Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-06, 08:57
  #1
Medlem
SirHizzs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15079080.ab


Citat:
Victoria sökte extrajobb som kundtjänstmedarbetare. På anställningsintervjun fick hon svara på frågor om sitt sexliv och om hon var förstoppad.

– Jag blev illa berörd. Det var för privata frågor, säger hon.

Frågor och påståenden av typen ”Upplever du att du har ett tillfredsställande sexualliv?” och ”Jag har aldrig varit ledsen över att jag är flicka” mötte Victoria när hon var på anställningsintervju på säkerhetsföretaget Niscayah.

Hon fick även svara på om hon ofta var förstoppad, om hon ansåg att hennes föräldrar var goda människor och om hon tycker om att flirta.

– Vad har mitt sexliv att göra med om jag är en bra kundtjänstmedarbetare? säger Victoria, som egentligen heter någonting annat.

Inlägget redigerad enligt regel 1.02

/Mod
__________________
Senast redigerad av Tlagnoj 2012-07-07 kl. 12:29.
Citera
2012-07-06, 09:09
  #2
Medlem
dotboys avatar
Chefen vill väl ha någon liten tös att ta i 2an, därav frågan om förstoppning.

Vad är det för patetiskt snack om "högrisk" yrke ?
Sökte hon inte jobb på kundtjänst ?
Citera
2012-07-06, 09:30
  #3
Medlem
En nyhetsanka.

Jag har själv genomgått detta test och det är runt 600 Ja/Nej-frågor man får svara på via ett formulär.

Ingen på företaget ser vad du svarar. Ingen som analyserar provet vet vem som gjort det eller ser ens svaret, det läses in i dator.

Företaget får sen svar tillbaka från företaget i stil med "Ansökande 2354432 är lämplig" eller "Ansökande 3243242 är inte lämplig". De får alltså inte svaret "Ansäkande 33424 tycker att hon har ett bra sexliv men är förstoppad ofta. Dessutom så tycker hon inte om sin mamma".

Enskilda frågor betyder inget utan det är när alla 600 svar läggs ihop så får man ett mönster. Flera av frågorna hör ihop men kommer från olika vinklar och omständigheter.

Tydligen ska psykotiska människor ha väldigt svårt att klara ett sånt test.

Mycket läsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Minneso...lity_Inventory
Citera
2012-07-06, 09:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotboy
Vad är det för patetiskt snack om "högrisk" yrke ?
Sökte hon inte jobb på kundtjänst ?

Niscayah ägdes innan av Securitas. Securitas kör med detta test när man söker jobb som väktare men säkert också på all personal.

De har hand om kundtjänst för larm dit polis, väktare, kunder osv ringer när det händer något. De har full tillgång till koder, ritningar, larminstruktioner. Väldigt känslig data.

Högriskyrke kanske är fel ord men de handhar väldigt känsliga uppgifter.
Citera
2012-07-06, 09:35
  #5
Medlem
General__Lees avatar
Innan en massa okunniga börjar kritisera testning och användandet av detta/dessa tester i rekryteringssammanhang så vill jag poängtera att detta inslag i AB inte handlar om olämpliga frågor eller ej, utan om bristande information om rekryteringsprocessens innehåll.

Testet är fullt användbart och är mycket predicerande, även om det är konstruerat för kliniska sammhang. Det används dock väldigt ofta i rekryteringssammanhang till speciella befattningar där man vill säkerställa att patologi inte 'finns'. Att använda det i rekrytering till kundtjänstmedarbetare är ju lite overkill men eftersom företaget sysslar med högriskarbete kan det ju vara befogat. Sen borde de ju ha informerat om detta i annonsen att man är noga med riskerna hos sina anställda och därför granskar detta lite närmare än i andra sammahang.
Citera
2012-07-06, 09:46
  #6
Medlem
Jag har också gjort det testet (eller ett liknande), i likhet med tiotusentals andra svenskar, när jag sökte och fick ett jobb i säkerhetsbranschen. Lyckligtvis fattar 99,9 procent av de sökande poängen med testet, dock inte denna dumma bimbo som springer iväg och gråter hos Aftonbladet där hon träffar på ännu en dum bimbo (Karin Winter) som skriver en snyftartikel om saken. Företaget skall nog vara glada över att slippa en sådan anställd.
Citera
2012-07-06, 09:50
  #7
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har också gjort det testet (eller ett liknande), i likhet med tiotusentals andra svenskar, när jag sökte och fick ett jobb i säkerhetsbranschen. Lyckligtvis fattar 99,9 procent av de sökande poängen med testet, dock inte denna dumma bimbo som springer iväg och gråter hos Aftonbladet där hon träffar på ännu en dum bimbo (Karin Winter) som skriver en snyftartikel om saken. Företaget skall nog vara glada över att slippa en sådan anställd.

men vad har sexfrågor med säkerthetsarbete att göra? förklara det gärna för mig så köper jag det.
Citera
2012-07-06, 09:52
  #8
Medlem
Har väl inte fått sånna frågor men när en kille på en arbetsintervju frågar mig om civilstatus känner jag lite bögvarning På vilket sätt är det relevant för att kille på ett bemanningsföretag.
Citera
2012-07-06, 09:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
men vad har sexfrågor med säkerthetsarbete att göra? förklara det gärna för mig så köper jag det.

I säkerhetsklassade yrken krävs stabila personer som inte är psykopater. Sexuallivet är en viktig fråga, bland många andra, när det gäller att bedöma en person. Förmodligen ställdes även frågor om religiösa upplevelser, om man har en bra relation till sin pappa, om man uppfattar sig själv som speciell osv osv. Varje enskild fråga saknar i sammanhanget betydelse men tillsammans med hundratals andra kan de bidra till att ge testaren relevant information om den arbetssökandes personlighet.
Citera
2012-07-06, 09:59
  #10
Medlem
General__Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
men vad har sexfrågor med säkerthetsarbete att göra? förklara det gärna för mig så köper jag det.

Två problem här.

1. Testet är konstruerat för kliniska sammhang därav dessa frågor så man försöker fånga hela personlighetsspektrat utifrån patologisa mönster.

2. Sexfrågor i sig är irrelevanta oavsett. Det är hur vi förhåller oss till dem som är intressanta. Och frågan i MMPI är om man är nöjd med sitt sexliv, inte hur det ser ut.
Citera
2012-07-06, 10:00
  #11
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Har väl inte fått sånna frågor men när en kille på en arbetsintervju frågar mig om civilstatus känner jag lite bögvarning På vilket sätt är det relevant för att kille på ett bemanningsföretag.

Stort betydande.

På samma sätt som andra så kartlägger dom hur du är som person alltså "är du social"
Vilket är viktigt på bemanningsföretag eftersom du skickas hit eller dit.

Som sagts innan företag är ganska rädda att anställa "osociala halvpsykopater" oavsätt vilken tjänst det gäller.

PS Försök bearbeta din homofobi du kommer få fler såna frågor om du söker mera jobb
Citera
2012-07-06, 10:02
  #12
Medlem
dotboys avatar
Så chefen skall alltså "av säkerhetsskäl" veta hur man knullar/runkar/skiter ?
Känns lite bajsnödigt...
Men chefen är väl psykopat av Geab the phonehouse typ, på sig själv känner man andra.
När började man "vetenskapligt" ( hahaha ) att utveckla detta "test" ?
Tyskland på 30-talet ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback