2018-02-24, 14:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Så ett motbevisande av koranen kräver inte att någon först försöker bevisa den, utan endast att koranen finns.

I detta fall håller jag med dig. Bevisbörda-jonglering är en återvändsgränd, istället har var och én har sin bevisbörda.
Citera
2018-02-24, 14:52
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jag försvarar inget utan ifrågasätter bara andras rätt att döma i saken.
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ska försöka hjälpa dig, om varför...
Ur vetandets gömma, den kommer inte gratis ......
Vetenskaplighet
Saklighet
Objektivitet
Du återger ståndpunkter från alla viktiga håll, inte undanhålla eller ignorera vad som inte passar ditt kanske begär för ära och prestige.. och förhärligande makt över andra för att se ner på dem som stackare....
Du ska kunna anpassa dina påståenden till även sådana du inte håller med om.
T.ex empiri.. ignorerar du empiriska erfarenheten......
Redogöra vad som är empiriska resultat och vad som är egna åsikter som manhörsammat-via-sitt-möte-med-gud. Men nä.. man orkar inte.
Du verkar inte vilja förstå riktigt vad andra än skriver om det som är dig främmande. Har du då själv kunnat läsa något med sitt rätta sammanhang och syfte från Koranen som motsäger sig självt?
Citera
2018-02-24, 15:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har du då själv kunnat läsa något med sitt rätta sammanhang och syfte från Koranen som motsäger sig självt?

Vad är ett "rätt sammanhang" inom koran-apologetik?
Citera
2018-02-24, 15:33
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det tidsenliga.
Citera
2018-02-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PecsPerfection
Jag är ateist och relativt hatisk mot religion. Men Idag argumenterade jag med en polare som är muslim. Det hela började med att jag påstod att religion är roten till all ont i världen. Jag refererade direkt till förhållandena i öststaterna. Han frågade mig varför, varpå jag svarade att religion har så många regler som sätter begränsningar på individen härav säger att du inte får göra si och att du måste göra så. Han som har läst Koranen sade att jag är hjärntvättad och har helt fel uppfattning om Islam.

Det fortsatte till det steget då han sa att det faktiskt står i Koranen att jorden är rund och även atomen nämns i koranen, och koranen skrevs ju innan detta bevisades vetenskapligt. "Men hur kan du veta att någon inte har omredigerat Koranen" frågade jag, varpå han svarade "Varför tror du att man lär sig Koranen utan till? Ord för ord och vers för vers. Jo, för att försäkra sig om att sånt inte sker". - Och det gör tydligen alla nya generationer av muslimer. Så i grund och botten skulle det märkas av om Koranen omredigerades.

Han sa att grunden som bör följas är:
"You shall not take part in anything that harms you"
"You shall not harm anyone else"
"Do not talk behind anyone's back" (Man måste ge alla en chans att försvara sig)
Bara positiva grejer.

Sedan stämmer ju det också att extremister tar det till en helt annan nivå som ger oss väldigt dåligt intryck av Islam. Det är precis som att alla som går till gymmet inte tar det till så pass extrem nivå att de föredrar att bli/se ut som professionella bodybuilders.

Kunde inte motbevisa Islam med något som helst argument eller fakta. Hur går ni tillväga om ni hamnar i en sådan diskussion? Vad kan man använda för argument för att motbevisa Islam? Missförstå mig inte, jag är inte desperat efter motbevisningar. Utan jag befinner mig just nu i en identitetskris och vill veta vad jag egentligen ska tro på. Vill ha motbevisning! Hoppas nig tog er tid att läsa!

Man kan även låta folk leva och tro vad de vill, och inte vara en sån där hysterisk person som tjatar om "bevis" för allting.
Antar att du ofta sitter ensam på festerna i slutet av kvällen.
Citera
2018-02-24, 15:41
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Du verkar inte vilja förstå riktigt vad andra än skriver om det som är dig främmande. Har du då själv kunnat läsa något med sitt rätta sammanhang och syfte från Koranen som motsäger sig självt?
En religiös skrift som motsäger sig själv är problematisk vad gäller trovärdighet överlag. Men ok. Som jag har förstått saken bör den läsas kronologiskt, alltså att Medina trumfar Mekka? Gissar att de finns olika tolkningar om hur koranen bör läsas, har jag rätt?
Citera
2018-02-24, 15:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det tidsenliga.

Vad menar du?

Skall koranens postulerade verklighets-beskrivning bedömas enligt bronsålders-kriterier?
Citera
2018-02-24, 15:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyBass
Man kan även låta folk leva och tro vad de vill,

Visst, men det är ju inte precis det det koran-baserade islam gör.

Detta har dock ingen större betydelse för frågan om att motbevisa islam. Där är den såkallade vattendelnings-fråga mera relevant.
Citera
2018-02-24, 16:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Detta har dock ingen större betydelse för frågan om att motbevisa islam. Där är den såkallade vattendelnings-fråga mera relevant.
Vad är relevant i dagens läge för er som aldrig kunnat förstå innebörden av denna olyckliga liknelse?
Citera
2018-02-24, 16:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vad är relevant i dagens läge för er som aldrig kunnat förstå innebörden av denna olyckliga liknelse?

Vattendelnings-frågan i koranen är relevant genom att den demonstrerar koranens inkompetenta försök till verklighets-beskrivning.
Citera
2018-02-24, 17:01
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Vattendelnings-frågan i koranen är relevant genom att den demonstrerar koranens inkompetenta försök till verklighets-beskrivning.
På sitt sätt hade de ändå rätt. En svensk ubåtskapten kan mycket väl förstå liknelsen och rentav finna den fyndig.
Citera
2018-02-24, 17:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
På sitt sätt hade de ändå rätt. En svensk ubåtskapten kan mycket väl förstå liknelsen och rentav finna den fyndig.

Förtydligande och belägg för dessa kryptiska kommentarer, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in