2013-05-05, 21:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det är ju oss människor det är fel på. Guds ord är perfekt. Det är vår tolkning som är felaktig, inte Gud!

Ah! Men KAN ett perfekt budskap tolkas fel? Om det bär fröet till feltolkning... just saying
Citera
2013-05-05, 21:42
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är lite svårt att få ihop att Koranen inte innehåller några felaktigheter samtidigt som delar av den tydligen kan tolkas lite hur som helst. Är varje tolkning korrekt? Om inte, hur kan då budskapet vara ofelbart?

Jag vet inte hur många gånger vi ställt just frågan om korrekt tolkning av koranens budskap och det är ju en riktig otur att de hela tiden lyckas glömma bort frågan eller så råkar de ge ett icke-svar...
Citera
2013-05-05, 21:48
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ah! Men KAN ett perfekt budskap tolkas fel? Om det bär fröet till feltolkning... just saying
Ja, visst kan det tolkas fel av otrogna ateister som du själv. Det är endast de rena och de kultiverade, i.e. muslimer som kan tolka rätt.
Citera
2013-05-05, 21:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja, visst kan det tolkas fel av otrogna ateister som du själv. Det är endast de rena och de kultiverade, i.e. muslimer som kan tolka rätt.
Ett perfekt budskap borde inte kunna misstolkas av någon. Så slutsatsen måste vara att vi förstår, men som de onda ateister vi ändå är misstolkar med flit. Du är ju i detta något av vår ledare i det att du är den enda som blivit specifikt fördömd av IP.

(kliar myggbettet fortfarande?)
Citera
2013-05-05, 21:54
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ett perfekt budskap borde inte kunna misstolkas av någon. Så slutsatsen måste vara att vi förstår, men som de onda ateister vi ändå är misstolkar med flit. Du är ju i detta något av vår ledare i det att du är den enda som blivit specifikt fördömd av IP.
Exakt!

Citat:
(kliar myggbettet fortfarande?)
Nej, jag satte ett kryss över det med nageln.
Senast redigerad av baylife 2013-05-05 kl. 21:57.
Citera
2013-05-06, 15:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Inte ens det. Det verkar finnas hur mycket "no true scotsman" som helst inom islam.

Till den grad att den tidigare väckte frågan: "Finns islam öht?" är mycket relevant.
Citera
2013-05-06, 16:10
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Edit: läste inte vem som hade skrivit inlägget och ironidetektorn är offline, låter inlägget stå kvar ändå. :P

Vafan, jag har läst en del tafsir, och redan där kan man se helt väsensskilda tolkningar av samma jävla vers. Tolkningar gjorda inte bara av "rena och kultiverade" muslimer, utan av islamkunniga "rena och kultiverade" muslimer.

Ett exempel är ju vattendelningsfrågan här. Jag har länkat till tafsir som gör gällande att det som skiljer söt-, och saltvatten åt är LAND. Alltså att sötvatten finns i sjöar som är skilda från salta hav av land.
Samtidigt ser man ju i denna tråd "hela och rena" muslimer (och bara där blir det löjligt, IP är lika kultiverad som ett vildsvin i en porslinsaffär) som propagerar för att söt- och saltvatten aldrig någonsin blandas (vilket är totalt jävla fysikaliskt omöjligt).
Senast redigerad av Snorlyktan 2013-05-06 kl. 16:15.
Citera
2013-05-06, 16:11
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte ens det. Det verkar finnas hur mycket "no true scotsman" som helst inom islam.

Till den grad att den tidigare väckte frågan: "Finns islam öht?" är mycket relevant.

Tycker muslimer använder just det pseudoargumentet så ofta att man bör ändra ordalydelsen till "no true muslim". Skottar har jag däremot aldrig hört använda argumentet.
Citera
2013-05-06, 21:12
Medlem
Islampeaces avatar
Kan någon säga mig vad vanligaste namn är? Hör jag nåt? hörde jag nåt? Högre? Hörde jag?! HÖGRE!!
Citera
2013-05-06, 21:18
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Kan någon säga mig vad vanligaste namn är? Hör jag nåt? hörde jag nåt? Högre? Hörde jag?! HÖGRE!!
Vem fasen är Högre då?
Citera
2013-05-06, 21:22
Medlem
-DaRude-s avatar
Det är en omöjlighet att motbevisa islam då koranen är autentisk och mycket tidigt, även före vetenskapen, dryftade dagens verklighetsförhållanden.
Citera
2013-05-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är en omöjlighet att motbevisa islam då koranen är autentisk och mycket tidigt, även före vetenskapen, dryftade dagens verklighetsförhållanden.

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in