Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är DU säker på att helvetet existerar på riktigt? Du kanske VET nåt som inte vi vet, lägg märke till att jag betonar "vet". Dela med dig av den info du besitter i så fall. Hur kan du vara så säker på att det existerar?
Universum med allt vad det rymmer är ett fungerande universum som fungerar som en klocka. Det skapas och förintas galaxar, stjärnor och planeter helatiden. En kraft måste ligga bakom det som sker i universum som kan planera, skapa, förinta, återskapa, förnya, osv osv. Sen har vi en unik planet så mycket vi vet så är jorden den ända planeten som hyser liv. Andra planeter kan, kanske, möjligen, troligen, kan hända, tror kan hysa liv. Men alla dessa gissningar på måfå lägger jag på hyllan. Liv på jorden kan vi vara säkra på att det existerar eftersom vi själva är en del av det. Universum, liv, människan, hjärnan, kroppens organ, allt detta har någon skapat vars intelligens övergår vårt förstånd.
Så vem/vad är det som har skapat oss? Skaparen har gett sig till känna genom profeter och skrifter tusentals gånger. Moses, jesus och muhammed är de senaste och vi tänker på de som mest när vi tänker religion men vi får inte glömma att det har funnits profeter med samma budskap som dessa tre kom med långt innan dessa tre existerade. Alla profeter som levde vid olika tidpunkter och i olika samhällen kom med identiska budskap. Kallar du de alla för lögnare kanske?
Så om jag nu tror på en Gud och på det profeterna har sagt, så är även den delen i min religion som handlar om helvetet och straff efter döden tror jag på. Eller tycker du att man ska tro på en del av Guds budskap och avvisa resterande delen på grund av att det inte passar ihop med ens önskningar och förhoppningar?