i en gråzon. Detta upplevde jag framför allt i början. Hade också läst på en hel del innan och var livrädd! Men när man väl är där bryr man sig inte och var till och med skönt att inte bry sig. Detta var som sagt i början. Men du behöver inte vara orolig, även om jag kände mig lite "dryg" i hjärnan kände jag glädje. Började till och med känna mig glad utan anledning och harmonisk. Men den slöa hjärnan gav med sig snabbt men harmonin stannade kvar. Jag gick på sertralin i kanske 11mån eller liknande och ibland(välldigt sällan) kom slöheten tillbaka och då i kombination med att jag missat en tablett eller liknande. Även om man går på medicin kännet man sig ju ibland allmänt nere villket är helt normalt och dom tillfällena kunde jag känna lite trötthet i hjärnan. Inget jobbigt egentligen. Det där med att kännslan skulle finnas kvar även när man slutat tror inte jag på, visst när man trappar ner och ska sluta kommet det ju tillbaka lite men det gör ju alla biberkningar när man slutar. Efter nån vecka eller två är alkt bra igen, kan sjäkvklart ta längre tid för andra. Tror att dom som påstår att det är en permanet effekt fortfarande är inne i en avvänjningsperiod.
Jag dagdrömmer precis som vanligt, tänker och drömmer. Detta gör jag mycket och ofta också. Även när jag gick på sertralin

Ursäkta eventuella stavfel och liknande, ändvänder mibilen och allt är så smått och jävligt!
Citera
2012-07-21, 02:56
Medlem
Citat:
Fan, alla vaccin har ju autism som möjlig biverkning.

HAHAHA!!
Citera
2012-07-21, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slatrom
Det var också något jag var extremt rädd för, och något jag kände av till en början. Jag kände mig lite avtrubbad och likgiltig. Tankarna låg liksom i en gråzon. Detta upplevde jag framför allt i början. Hade också läst på en hel del innan och var livrädd! Men när man väl är där bryr man sig inte och var till och med skönt att inte bry sig. Detta var som sagt i början. Men du behöver inte vara orolig, även om jag kände mig lite "dryg" i hjärnan kände jag glädje. Började till och med känna mig glad utan anledning och harmonisk. Men den slöa hjärnan gav med sig snabbt men harmonin stannade kvar. Jag gick på sertralin i kanske 11mån eller liknande och ibland(välldigt sällan) kom slöheten tillbaka och då i kombination med att jag missat en tablett eller liknande. Även om man går på medicin kännet man sig ju ibland allmänt nere villket är helt normalt och dom tillfällena kunde jag känna lite trötthet i hjärnan. Inget jobbigt egentligen. Det där med att kännslan skulle finnas kvar även när man slutat tror inte jag på, visst när man trappar ner och ska sluta kommet det ju tillbaka lite men det gör ju alla biberkningar när man slutar. Efter nån vecka eller två är alkt bra igen, kan sjäkvklart ta längre tid för andra. Tror att dom som påstår att det är en permanet effekt fortfarande är inne i en avvänjningsperiod.
Jag dagdrömmer precis som vanligt, tänker och drömmer. Detta gör jag mycket och ofta också. Även när jag gick på sertralin

Ursäkta eventuella stavfel och liknande, ändvänder mibilen och allt är så smått och jävligt!

Tack, känner mig lite lugnare nu faktiskt Skönt att se att det inte är skit för alla hehe
Citera
2012-07-21, 16:17
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NagChampa
Tack för svar. Nu har första pillret åkt ner iallafall. Kände att jag inte hade något att förlora..

Jag börjar med en liten dos (som jag förstått), 25mg/dag. (är dock en relativt liten person för tillfället, 50kg. Vet inte om det spelar roll) Hur snabbt märker man av illamående etc?

bieffekterna kommer efter ett tag, eller direkt. Men de minskar gradvis när kroppen har hunnit vänja sig vid medicinen.

Låg kroppsvikt brukar oftast betyda lägre dos som krävs, iom att man har mindre kroppsvolym och mindre blod som läkemedlet skall fördelas i. generellt sett, det finns undantag.
Citera
2012-07-22, 22:00
Medlem
Jag blev helt likgiltig första veckorna. Allting var bara "meh". Men å andra sidan var det skönt att vara avtrubbad när man varit överkänslig mot allt innan. Det gick över sen. Mådde bättre efter ett tag. Gick även på benso i början.

Mina vanligaste biverkningar utöver avtrubbningen: Tefatsstora pupiller i nån vecka, kliade överallt (höll på att bli galen), sömnproblem (gick bra när man gick på benso dock), okontrollerade ryck i kroppen, tankspridd (mer än normalt), minnesluckor om man druckit (kan nog bero på benso).

Vad du än gör, slarva inte med medicinen. Var själv utan i fyra dagar och fick extrem ångest och andra otrevliga symptom.

Summa summarum: Det var värt det. Ska komma loss från sertralinet snart också har jag tänkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in