2012-07-23, 05:06
Medlem
Har nu tagit sertralin i 3 dagar.
De biverkningar som jag märkt av är muntorrhet (sjukt drygt på natten) och stickningar/domningar i armar/händer. Jag har också märkt att min ångest går i vågor istället för att vara mer eller mindre konstant. När ångesten är som värst får jag stickningar i andra delar av kroppen samt värmevallningar.. Inte kännt någon sötsug, snarare tvärtom (vilket är dåligt i mitt fall då jag behöver min aptit) och har inte känt mig tröttare, också det snarare tvärtom.
Inget jag tycker är så farligt hittills. Men var iof beredd på mycket värre efter alla skräckhistorier man läst.
Citera
2012-07-23, 05:40
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NagChampa
Hej!

Jag har fått sertralin (+atarax för upptrappningen av sertralinet) utskrivet av min läkare för depression och ångest.
Jag har dock inte börjat min mediciniering ännu för jag är väldigt rädd. Det jag är rädd för är att bli en "zombie".. jag har läst mycket på forum och så om människor som beskriver sig själva som helt likgiltiga mot allt när de går på sertralin. Likgiltiga mot både bra och dåliga saker..
Jag har också läst om personer som fortfarande EFTER att ha slutat med sertralin känner likadant (och värre). En annan sak som jag reagerat på är hur många beskriver att de inte kan filosofera och tänka som tidigare längre, eller att de tappat sin fantasi.. Att de inte ens kan känna sig duktiga efter att t.ex. ha städat/diska.
Jag vill verkligen inte bli av med mina känslor.. Visst, jag vill verkligen bli av med ångesten och allt det jobbiga. Men om det gör att jag blir en zombie på alla plan.. Då vet jag inte om jag känner att det är värt det. Det är min värsta mardröm, att bli apatisk och inte bry mig om någonting.. att känna "meh" om allting..

Mina frågor; Är detta något som händer alla, att man blir avtrubbad och bara slutar bry sig? Eller är det bara något som händer vissa?
Vad är din egna erfarenhet om detta? Har du känt dig som en zombie utan känslor under tiden/efter att ha gått på sertralin?
Hur är det med tankeverksamheten? Jag har alltid tänkt och filosoferat mycket och vill inte bli av med den "förmågan"..

Tacksam för svar.

Allmänna tankar?
Zoloft är ju riktat mot nojtanter. DE får väl stå ut med biverkningarna om de gnäller och tjurar.
Citera
2012-07-23, 05:40
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Hej!

Jag har fått sertralin (+atarax för upptrappningen av sertralinet) utskrivet av min läkare för depression och ångest.
Jag har dock inte börjat min mediciniering ännu för jag är väldigt rädd. Det jag är rädd för är att bli en "zombie".. jag har läst mycket på forum och så om människor som beskriver sig själva som helt likgiltiga mot allt när de går på sertralin. Likgiltiga mot både bra och dåliga saker..
Jag har också läst om personer som fortfarande EFTER att ha slutat med sertralin känner likadant (och värre). En annan sak som jag reagerat på är hur många beskriver att de inte kan filosofera och tänka som tidigare längre, eller att de tappat sin fantasi.. Att de inte ens kan känna sig duktiga efter att t.ex. ha städat/diska.
Jag vill verkligen inte bli av med mina känslor.. Visst, jag vill verkligen bli av med ångesten och allt det jobbiga. Men om det gör att jag blir en zombie på alla plan.. Då vet jag inte om jag känner att det är värt det. Det är min värsta mardröm, att bli apatisk och inte bry mig om någonting.. att känna "meh" om allting..

Mina frågor; Är detta något som händer alla, att man blir avtrubbad och bara slutar bry sig? Eller är det bara något som händer vissa?
Vad är din egna erfarenhet om detta? Har du känt dig som en zombie utan känslor under tiden/efter att ha gått på sertralin?
Hur är det med tankeverksamheten? Jag har alltid tänkt och filosoferat mycket och vill inte bli av med den "förmågan"..

Tacksam för svar.

Allmänna tankar?
Zoloft är ju riktat mot nojtanter. DE får väl stå ut med biverkningarna om de gnäller och tjurar.
Hemsk medicin, gav konstat ångest, men, jag är ingen nojtant!
Citera
2012-07-23, 05:46
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar.

Allmänna tankar?

VA???Har käkat sertralin i fem år och har aldrig nånsin märkt av det du beskriver ska vara vanligt???Aldrig ens hört talas om något liknande.Hmm märkligt.
Citera
2012-07-23, 10:14
Medlem
HeartOfDixies avatar
Citat:
Har nu tagit sertralin i 3 dagar.
De biverkningar som jag märkt av är muntorrhet (sjukt drygt på natten) och stickningar/domningar i armar/händer. Jag har också märkt att min ångest går i vågor istället för att vara mer eller mindre konstant. När ångesten är som värst får jag stickningar i andra delar av kroppen samt värmevallningar.

Håll ut. Mycket av biverkingarna (iaf för mig) kom de första dagarna och ändrade sin karaktär under ca 2 veckors tid innan de planade ut och försvann. Det du dock bör vara lite uppmärksamm på vilket har hänt mig varje gång jag påbörjat medicinering med sertralin igen är att jag blir väldigt självmordsbenägen efter 2-3 veckor, vilket känns som till följd av en extrem avtrubbning som kommer då mer än att jag känner mig deprimerad.

Kan tilläggas att jag är bipolär typ 2 så dessa mediciner har troligen en annan effekt på mig och annorlunda biverkningsprofil. Hur tycker du att atarax fungerar som komplement?
Citera
2012-07-24, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeartOfDixie
Håll ut. Mycket av biverkingarna (iaf för mig) kom de första dagarna och ändrade sin karaktär under ca 2 veckors tid innan de planade ut och försvann. Det du dock bör vara lite uppmärksamm på vilket har hänt mig varje gång jag påbörjat medicinering med sertralin igen är att jag blir väldigt självmordsbenägen efter 2-3 veckor, vilket känns som till följd av en extrem avtrubbning som kommer då mer än att jag känner mig deprimerad.

Kan tilläggas att jag är bipolär typ 2 så dessa mediciner har troligen en annan effekt på mig och annorlunda biverkningsprofil. Hur tycker du att atarax fungerar som komplement?

Jag har faktiskt inte fått så mycket fysiska biverkningar mer än muntorrhet och stickningar/domningar i armar och händer.. Däremot känner jag ökad ångest, vilket är väldigt jobbigt även om jag var beredd på det.. Kan få "ångestvågor" (inte som panikångest.. känns annorlunda) där jag dessutom får stickningar i hela kroppen och värmevallningar för minsta lilla grej..
Ataraxen hjälper tyvärr inte mycket.. Och då har jag ändå tagit dubbel dos än vad läkaren sa till mig att ta vid behov Tycker inte ångesten mildras nånting.. Känner mig bara lite seg i kroppen.
Citera
2012-07-24, 09:09
Medlem
HeartOfDixies avatar
Citat:
Ataraxen hjälper tyvärr inte mycket.. Och då har jag ändå tagit dubbel dos än vad läkaren sa till mig att ta vid behov Tycker inte ångesten mildras nånting.. Känner mig bara lite seg i kroppen.
Jobbigt! Den ökade ångesten kan vara väldigt handikappande särskilt om man t ex har ett jobb att sköta. Under min senaste upptrappning fick jag stesolid 10 mg istället som fungerade bra. Kanske ringa och be om det?
Citera
2012-07-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeartOfDixie
Jobbigt! Den ökade ångesten kan vara väldigt handikappande särskilt om man t ex har ett jobb att sköta. Under min senaste upptrappning fick jag stesolid 10 mg istället som fungerade bra. Kanske ringa och be om det?

Mjo, jag har lite "tur" att vara helt ledig denna veckan.. Men nästa vecka drar det igång igen och vet ju inte om det kommer kännas ännu värre då :/
Jo, jag har telefonmöte på torsdag - ska försöka hålla ut tills dess. Men hade tänkt be om något annat då.
Citera
2012-07-25, 11:47
Medlem
HeartOfDixies avatar
Citat:
Mjo, jag har lite "tur" att vara helt ledig denna veckan.. Men nästa vecka drar det igång igen och vet ju inte om det kommer kännas ännu värre då :/
Jo, jag har telefonmöte på torsdag - ska försöka hålla ut tills dess. Men hade tänkt be om något annat då.
Tycker du ska be om att få testa Stesolid. Snabbverkande och långvarig effekt mot ångest utan att man blir trött som på Atarax (iaf min egen erfarenhet).
Citera
2013-01-18, 10:21
Medlem
enfindams avatar
Inte alls. Jag har bara bra erfarenheter av Sertralin. Humöret blir jämnare, du ser positivt på saker och ting och känner dig mer i balans. Depressioner och ångesttillstånd försvinner så gott som helt och du kan fungera i vardagen. De eventuella biverkningar det har är marginella jämfört med de positiva effekterna. Jag kan varmt rekommendera Sertralin.
Citera
2013-01-18, 10:42
Medlem
kemisksubstanss avatar
Förstår din oro men det är så individuellt hur man reagerar. Var beredd på att du kan få prova olika mediciner innan du hittar den rätta, för vissa kan det ta år innan de hittar. Vad gäller biverkningar så brukar de vara värst de första veckorna, har du otur så kan det sitta månader också innan det släpper. Var inte rädd prova dig fram, prova ut en medicin ordentligt cirka 3 månader..
Citera
2013-01-18, 16:36
Medlem
christerys avatar
Lita på läkarn. Min sa som det var att jag kommer att må sämre innan jag mår bättre, det hjälpte faktikt litegrann. Att gå av SSRI är värre, men det kommer du om du gör det med läkarstöd åxå få hjälp med.

Jag gick (eller går nu) av dom själv pga att jag skall ut och resa och vill inte börja tjorva med tabletter.

Kul? näe det är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in