Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
På det sättet verkar ju Gärdenfors vara strategisk. Han har en idé om att man åldras bättre som ståuppare än rappare.
Det är nog sant.
Dock är han lite optimistiskt då han brukar jämföra sitt åldrande framtida komikerjag med några av världens mest kända komiker typ Judah Friedlander och Larry David. Personer som setts av miljoner på film och tv.
Han tycker det ser mysigt ut då Judah Friedlander sitter och hänger på en klubb och inte har så mycket för sig.
Ja det är väl mysigt om du har pengar som rullar in och oändligt med fans runt hela världen i ryggen.
Men det är svårt att se hur dagens riktade mikrokändisskap som uppstått via poddar , där man är känd i sin bubbla men i princip okänd för gemene man, kommer funka om några år då publiken blivit äldre.
Runt sekelskiftet hade jag och Simon en diskussion om man hellre blev känd eller rik. Han valde känd, själv föredrog jag rikedom. Ingen av oss lyckades.
Men han har alltid velat bli Seinfeld-känd. Eller som Robert Gustafsson snarare, rikskänd i Sverige. Samarbetet med Frej var hans bästa chans till det men det lyfte aldrig riktigt till de nivåerna även om det blev några rubriker i mitten av 10-talet.
Han har alltid använt den metoden, att slå sig samman med någon som är mer begåvad eller känd (Calle Thörn, Frej Larsson, Peter Wahlbeck, Anton Magnusson).* Det han tar med till bordet är ett jävla driv och kommersiellt gångbara idéer. Plus att han är rolig att umgås med.
Det mesta pekar väl på att resten av karriären kommer vara nedförsbacke jämfört med Far & Sons ålandsbastu. Jag kan erkänna att jag inte har jättebra koll på komikerscenen men visst hör han till B-laget? Och det menar jag inte så illa som det låter, finns ju ett C-lag och ett D-lag också. Men ser jag Simon G framför mig år 2030 är det snarare som vitsgubbe på kickoff än med egen succéserie på HBO.
*är fullt medveten om att jag är likadan, först med K Svensson och nu som anställd och bihang till Chang Frick. Men jag har förlikat mig att livet inte blev som man tänkte sig när man var megaloman 20-åring. Jag försörjer mina barn, det är gott nog.