Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-02, 19:59
  #49
Medlem
cineramas avatar
Visst, om du skulle paja kylen för att sedan ersätta den själv med ett nytt vore en sak, även om det vore enklare att helt enkelt köra ner den som den är till återvinningen. Men du pajar den för att någon annan ska ersätta då är det en annan femma. Den som äger kylen avgör när den skall bytas ut. Du får lägga fram argument för att byta ut istället för att paja saker och ting.

Och om ägaren inte vill byta ut går det ändå, ingen stoppar dig från att baxa ner/upp till förrådet och köpa nytt. Sedan när du flyttar ut så sätter du den gamla på plats igen och tar med din nya. (eller säljer)
Citera
2010-05-08, 11:22
  #50
Medlem
MummaPappas avatar
Förstöra kylskåp, frys och ugn/spis.

Jag ha just flyttat in i en lägenhet och fått en försäkring på att om mina vitvaror går sönder, och inte går att reparera, så får jag nya. Är mycket intresserad av detta erbjudande då nuvarande vitvaror är ganska gamla. Men, hur ska jag ta sönder dom, går ju knappast att ta fram släggan och hävda att dom bara gick sönder.
Kyl/frys är ca 15 år elektrolux, hört något om att vända upp och ner på dem för att nån vätska i kylaren skulle rinna ut och orsaka haveri.
Några tips? Någon som pajjat ett sånt skåp och kan berätta hur det gick till?
Citera
2010-05-08, 11:24
  #51
Medlem
DrBums avatar
Kör in 400 volt i sakerna, då brinner dom nog upp.. (Kanske bokstavligen också)
Citera
2010-05-08, 11:35
  #52
Medlem
MummaPappas avatar
Hmm, kan ju bli svårt att föklara sig då. Kan ju säga att jag skulle flytta dom av någon anledning men hade mat i kylen så jag satte dom i ett annat eluttag, men hur får jag upp 400V?... kan nog dessutom tänka mig att dom kan märka sånt på verkstan. Men kylskåpet går ju sönder iaf
Citera
2010-05-08, 11:42
  #53
Medlem
Om dörren stängs med magnetremsa så låter det som en idé kanske att förstöra den på något vänster?

Låter ju logiskt att ett 15 år gammalt skåp ska börja glappa lite, säg bara att det inte går att stänga och att du får använda tejp för att inte dina varor ska förstöras.

Kommer ihåg ett kylskåp jag hade för ett par år sen som magnetremsan var dålig i, när jag stängde det så brukade det flyga upp igen och så vidare, körde på tejp tills jag flyttade. Det blev rätt tröttsamt att hela tiden dubbelkolla så det inte hade gått upp igen speciellt när man är stressad och ska iväg eller liknande. Inte så kul att komma hem och upptäcka att kylskåpet har stått vidöppet i ett par timmar...
Citera
2010-05-08, 11:48
  #54
Medlem
MummaPappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Om dörren stängs med magnetremsa så låter det som en idé kanske att förstöra den på något vänster?

Låter ju logiskt att ett 15 år gammalt skåp ska börja glappa lite, säg bara att det inte går att stänga och att du får använda tejp för att inte dina varor ska förstöras.

Kommer ihåg ett kylskåp jag hade för ett par år sen som magnetremsan var dålig i, när jag stängde det så brukade det flyga upp igen och så vidare, körde på tejp tills jag flyttade. Det blev rätt tröttsamt att hela tiden dubbelkolla så det inte hade gått upp igen speciellt när man är stressad och ska iväg eller liknande. Inte så kul att komma hem och upptäcka att kylskåpet har stått vidöppet i ett par timmar...

ska hem och undersöka om jag kan sabba magnetremsan på något smidigt sätt, mycket bra ide! Borde ju vara svårt att få tag i en ny dörr/reparera en magnet.
Men keep em comming, vet inte om jag lyckas med magnetremsan än
Citera
2010-05-08, 12:17
  #55
Medlem
Trance_Nations avatar
Tror nog de kommer bli svårt att få allt att pajja samtidigt då försärkringsbolaget lär bli misstänksamma.

Men att typ "tappa" en gjutjärnspanna på en platta borde få plattan att spricka. Iaf om de e keramik som min är, Lite svårare kanske om det är i metall.

Annars kan du ju typ skruva upp allt ta en tändare och elda på random elsladd, Om nu ens försäkringsbolaget öppnar spisen så är det ett möjligt fel att kabeln har brunnit av.

Ang kyl o frys, om du har tid/råd så kan du sätta kyl/frys på max och öppna dörrarna, det kommer få kompressorn att arbeta max konstant, efter några dagar borde dom ge upp då dom inte är byggda för att stå på för fullt så länge.

Men som sagt, inte så troligt att dom kommer tro att allt pajja samtidigt :P
Citera
2010-05-08, 14:10
  #56
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation

Ang kyl o frys, om du har tid/råd så kan du sätta kyl/frys på max och öppna dörrarna, det kommer få kompressorn att arbeta max konstant, efter några dagar borde dom ge upp då dom inte är byggda för att stå på för fullt så länge.

Eftersom de inte är frekvensstyrda så jobbar dom på "max" oavsett om du bara vill ha 10 grader eller 0 i kylskåpet, det som händer är bara att kompressorn går hela tiden, och eftersom kompressorn alltid får kylning av köldmediumet så kommer det mer rimligtvis ta ett antal år med den metoden

något som är betydligt mycket enklare är att klippa ett litet litet hål på valfrit rör på baksidan av kyl/frysen, för att hitta felet så måste man provtrycka systemet, och på 98% av alla kylskåp så finns det inga serviceuttag vilket gör allt mer omständigt då punkteringstång måste användas.. Finns ingen som är så dum att man anlitar en kyltekniker för att börjar felsöka ett kylskåp/frys som är 15 år gammalt om man märker att det är fel på köldmediekretsen..
Citera
2010-05-08, 14:30
  #57
Medlem
Har inte läst alla svar, men lägg ner dem på golvet ett tag och ställ upp dem sedan, de får aldrig läggas ner. Då pajar det. Har något med gasen i dem att göra.
Citera
2010-05-08, 15:28
  #58
Avstängd
auto407578s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MummaPappa
Jag ha just flyttat in i en lägenhet och fått en försäkring på att om mina vitvaror går sönder, och inte går att reparera, så får jag nya. Är mycket intresserad av detta erbjudande då nuvarande vitvaror är ganska gamla. Men, hur ska jag ta sönder dom, går ju knappast att ta fram släggan och hävda att dom bara gick sönder.
Kyl/frys är ca 15 år elektrolux, hört något om att vända upp och ner på dem för att nån vätska i kylaren skulle rinna ut och orsaka haveri.
Några tips? Någon som pajjat ett sånt skåp och kan berätta hur det gick till?

Har tagit livet av flertalet kyl/frysar bara ställa dem upp och ner och sätta igång så pajjar kompressorn efter nån/några minuter.
Dyrt att byta kompressor så det köps alltid nytt.
Ugn och spis vet jag inget om.

Mvh
Citera
2010-05-08, 16:14
  #59
Moderator
rotadents avatar
Två ämnen om att förstöra kylskåp sammanfogade.

//Mod
Citera
2010-05-08, 17:01
  #60
Medlem
Snurrens avatar
he he, jag har ett 19 når gammalt kylskåp (och frys) om dom drar otroligt mycket ström. Har försökt beveka förvaltaren om ett tidigare byte av miljöskäl, men hon gick inte på det. Orkar dock inte välta skåpen upp och ner så jag får väl invänta 20-årsgränsen. Dock fick jag spisen utbytt, men jag kom på en natt när jag låg vaken att det var nog vredet till en av plattorna som hamnat fel vid flyttstädningen, värmen skenade vid inställning 1 . Nåja, det var fel på grillelementet också så vi var glada över att få en ny spis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback