2013-04-01, 17:28
  #10045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Om det inte fanns något sötvatten kvar på jorden så skulle ni kunna säga att det var en motsägelse.

Fast i Israels fall - där man satsar på avsaltning - så är det judarna som fått öknen att blomstra, inte Allah....

http://www.menorah-sweden.com/artiklar/reportage08nr4s22.html
Citera
2013-04-01, 17:29
  #10046
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Om det är så att vattnen aldrig blandas eller om det finns ett system som separerar vet jag som sagt inte.

Precis du "vet inte". Och kunskapsgapet fyllar du med pladder-retorik.

Citat:
Men jag vet att trots att sötvattnet frekvent rinner ut i saltvattenshaven så finns det fortfarande salt och sötvatten på jorden.


Ja.

Citat:
I enlighet med Koranens budskap.

Nej. Endast enligt DIN omtolkning av koranen, som bara liggar ett litet steg från en öppen lögn.
Citera
2013-04-01, 17:29
  #10047
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Adam och Eva levde enligt Koranen och gamla och nya testamentet från början i paradiset. Paradiset ligger utanför det här universumet.

Åtminstone i bibeln får man beskrivningar om var edens lustgård ligger... och det är fan ta mig på jorden. "A river flowed out of Eden to water the garden, and there it divided and became four rivers. The name of the first is the Pishon. It is the one that flowed around the whole land of Havilah, where there is gold. And the gold of that land is good; bdellium and onyx stone are there. The name of the second river is the Gihon. It is the one that flowed around the whole land of Cush. And the name of the third river is the Tigris, which flows east of Assyria. And the fourth river is the Euphrates."
—Genesis 2:10-14
Citera
2013-04-01, 17:31
  #10048
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Vetenskapen har lyckats beskriva mycket av vår värld. Vetenskapen säger ingenting som går emot koranen,

Jo, om vattendelningsfrågan t.ex.
Citera
2013-04-01, 17:31
  #10049
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Din egna teori bygger på lösa antaganden eftersom du inte läst koranens budskap. Om du hade gjort det så hade du upptäckt att den är fri från motsägelser.

Hur det ser ut utanför universum vet jag självklart inte. Bra fråga. Hur det gick till när de flyttades hit kan jag ju bara spekulera i så det är också en löjlig fråga. Men antagligen på samma sätt som din själ en vacker dag ska lämna det här universumet.

Nu har jag slösat en hel förmiddag på det här och ni har fortfarande inte presenterat en motsägelse. Så tills ni gör det lämnar jag diskussionen. Ni kan vänligen meddela mig via pm om ni kommer fram till något ni vill att jag ska svara på.

Jag har läst tillräckligt för att inse att den är ett barn av sin tid, både vad gäller moral och vetenskap. Den är en 600-talsprodukt som har plockat lite godbitar här och där och som sammanställts till en bok. Huruvida den är fri eller inte från motsägelser är ointressant eftersom det inte ger något bevis på att det är en produkt från gud.

Men om det varit en komplett bok så skulle du ju inte behöva fundera över var paradiset ligger eller hur de första människorna transporterades till jorden. Allt det skulle ju framgå, eller?
Citera
2013-04-01, 17:32
  #10050
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Så kan du inte säga. Eftersom det inte finns någon motsägelse i Koranens budskap.

Jo, i vattendelningsfrågan.
Citera
2013-04-01, 17:34
  #10051
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Islam är en bokreligion. Resonemanget i boken bygger på ett förtroendekapital med läsaren, eftersom allt som rör "Gud", paradis och andra abstrakta ting utlovas, men inte kan bevisas.

Om man då kan ifrågasätta delar i boken - även de minst relevanta, löjeväckande saker, som t.ex huruvida Muhammed red på en mulåsna eller häst - då skadas förtroendekapitalet och det sås ett uns av tvivel som riskerar att växa:

Då kan allt annat i boken också vara osant, även viktigare teologiska frågor.

Kanske finns det då helt plötsligt ingen "Gud"... hemska tanke.
Det är därför fundamentalisterna i denna tråd slåss med näbbar och klor för även de mest triviala tolkningar och frågor.

Hade det stått i Koranen att jorden är platt, så hade dessa predikanter fortfarande hävdat att jorden är platt, trots alla vetenskapliga bevis.

Amen broder, jag försökte bara i min enfaldighet sänka nivån ytterligare i hopp om att få ett svar från IP eller "nummernamnet" men förgäves. Jag skulle jättegärna se att debatten höjdes till den nivå ditt inlägg håller vilket jag även förgäves försökt med mina första inlägg i tråden. Detta visade sig däremot vara helt hopplöst då det inte ens går att få ett svar på om de förstår vad en retorisk fallacy är.

De klamrar sig fast vid att koranen som skrift endast går att kritisera genom sidhänvisningar till motsägelser i just koranen. Även när detta presenteras så hålls nivån kvar i sandlådan, se bara på frågorna om vattendelning. Det är nästan så att jag börjar gråta av tanken på att dessa människor har rätt att rösta och fortplanta sig.

/Nocet
Citera
2013-04-01, 17:35
  #10052
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.

Skiljelinjen är det (hur det nu går till) system som finns inprogramerat i naturen som gör att det fortfarande finns söt och saltvatten på jorden trots att sötvattnet och saltvattnet regelbundet möts i kretsloppet

Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Skulle vara kul att se ditt svar på Fimbultuls fråga också.

Ibn Kathir säger: "(Between them is a barrier which none of them can transgress.) meaning, He has placed a barrier of land between these two types of waters, so that they do not transgress upon each other, which would spoil the characteristics they were created with."

Såvitt jag vet är han erkänd världen över som en av de bättre tafsirsamlingarna?

Sån, där har du inte Fimbiltuls fråga, men iaf en sammanfattning av den.

Vad gäller vattnets kretslopp och naturvetenskap i övrigt är du så groteskt okunnig att du kanske bör undvika att uttala dig? "man kan se skillnad på salt- och sötvatten i mikroskop?"
Citera
2013-04-01, 17:38
  #10053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Fast i Israels fall - där man satsar på avsaltning - så är det judarna som fått öknen att blomstra, inte Allah....

http://www.menorah-sweden.com/artiklar/reportage08nr4s22.html

Sionisterna avsaltade kanske vattnet. Men det var garanterat Gud som fick växterna att växa.
Citera
2013-04-01, 17:47
  #10054
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Sionisterna avsaltade kanske vattnet. Men det var garanterat Gud som fick växterna att växa.

Nej det var vattnet. Vattnet tränger in i fröet och det sväller, då sekreteras gibbereliner. Enzymer utsöndras och dessa bryter ned proteiner och stärkelse i endospermen. Detta frigör monomerer som embryot kan syntetisera nya celler ifrån. Gibbereliner verkar genom att de initierar nedbrytning av transkriptionella repressorer.

Cellelongation styrs även av ämnet auxin, utsöndring av detta tillväxthormon stimuleras bland annat av solljus. Auxin ger upphov till både gravitropism och fototropism. Auxin initerar bland annat cellelongation.
Citera
2013-04-01, 17:49
  #10055
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Nej det var vattnet. Vattnet tränger in i fröet och det sväller, då sekreteras gibbereliner. Enzymer utsöndras och dessa bryter ned proteiner och stärkelse i endospermen. Detta frigör monomerer som embryot kan syntetisera nya celler ifrån. Gibbereliner verkar genom att de initierar nedbrytning av transkriptionella repressorer.

Cellelongation styrs även av ämnet auxin, utsöndring av detta tillväxthormon stimuleras bland annat av solljus. Auxin ger upphov till både gravitropism och fototropism. Auxin initerar bland annat cellelongation.

Har du nyligen haft en laboration med tomatplantor? ;p
Citera
2013-04-01, 17:52
  #10056
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Har du nyligen haft en laboration med tomatplantor? ;p
Nej. Hade dock en odlingslabb över några veckor förra kursen där vissa funktioner hos plantor undersöktes. Läser på GU, biologi. Är du lärare? Tror jag har läst något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in