2013-04-14, 10:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej han instruerar inte.. Detta kallas fiqh, problemet är hypotetiskt och inte aktuellt problem. Vägarna för att lösa ett problem är intressanta och inte okunskaperna som många kommer med..

Det är inte ett verk som Khomeyni skrivit för att instruera allmänheten .. det vänder sig mer till människor som studerar fiqh eller kan fiqh...

Det är propaganda skapat av den västbetalda oppositionen.. Ayatollah Khomeyni var en lärd man, ni själva har inte hans motsvarighet i västerländsk filosofi.

Han var en idiot som satt och snackade skit, och han var verkligen ingen filosof haha. En filosof följer en viss logik, och som vi redan konstaterat finns det ingen som helst logik i sagorna runt islam. En mentalsjuk kan sitta och filosofera hur man kan knulla kameler och nyfödda. Så Figh är alltså instruktioner för pedofiler och kamelknullare?
Citera
2013-04-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Oj, du har nästan än finare offerkofta än IP och hans är verkligen skitsnygg!

Du puttrar på här med påståenden om rasistiska diskurser och ateister som följer rasismens förställningsvärld men har uppenbart svårt att komma med konkreta exempel. Om vi nu tar vissa begrepp som du tycks ha fastnat för så kan vi väl se i vilken kontext de används. Intellekt har det flera gånger refererats till från båda håll. Troende anser att vi ateister har ett bristande intellekt eftersom vi inte ser guds härliga skapelse, vill ta till oss gud eller inte ser koranens många fina texter. Vi hävdar många gånger brister i intellekt när troende hittar på egna vetenskapliga slutsatser och vägrar belägga dem. Vi har också antytt vanföreställningar men det har du inte reagerat på tydligen.

"Primitiv" kommer från att vi är flera som inte anser att 600-talets vetenskapliga upptäckter och moraliska landskap är något annat, än vad som idag mycket väl kan betraktas som primitiva. I grunden har det inget med islam att göra utan flertalet här tror jag tänker primitivt om det samhälle och dess värderingar som rådde här i Sverige under 600-talet. Många av oss andra anser tex att dödsstraff, slaveri, barngiftemål eller piskstraff kan betraktas som primitivt.

"Frihet" är väl ett mycket intressant ord i sammanhanget eftersom vi står långt ifrån varandra här. Muslimer i denna tråd hävdar underkastelse, att inte ifrågasätta, att strikt följa religionens regelsystem samt att man inte får häda något osynligt som vägen till ett lyckligt liv. Islam kan inte heller, enligt uppgift, fungera i ett demokratiskt system. Under frihetsflagg har det flera gånger framförts att det är av stor vikt att skydda kvinnor genom att klä in dem och att döda homosexuella för att bevara det rena. Vi anser att detta är rent fascistiska böjelser.

"Vetenskap" är inget som vi anser kan hittas på hur som helst utan måste kunna beläggas. Begreppet skiljer sig markant från luddiga och direkt felaktiga korantexter som troende framför som vetenskap. Det roliga med de vetenskapliga frågor som lyfts här är att ni mycket väl kan kontrollera huruvida de är korrekta eller ej men det är uppenbart enklare att säga att det inte stämmer eftersom koranen säger något annat.

"Pedofili" är tyvärr ett ämne som vi inte kan negligera här eftersom ni har en "profet" som idkade könsumgänge med en flicka på 9 år. Han ska tydligen gift sig med flickan vi 6 års ålder. Vad tycker du är en korrekt benämning på ett sådant agerande? Eftersom "profeten" anses vara förebilden för hur en rättfärdig och god man ska vara så förekommer det också barnäktenskap i flera muslimska samhällen.

Hehe, vi har det rasistiska i oss så djupt att vi inte längre reflekterar menar du.

Att säga att islam är fullständigt löjeväckande, inskränkt, obehagligt och en hittepåfilosofi är inte och kommer inte vara rasistiskt. Det är religionskritik vi pratar om. Demokratin är i faran om vi demokratiskt sinnade medborgare inte agerar mot olika fascistiska rörelser oavsett om de är rent politiska eller religiösa. Av den enkla anledningen anser åtminstone jag att det även är lönt att bemöta de fascistoida muslimer som verkar här på flashback.

Nej, eftersom du upphöjer den västerländska människans ideal som den normala, medan du i samma veva åberopar muslimer som efterblivna.. Du diskuterar inte innehållet medan du gärna använder etablerade etiketter, såsom föreställningar att muslimer är pedofiler..

Vad som gör diskursen till en rasistisk är just utgångspunkterna. En muslim måste börja debattera på andra vilkor, tex att anpassa Islam till en del krav och anklagelser. Det är sällan ni för diskussionen vidare för att kolla på er egna måttstock. Det är inte så en givande diskussion går till..

Jag har redan förklarat att rasismen är inbäddad i begreppen och utgångspunkterna, och detta är en seriös invändning i akademiska atmosfärer..
Citera
2013-04-14, 10:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nej, eftersom du upphöjer den västerländska människans ideal som den normala, medan du i samma veva åberopar muslimer som efterblivna.. Du diskuterar inte innehållet medan du gärna använder etablerade etiketter, såsom föreställningar att muslimer är pedofiler..

Vad som gör diskursen till en rasistisk är just utgångspunkterna. En muslim måste börja debattera på andra vilkor, tex att anpassa Islam till en del krav och anklagelser. Det är sällan ni för diskussionen vidare för att kolla på er egna måttstock. Det är inte så en givande diskussion går till..

Jag har redan förklarat att rasismen är inbäddad i begreppen och utgångspunkterna, och detta är en seriös invändning i akademiska atmosfärer..

Ja, enligt vår måttstock ska man inte ha sex med små barn. Ni har svårt att anpasssa detta till islam som du säger. Era ideal är så långt ifrån våra, era är från en mörk tid där tidelag och pedofili uppenbart var vanligt, och era samhällen är lågutvecklade och er religion håller er kvar i de mörka tiderna.
Citera
2013-04-14, 10:49
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Tvivlar på att det har med rasism att göra. För ett par hundra år sedan var västvärlden i islams position. Barnäktenskap, mysko kvinnosyn osv. Då kunde knappast speciellt många se felen i sättet de levde på heller.

Ni behöver bara växa upp, så kommer ni också att inse att småbarn inte är mentalt mogna för äktenskap vid 9 års ålder. Ni kommer nog till slut att inse att kvinnor är människor också, med egen vilja och egna behov. Uppenbarligen finns det en hel del kvinnor, även i Iran, som tröttnat på slöja och andra förtrycksmetoder. Annars skulle ju sedlighetspolisen inte ha något att göra, eller hur?
Citera
2013-04-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han var en idiot som satt och snackade skit, och han var verkligen ingen filosof haha. En filosof följer en viss logik, och som vi redan konstaterat finns det ingen som helst logik i sagorna runt islam. En mentalsjuk kan sitta och filosofera hur man kan knulla kameler och nyfödda. Så Figh är alltså instruktioner för pedofiler och kamelknullare?

Ovan inlägg är bevis på att du inte är intresserad att diskutera..

Det är endast propaganda vars svar ni har fått i tidigare inlägg.. Ni hade fel om den saken..
Citera
2013-04-14, 11:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ovan inlägg är bevis på att du inte är intresserad att diskutera..

Det är endast propaganda vars svar ni har fått i tidigare inlägg.. Ni hade fel om den saken..

Vi har presenterat fakta, du har bara sagt att det är fel. DU är en väldigt dålig källa på många sätt och har förlorat på punkt efter punkt, oftast på walkover eftersom du inte ens vågar försöka besvara eftersom du inte har något att komma med! Det var iofs en lätt vinst. Gå och läs koranen och sänkt din utbildningsnivå ytterligare, hoppas du inte förgriper dig på kvinnor, småbarn eller kameler bara, det är mot svensk lag.
Citera
2013-04-14, 11:49
Medlem
smidigasts avatar
Citat:

Jag upphöjer en humanistisk människosyn där jag poängterar att alla människor har lika värde, oavsett kön, sexualitet och religiös tillhörighet. Jag försöker stå upp för något som flera generationer innan mig kämpat och också dött för. Ingen ska behöva utstå förtryck, särbehandling och hat oavsett om det är från politiken eller religionen. Mot detta ställs till min förvåning gamla unkna religiösa texter från en svunnen tid. För mig är det egalt om det är koranen, bibeln eller torahn vi pratar om. De abrahamitiska religionerna har det unkna gemensamt sen finns det olika inriktningar där man mer eller mindre bortser från det värsta. Andra tolkar det fotfarande budskapen bokstavligt.

Ditt inlägg här är ett bra exempel på hur du vill sätta muslimer i en offerroll. Ni ges inte samma förutsättningar i debatten och att ni måste anpassa er osv. Sorry, ni har exakt samma förutsättningar som alla andra. Ni måste på samma sätt debattera utifrån era ståndpunkter och ni får acceptera att ni får mothugg. Den dag ni kan komma med något bevis för att er religion är sann så har ni en helt annan möjlighet att få acceptans för era värderingar. Tills ni kan göra det så får ni glatt köpa att många ser det som rena fantasier. Så upp till bevis!

Det handlar om att jag anser att du och andra med dig har en moral och syn på era medmänniskor som borde dött ut samtidigt med dronten. Det handlar om människovärde. Du står för en människosyn som är rent fascistisk och du representerar en religion som har många baksidor som ni inte vill ta itu med. Du tror att vår religionsfrihet ger er utrymme att sprida era obehagliga budskap men du misstar dig.

Att du försöker påstå att jag med mitt debatterande utgår från en rasistisk diskurs är bara löjeväckande. Det handlar snarare att du har så svårt att förstå och då försöker du förminska mina och andras inlägg genom att etikettera dem som rasistiska. Då behöver du inte bemöta dem utan kan fortsätta som vanligt. Att du försöker koppla dina grumliga tankar till den akademiska sfären är ett hån mot akademin. Bara för att du lärt dig orden innebär inte att du förstår innebörden av dem. Att du känner dig kränkt innebär inte att du har rätt.

Jag särbehandlar ingen som hävdar att människan stod på sin moraliska topp några hundra år efter den påstådda Jesus födelse. Jag anser att alla som gör det, oavsett religiös- eller politisk tillhörighet, vara efterblivna. Eller åtminstone mentalt begränsade.
Citera
2013-04-14, 12:10
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Jag svarar ju ..

Senast ;Khomeyni anklagelsen

Varför kan ni inte vara ärliga?

Ironi... Du ignorerade resten av inlägget där jag klart och tydligt förklarade varför det vi säger är kritik.
Citera
2013-04-14, 12:14
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Nej, det finns ingen anledning..han säger vad han tycker.. jag är glad att han är ärlig..
Jag vet, du tycker att det är fel att tro på en Gud.. Du tycker att sånt är bara hinder för människor..
Vad jag däremot inte förstår är ert sätt att bemöta andra...

Ni kan jätte gärna vara rak på sak, och säga vad det är ni vill uppnå med detta..

Jo, påstår man något sådant som du gjorde så måste man ha belägg för det om man vill bli betrodd.

Nja, fel på ett sätt men på ett annat inte. Alla får tro vad de vill men jag förstår inte varför de gör det med tanke på vilken kunskap vi har idag.

Det är en debatt. Vad jag skulle vilja uppnå är att någon av "er" faktiskt tog till er av vad man skrev.
Citera
2013-04-14, 12:26
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Nej han instruerar inte.. Detta kallas fiqh, problemet är hypotetiskt och inte aktuellt problem. Vägarna för att lösa ett problem är intressanta och inte okunskaperna som många kommer med..

Det är inte ett verk som Khomeyni skrivit för att instruera allmänheten .. det vänder sig mer till människor som studerar fiqh eller kan fiqh...

Det är propaganda skapat av den västbetalda oppositionen.. Ayatollah Khomeyni var en lärd man, ni själva har inte hans motsvarighet i västerländsk filosofi.

Ja och fiqh är lösningar på problem som koranen specifikt inte tar upp. Därmed är dessa lösningar på problemen synnerligen störande när han förklarar att om man har en sexuell relation med ett flickebarn ska man bara gnida penisen mot innanlåret men inte penetrera.
Eller hur man ska sköta tidelag för att få det så "rent" som möjligt.

Men det är ju ännu värre om personer som får lära sig muslimsk rättslära studerar detta för i så fall skulle de kanske säga att det är "okej" att gnida penisen mot innanlåret på småflickor bara för att Ayatollah Khomeyni skrev hur man ska göra det på bästa sätt om man väl ska göra det. Han verkar ju ha en otrolig auktoritet. Vi kan ju fortfarande kritisera vad han skriver även om vi inte har utbildning i filosofi då det han skriver kan värderas och inte är en fakta.

Det är snarare så att islam propagerar mot sig själva.
Citera
2013-04-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Jo, påstår man något sådant som du gjorde så måste man ha belägg för det om man vill bli betrodd.

Nja, fel på ett sätt men på ett annat inte. Alla får tro vad de vill men jag förstår inte varför de gör det med tanke på vilken kunskap vi har idag.

Det är en debatt. Vad jag skulle vilja uppnå är att någon av "er" faktiskt tog till er av vad man skrev.

Källa är en slags bortförklaring.. folk som inte accepterar statliga utredningar som något vetenskapligt är inga människor som är ute efter belägg. Bevisligen har ni gång på gång bekräftat att diskussionerna ni håller inte är annat än en anledning för att förlöjliga Islam.

Khomeyni tramset ännu ett bevis på att ni inte kan hålla diskussionen på en högre nivå.. så belägg är inte ett hinder för massa människor som följer sitt mål..
Det ni gör skapar inget annat än problem,irritationer och provokationer..
Citera
2013-04-14, 13:17
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ayatollah Khomeyni var en lärd man, ni själva har inte hans motsvarighet i västerländsk filosofi.
En fråga av rent intresse: var inte Khomeini ganska starkt influerad av just Platon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in