2012-12-04, 18:19
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är DU säker på att helvetet existerar på riktigt? Du kanske VET nåt som inte vi vet, lägg märke till att jag betonar "vet". Dela med dig av den info du besitter i så fall. Hur kan du vara så säker på att det existerar?

Universum med allt vad det rymmer är ett fungerande universum som fungerar som en klocka. Det skapas och förintas galaxar, stjärnor och planeter helatiden. En kraft måste ligga bakom det som sker i universum som kan planera, skapa, förinta, återskapa, förnya, osv osv. Sen har vi en unik planet så mycket vi vet så är jorden den ända planeten som hyser liv. Andra planeter kan, kanske, möjligen, troligen, kan hända, tror kan hysa liv. Men alla dessa gissningar på måfå lägger jag på hyllan. Liv på jorden kan vi vara säkra på att det existerar eftersom vi själva är en del av det. Universum, liv, människan, hjärnan, kroppens organ, allt detta har någon skapat vars intelligens övergår vårt förstånd.

Så vem/vad är det som har skapat oss? Skaparen har gett sig till känna genom profeter och skrifter tusentals gånger. Moses, jesus och muhammed är de senaste och vi tänker på de som mest när vi tänker religion men vi får inte glömma att det har funnits profeter med samma budskap som dessa tre kom med långt innan dessa tre existerade. Alla profeter som levde vid olika tidpunkter och i olika samhällen kom med identiska budskap. Kallar du de alla för lögnare kanske?

Så om jag nu tror på en Gud och på det profeterna har sagt, så är även den delen i min religion som handlar om helvetet och straff efter döden tror jag på. Eller tycker du att man ska tro på en del av Guds budskap och avvisa resterande delen på grund av att det inte passar ihop med ens önskningar och förhoppningar?
Citera
2012-12-04, 18:21
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
För att pastafarian är en påhittad religion.
Detta konstaterande kommer från en muhammedan
Islam är en påhittad vålds- och förtrycksideologi som ett gäng arabiska ökenrövare skapade för att få kontroll över andra arabiska ökenrövare.

På vilket sätt anser du att islam har starkare legitimitet än pastafarianismen?
Citera
2012-12-04, 18:29
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Efter som det påstås vara ett evigt straff, vi vet att inget varar för evigt och att allt kommer att dö, upphöra, sluta att existera. Det är lika orimligt med ett evigt paradis, du kanske tycker det låter gulle-gull men efter en miljard år bredvid din Gud så skulle du också böna och be efter döden, oavsett hur fantastisk du har det.

Att tortera någon i en timme är vedervärdigt, att du då köper att din "goda" Gud är villig att plåga människor, inte i en timme, inte en miljon år utan en evighet, det säger något om din snedvridna syn på vad som gör någon till god.

Men tänk människan tänk!! Den verklighet du känner till just nu är mycket annorlunda med den verklighet som kommer efter döden. Nej allt slutar inte existera. Saker som vi känner till gör det men det som finns utanför ''lådan'' då som vi inte har en aning om kan du inte sitta och säga att de slutar existera. Ditt inlägg handlar om tiden, för det är ändå tiden som förintar det mesta. Men existerar tiden i den verkligheten som kommer efter döden? Och om den existerar vad är då tiden? Vi kan redan säga att om det nu existerar tid efter döden så är den inte alls som den tiden som vi känner till nu. Vi räknar och mäter tiden och åren med hjälp av vårt solsystem, mest med hjälp av solen, månen och jorden. Tiden är något förbryllande. Ingen kan beskriva vad tiden är vetenskapligt men dock filosofiskt.

Den Gud som skapat Universum, stjärnorna, och hela alltet är med säkerhet kapabel till att skapa en evighet också.

Nej, när själen har kommit till ro vill den aldrig förintas, en själ som kommit till ro ber och bönar aldrig efter döden. Den vill vara i det tillståndet i evighet.

Det spelar ingen roll vad jag eller du tycker. Vi är skapta för att lära känna vår skapare och dyrka honom, gör vi inte det plågas vi efter döden. Detta, vare sig vi vill det eller ej.
Citera
2012-12-04, 18:35
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Detta konstaterande kommer från en muhammedan
Islam är en påhittad vålds- och förtrycksideologi som ett gäng arabiska ökenrövare skapade för att få kontroll över andra arabiska ökenrövare.

På vilket sätt anser du att islam har starkare legitimitet än pastafarianismen?

Om muhammed gjorde det här för att erövra. Vad ville moses då med sina budskap? Vad ville jesus uppnå med det han kom med? Vad ville johannes uppnå med det han kom med? Vad ville Isak uppnå med det han kom med? Vad ville ismael uppnå med det han kom med? Vad ville zakarias uppnå med det han kom med? Vad ville jakob uppnå med det han kom med? Vad ville abraham uppnå med det han kom med? Vad ville josef uppnå med det han kom med? Vad ville noah uppnå med det han kom med? Många flera. Eller ljög de allihopa? ville de kanske också erövra?
Citera
2012-12-04, 18:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En kraft måste ligga bakom det som sker i universum som kan planera, skapa, förinta, återskapa, förnya, osv osv.

Varför 'MÅSTE' det det? Detaljer och förklaring, tack.

Citat:
Så vem/vad är det som har skapat oss?

OM någon har skapat oss.

Citat:
Skaparen har gett sig till känna genom profeter och skrifter tusentals gånger.

Som inte visste, att söt- och salt-vatten blandas i havet.

Citat:
Så om jag nu tror på en Gud och på det profeterna har sagt, så är även den delen i min religion som handlar om helvetet och straff efter döden tror jag på. Eller tycker du att man ska tro på en del av Guds budskap och avvisa resterande delen på grund av att det inte passar ihop med ens önskningar och förhoppningar?

Du är alltid välkommen till att bli pastafarian istället.
Citera
2012-12-04, 18:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om muhammed gjorde det här för att erövra. Vad ville moses då med sina budskap? Vad ville jesus uppnå med det han kom med? Vad ville johannes uppnå med det han kom med? Vad ville Isak uppnå med det han kom med? Vad ville ismael uppnå med det han kom med? Vad ville zakarias uppnå med det han kom med? Vad ville jakob uppnå med det han kom med? Vad ville abraham uppnå med det han kom med? Vad ville josef uppnå med det han kom med? Vad ville noah uppnå med det han kom med? Många flera.

Vad ville DFSM?

Citat:
Eller ljög de allihopa?

Dom var vilseledde, uttryckt hövligt.
Citera
2012-12-04, 18:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
För att pastafarian är en påhittad religion. Nej du använde inte ditt förstånd när du blev pastafarian du förlorade ditt förstånd då, tyvärr!

Till skillnad från vilken religion, och på vilka grunder?
Citera
2012-12-04, 19:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Universum med allt vad det rymmer är ett fungerande universum som fungerar som en klocka. Det skapas och förintas galaxar, stjärnor och planeter helatiden. En kraft måste ligga bakom det som sker i universum som kan planera, skapa, förinta, återskapa, förnya, osv osv. Sen har vi en unik planet så mycket vi vet så är jorden den ända planeten som hyser liv. Andra planeter kan, kanske, möjligen, troligen, kan hända, tror kan hysa liv. Men alla dessa gissningar på måfå lägger jag på hyllan. Liv på jorden kan vi vara säkra på att det existerar eftersom vi själva är en del av det. Universum, liv, människan, hjärnan, kroppens organ, allt detta har någon skapat vars intelligens övergår vårt förstånd.

Jaha, då var vi här igen. Du förundras över något du inte förstår och drar slutsatsen att Gud måste stå bakom. Du får fenomenen förklarade för dig av mer kunniga personer i den här tråden. Några hundra inlägg senare återkommer du med samma argument, ja samma exempel. Du får det åter igen förklarat för dig, samt folk påpekar åter igen att argument som "jag vet inte" eller "jag förstår inte" inte automatiskt leder till slutsatsen att Gud står bakom det hela. Och nu, ja nu har vi åter gått ett varv i denna eviga cirkel. God of the gaps, argument of ignorance gång på gång, på gång.

Läser du ens de vetenskapligt förankrade förklaringar som folk ger dig? Har någon av dessa förklaringar någonsin givit dig en tankeställare?

Citat:
Så vem/vad är det som har skapat oss?

Miljontals år av evolution.

Citat:
Skaparen har gett sig till känna genom profeter och skrifter tusentals gånger. Moses, jesus och muhammed är de senaste och vi tänker på de som mest när vi tänker religion men vi får inte glömma att det har funnits profeter med samma budskap som dessa tre kom med långt innan dessa tre existerade. Alla profeter som levde vid olika tidpunkter och i olika samhällen kom med identiska budskap. Kallar du de alla för lögnare kanske?

Har du exempel på dessa "identiska budskap"? Nu gills inte uttalanden som kan tolkas lite hur som helst.

Citat:

Frågan - som faktiskt du själv ställde initialt - gällde egentligen inte vad du tror utan vad du vet.

Men visst. Jag kan hålla med dig. Är det så att man tror att Koranen är Guds förmedlade budskap och inte en text som bör tolkas som metaforer eller utifrån sin samtid, vore det märkligt och man valde bort helvetesskildringarna. I det kan du sägas vara konsekvent. Du är bokstavstrogen.

Personligen tycker jag dock att en Gud som beter sig så vidrigt är en Gud man måste ta avstånd ifrån - precis som man skulle göra med mänskliga sadister och utövare av tortyr.
Citera
2012-12-04, 19:10
Medlem
DrBums avatar
Vad är det som säger att ateisterna inte har skapat Islam bara för att kunna jävlas med dom kristna?

How´s that for a mindfuck?
Citera
2012-12-04, 19:20
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jaha, då var vi här igen. Du förundras över något du inte förstår och drar slutsatsen att Gud måste stå bakom. Du får fenomenen förklarade för dig av mer kunniga personer i den här tråden. Några hundra inlägg senare återkommer du med samma argument, ja samma exempel. Du får det åter igen förklarat för dig, samt folk påpekar åter igen att argument som "jag vet inte" eller "jag förstår inte" inte automatiskt leder till slutsatsen att Gud står bakom det hela. Och nu, ja nu har vi åter gått ett varv i denna eviga cirkel. God of the gaps, argument of ignorance gång på gång, på gång.

Läser du ens de vetenskapligt förankrade förklaringar som folk ger dig? Har någon av dessa förklaringar någonsin givit dig en tankeställare?

Miljontals år av evolution.

Har du exempel på dessa "identiska budskap"? Nu gills inte uttalanden som kan tolkas lite hur som helst.

Frågan - som faktiskt du själv ställde initialt - gällde egentligen inte vad du tror utan vad du vet.

Men visst. Jag kan hålla med dig. Är det så att man tror att Koranen är Guds förmedlade budskap och inte en text som bör tolkas som metaforer eller utifrån sin samtid, vore det märkligt och man valde bort helvetesskildringarna. I det kan du sägas vara konsekvent. Du är bokstavstrogen.

Personligen tycker jag dock att en Gud som beter sig så vidrigt är en Gud man måste ta avstånd ifrån - precis som man skulle göra med mänskliga sadister och utövare av tortyr.

tillåt mig att småle.. ''Kunniga'' personer som säger att Universum har skapats utan att någon intelligent har styrt det? Jag förundras över universum för att jag förstår det och därför tror jag och är helt övertygad om att det ligger en intelligent kraft bakom det hela.
Citera
2012-12-04, 19:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
tillåt mig att småle.. ''Kunniga'' personer som säger att Universum har skapats utan att någon intelligent har styrt det? Jag förundras över universum för att jag förstår det och därför tror jag och är helt övertygad om att det ligger en intelligent kraft bakom det hela.

Men du avstår från att förklara detaljerna och metoden i ditt ID-postulat.

Varför?
Citera
2012-12-04, 19:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Argument from incredulity/ignorance.
Du förstår inte hur det skulle kunna vara på något annat vis och du använder din egen empiri efter egna upplevelser från din egen subjektiva uppfattning för att bedöma hur något så fantastiskt som vårt universum skulle börja. Varför ska man börja gissa bara för att man inte förstår något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in