• 1
  • 2
2005-03-14, 21:04
Medlem
Jag tar idag Cipralex vilket jag har gjort i ca ett halvår.

Undrar om det finns starkare mediciner som gör en mer lycklig?
Vilka mediciner blir aktuella när de antidepressiva ej fungerar?

Har funderat lite på att köpa lagliga droger men det hade kännts mycket bättre om det gått via min psykiatriker.
Citera
2005-03-14, 22:05
Medlem
happy!!!s avatar
Ät inte SSRI. Är inte värt det i långa loppet tycker jag. Du blir ju knappast "lycklig" av dem, snarare avrtubbad...

Och köp för guds skull inte lagliga droger... Allt som är bra är redan kriminaliserat (finns ju vissa psykadeliska substanser, men de gör dig knappast lyckligare om du är deppad) ...
Citera
2005-03-14, 22:12
Medlem
Nemesis1s avatar
Lite OT kanske, men jag minns då min polare försökte sluta cold turkey från antidepp... Han blev som om han hällt i sig en hel kaffekanna, då den dämpande effekten försvann reagerade kroppen med att bli helt och hållet hyperaktiv... Inte så på natten då man skall sova, så om du planerar att lägga ner antidepp kanske en liten nedtrappning är smidigare...

När det gäller starkare mediciner så finns ju givetvis bensodiazepiner, mycket lugnande piller som skrivs ut mot ångest och sömnstörningar...
Citera
2005-03-14, 23:04
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singe
Undrar om det finns starkare mediciner som gör en mer lycklig?
Vilka mediciner blir aktuella när de antidepressiva ej fungerar?
Testa igenom ett antal SSRI medel. Funkar inte det ena så kanske det andra gör det.

Nästa steg. Gamla mediciner som Anafranil. Mycket biverkningar, men anses effektiva.

Sista steget. ECT, elchocker. Effektivt, men används ganska sällan pga att behandlingen inte ses som PK. Det är för många som har sett hemska filmer.

Äter själv Zoloft. Funkar bra för mig.
Citera
2005-03-15, 00:40
Medlem
happy!!!s avatar
Det vanligste är att man får just Zoloft om Cipralex/Cipramill/Citalopram inte fungerar.

Tricykliska antidepressiva sägs vara riktigt hemska. Ett utdrag ur FASS ang. just Anafranils biverkningar:
Citat:
Vanliga (förekommer hos mer än 1 patient av 100):
Oro, ångest, aggressivitet, förvirring, sömnstörningar, koncentrationsproblem,
yrsel, mardrömmar, minnesstörningar, personlighetsförändring,
koncentrationsproblem, yrsel, huvudvärk, darrningar, muskelsvaghet,
synstörningar, dimsyn, öronsusningar, hjärtklappning, blodvallningar,
illamående, kräkningar, muntorrhet, förstoppning, diarré, smakförändringar,
hudutslag, klåda, ljuskänslighet, urineringssvårigheter, svettningar, trötthet,
aptitstörningar, viktökning, gäspningar, potensstörningar, mjölksekretion,
svullna bröst hos män.
Låter inte så skoj... Då tror jag att ett oregelbundet intag av benzo är bättre...
Citera
2005-03-15, 08:37
Jag fick i följande ordning:

Mianserin = Ingen effekt
Remeron = Ingen effekt
Seroxat = Liten effekt
Efexor = Ingen effekt
Efexor + Remeron = Liten effekt
ECT (El-Chocker) + Efexor + Remeron = Måttlig effekt, men satt inte i så länge
Aurorix + Remeron = Liten effekt

Äter dessutom Ephedra, vilket piggar upp mig en del. Dock är det inte lämpligt i kombination med Aurorix.
Citera
2005-03-15, 13:14
Bannlyst
Jag tror att man har hunnit med att avverka de vanligaste, Efexor, Citalopram, Zoloft, Aurorix, Mianserin, Edronax. Känner verkligen igen det där med att få jordens dödsångest av att sluta utan att trappa ner. Inget skoj alls, särskilt inte som man försöker låta bli riktigt knark. Man sitter där kl. 03.00 och häller i sig hela kryddhyllan + gamla örtdroger ur lådor i hopp om att få någon blund i ögat. Kava, passionsblomma, gaba, humle, valeriana, johannesört, multivitamineraler, l-theanin, kattmynta, giftsallat, citronmeliss, Fenibut, Atarax - ähvafan folköl och stes...
Bensodiazepiner är nog nästa steg, men jag rekommenderar det absolut inte med tanke på att du ofta får ett ännu värre helvete att försöka ta dig ur vad det lider.

Ingen som kan svara på ifall Buspar eller Neurontin är dugligt under kriget?
Citera
2005-03-15, 14:11
Medlem
happy!!!s avatar
Käkade Buspar tidigare och tyckte faktiskt det hjälpte en del mot ångest. Har dock läst många inlägg från personer som tycker att Buspar är verkningslöst. VErkar vara individuellt.
Citera
2005-03-15, 15:08
Medlem
Cipralex hjälper mig en hel del men inte tillräckligt. Jag är riktigt destruktiv och orkar inte satsa på mig själv..Skulle behöva något starkare som gör att jag vill gå ut, hälsa på kompisar, arbeta, etc. (Går i terapi 1 gång/veckan)

Det verkar inte vara särskilt troligt att jag skulle få bensodiazepiner utskrivet, eller?

Och vad är Ephedra för något?

Det smartaste vore nog att byta min antidepressiva medicin, vad tycker ni?
Citera
2005-03-15, 16:18
Bannlyst
happy!!!, skulle du vilja berätta lite utförligare om hur länge och på vilken dos du låg innan det gav effekt? Jag har hört att det har en lite jobbig insättningsfas med myrkrypningar med mera.

singe, samtalsterapi eller? Prova kognitiv, KBT, ifall du vill gå vidare därifrån med att bearbeta dina problem drogfritt.
Ephedra är en centralstimulerande ört, inte att rekommendera. Den är dock kvasilaglig så länge den inte säljs för konsumtion och busenkel att få tag i överallt. Boostar humöret tillfälligt bättre än en kopp starkt kaffe, men när effekten avtar kan man bli orolig och grinig, som amfetamin light.
Jag tycker att du ska prova på någon annan AD först och främst, kanske Efexor eller Zoloft. Citalopram gav mig inte särskilt mycket.
Citera
2005-03-15, 16:29
Medlem
bertil_ks avatar
Passa dig för Efexor.. riktigt luriga grejor. Ingen/väldigt liten effekt, enormt mycket biverkningar och helt hopplös att sluta med när du väl vant dig vid den (mina erfarenheter iaf kanske funkar för vissa) Vansinnigt beroendeframkallande är den iaf.
Citera
2005-03-16, 03:46
Medlem
happy!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pister
happy!!!, skulle du vilja berätta lite utförligare om hur länge och på vilken dos du låg innan det gav effekt? Jag har hört att det har en lite jobbig insättningsfas med myrkrypningar med mera.
Jag åt 10 mg om dagen till o börja med... Tog väl 3-4 veckor för den att få effekt, hade dock inga som helst insättningsproblem.
Sen tog de slut och jag kunde inte få ut flera eftersom jag var utomlands. Hade lite ångestproblem (vet inte om det berodde på brist på Buspar eller om det var rent psykiskt (haha)). Kurerade ångesten med benzo (Xanor) vid behov och den försvann efter några dagar.
När jag sedan kom tillbaka till Sverige gick jag till min läkare och fick 5mg Buspar utskrivet (det var en annan läkare och jag kom inte ihåg om jag hade 5 eller 10mg innan). Åt dem ett tag men slutade sedan självmant utan några som helst problem...
Jag TROR i alla fall att de fungerade...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in