Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2011-09-02, 16:50
  #61
Medlem
Öppnar denna tråd igen.. Hur bär man sig åt om kylen sitter fastmonterad i en diskbänk? såhär http://www.styleroom.se/image/scaled...okvr%C3%A5.jpg
fast kylskåpet sitter riktigt fast i allting
Citera
2011-09-02, 16:55
  #62
Medlem
cineramas avatar
Är det så smart att förstöra den då? Om du vill byta ut den är det nog bättre att ta reda på hur man tar ur den och sedan byter. Jag gissar på att den kan gå att dras ut.
Citera
2011-09-02, 18:13
  #63
Medlem
Det är just det. Det går inte att dra ut det. Den sitter fastmonterad i själva diskbänken. (Det är inte kylskåpet på bilden) (+ den är från 70-talet.. med döda små kryp som lagt ägg och luktar dött :S)
Citera
2011-09-02, 23:21
  #64
Medlem
cineramas avatar
Usch, är krypen baktill?

Vem äger kylen. Är du hyresgäst kanske du kan kontakta hyresvärden och säga att du vill städa bakom och undrar hur man kan få göra det. För man *bör* städa bakom/under kylen annars är det allvarlig risk för brandfara.

Det jag tänker på är kanske att det har tippskydd monterat. Tänker på diskmaskin som brukar ha sånt.
Testa lyfta upp lite eller vicka lite eller något ditåt.
Citera
2011-09-03, 16:39
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Usch, är krypen baktill?

Vem äger kylen. Är du hyresgäst kanske du kan kontakta hyresvärden och säga att du vill städa bakom och undrar hur man kan få göra det. För man *bör* städa bakom/under kylen annars är det allvarlig risk för brandfara.

Det jag tänker på är kanske att det har tippskydd monterat. Tänker på diskmaskin som brukar ha sånt.
Testa lyfta upp lite eller vicka lite eller något ditåt.



Sitter fast i golvet också. Krypen är I kylskåpet. Man kan inte titta hur det ser ut bakom eller städa där bakom. Det värsta är att om man ska byta kylskåpet måste "hela köket" bytas, så sitter allt ihop. Så det är inget han vill byta i första hand.
Citera
2011-09-03, 17:23
  #66
Medlem
william123s avatar
Skojar du? ett trinettkök där det inte går att ta bort kylskåpet? den är ju skruvad innifrån.. Så många trinettkök jag har lagat kylskåpen på och har aldrig varit med om att det inte går att dra ut den.. Har du ens tittat hur den är fastskruvad? det sitter som oftast små plastlock över skruv huvudena..
Citera
2011-09-03, 23:49
  #67
Medlem
cineramas avatar
En sak som slog mig, kanske är det så att man har lagt dit ny golv och därmed gjort så att kylen ser ut som att den är fast i golvet när det egentligen skall upp 1 nivå till nya golvet?

Återigen, fråga ägaren kanske? Eller bor du i br?
Citera
2017-01-12, 17:35
  #68
Medlem
Spashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismember
kompressorn som är en utav 4st huvuddelar i ett kylsystem, spelar ingen roll om det är en kyl eller frys, ac till bilen eller en värmepump. allt fungerar enlig samma princip.

(dom 3 övriga huvuddelarna kallas kapilärrör, förångare, kondensor)


kompressorn smörjs av en olja som följer med köldmediet runt, skulle oljan plötsligt försvinna så skär kompressorn ganska snart. (både köldmediet och oljan är under ganska stort tryck, som kan vara upp till 40-45 bar.. är sällan det i kylskåp men i vissa ac,) så oljan försvinner sällan spårlöst om det blir en läcka


men och ställa skåpet upp och ned (och naturligtvis ha det igång) är lika nyttigt för kompressorn som att lägga sin bil på taket och tokvarva motorn
oljan skulle aldrig rinna ned i tråget och oljepumpen skulle bara suga luft, oljetrycks lampan skulle lysa........................och verkstan skulle inte förstå ett skit hur motorn "bara stannade "


jag vet att jag skrev att man skulle punktera ett kylrör, jag håller fast vid det..... det är trots allt lättast om man gör ett LITET hål, och helt ofarligt utom för miljön!

Jag som inte är så haj på kompressorer och motorer / allt där i mellan, kan hyresvärd/servicetekniker se att oljan "runnit ut/läckt" ?

Edit ; om man ställt den upp och ner
__________________
Senast redigerad av Spash 2017-01-12 kl. 17:48.
Citera
2017-01-12, 19:15
  #69
Moderator
Tystnads avatar
Nej knappast då det är slutet system.
Å andra sidan är ju skåpen tunga utav helvete & att dra ut skiten ,tömma den för att ställa den upp och ner, sedan omvänt.... alldeles för mycket jox...

Numera blir skåpen inte ens tio år så dålig kvalite är det i skiten bättre vänta...
Citera
2017-01-15, 13:31
  #70
Medlem
Mysquos avatar
Köp hem lite citronsyra. Dra ut kylen. Fila lite på en kylledning och ta och blöt lite hushållspapper och strö citronsyra över och vira det runt kylledningen. Efter ett tag kommer det att fräta ett hål på ledningen och kylen kommer lägga av. Ta då bort pappret och torka bort syraresterna och felanmäl till hyresvärden. Eftersom du inte är någon servicetekniker så har du ingen aning om vad som hänt. Måste vara något konstruktionsfel eller något.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback