• 1
  • 2
2012-07-06, 00:05
Medlem
Hej jag har tänkte köpa hem lite superfrukter för att hålla mig bättre frisk.
Jag brukar ju vara frisk men varför inte må lite bättre utöver det vanliga

Har sen en fråga. Vad kan hjälpa till att ta bort tungmetaller i kroppen, ja alla har lite av det i kroppen.

De bär jag tänkt köpa är
Gojibär
Inca-bär
Mullbär

Kanske köper något till. Det är torkade bär som man kan blanda i maten/drycken
Citera
2012-07-06, 11:58
Medlem
Jag vet inte om de kan hjälpa dig få bort tungmetaller ur kroppen men de kommer i alla fall vara bra på att få bort pengar ur plånboken.
Citera
2012-07-06, 13:13
Medlem
swaydizzles avatar
Medicin och hälsa -> Alternativ medicin

MVH //mod
Citera
2012-07-06, 13:25
Medlem
hundsatans avatar
Avgiftning av kroppen rena bluffen
Citera
2012-07-06, 22:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Varför tror du att några bär skall få ut tungmetaller ur kroppen? Finns det några noggrant utförda tester som visar det?
Citera
2012-07-07, 00:04
Medlem
Yosoytus avatar
Ja, levern avgiftar kroppen 24/7 men vad händer om "gifter" tillförs med en snabbare takt?
Ordet "gift" är missvisande då man menar allt som kroppen vill bli av med.
Vi lever i en väldigt toxisk miljö där både vattnet, luften och maten är förorenad.
Om man vill avgifta kroppen är alltså den viktigaste biten att sluta inta desa "gifter".
Om du äter kött kan du äta en ekologisk vegansk diet ett tag.
Om du redan uteslutit kött så kan du vattenfasta.

Angånde din fråga om super-foods kan jag rekommendera Chlorella.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorella
Citat:
Because of its unique ability to bind with mercury, lead, and cadmium, the alga (chlorella vulgaris) has become increasing popular as a heavy metal "detoxifier". Studies indicate that chlorella (vulgaris etc.) demonstrate a superior ability to (safely) draw these toxic metals from the gut and intestinal tract (where they tend to accumulate).[7][8][9] Like blue-green algae, clinical studies on Chlorella suggest effects including polychlorinated dibenzodioxins detoxification in humans[10] and other animals,[11] healing from radiation exposure in animals[12] and the ability to reduce high blood pressure, lower serum cholesterol levels, accelerate wound healing, and enhance immune functions in humans.[13]

Chlorella has been found to have anti-tumor properties when fed to mice.[14][15][16] Another study found enhanced vascular function in hypertensive rats given oral doses of chlorella.[17]

Tre studier bekräftar Chlorellas kelerande förmåga (7,8 och 9) men mest imponerande är nr 13 tycker jag. Läkemedelsbolagen skulle skita på sig av lycka om de kunde få fram något liknande. Men nu var
det ju en alg och där finns ingen profit.
Citera
2012-07-07, 13:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Ja, levern avgiftar kroppen 24/7 men vad händer om "gifter" tillförs med en snabbare takt?
Ordet "gift" är missvisande då man menar allt som kroppen vill bli av med.
Vi lever i en väldigt toxisk miljö där både vattnet, luften och maten är förorenad.
Om man vill avgifta kroppen är alltså den viktigaste biten att sluta inta desa "gifter".
Om du äter kött kan du äta en ekologisk vegansk diet ett tag.
Om du redan uteslutit kött så kan du vattenfasta.

Angånde din fråga om super-foods kan jag rekommendera Chlorella.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorella

Tre studier bekräftar Chlorellas kelerande förmåga (7,8 och 9) men mest imponerande är nr 13 tycker jag. Läkemedelsbolagen skulle skita på sig av lycka om de kunde få fram något liknande. Men nu var
Finns det ingen profit i att sälja alger? Lustigt att de säljer en burk (okänd vikt) för 499 kr då: http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...la-pyrenoidosa

Vi har en gammal tråd om detox med chlorella och vatten: https://www.flashback.org/t1761547
Citera
2012-07-08, 11:48
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
Hej jag har tänkte köpa hem lite superfrukter för att hålla mig bättre frisk.
Jag brukar ju vara frisk men varför inte må lite bättre utöver det vanliga

Hallon, blåbär, lingon, äpplen och nektariner är också superfrukter, om du tänker på hälsoeffekter, men de marknadsförs inte som sådana.

Superfrukt är ett begrepp som passar bra för försäljare som vill ta extra betalt för lite mer exotiska bär och frukter.

Du gör rätt i att handla flera olika sorter, då får du i dig fler olika sorters nyttiga ämnen och kan t o m få positiva synergieffekter.
Om jag inte minns fel menar livsmedelsverket att man bör äta minst fem olika sorters frukter och grönsaker varje dag.
Gör det!

Personligen anser jag att man bör äta flera olika frukter och grönsaker varje dag och dessutom bör äta någon lökväxt och någon kålväxt, förutom de fem andra. Men det lyckas jag inte leva efter själv varje dag.
Idag ska jag värma fryst 1) broccoli till lunchen och ha i 2) vitlök i maten. Jag har 3) meloner, 4) apelsiner och 5)äpplen i kylen och tar med frukt som mellanmål i eftermiddag och till kvällsfikat. Till maten äter jag idag 6) tomater och 7)alpaalpha-groddar.
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2012-07-08 kl. 11:53.
Citera
2012-07-09, 14:01
Medlem
Furons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu

Studierna bekräftar inte dess effekt, de antyder att de kan möjligtvis ha en effekt och är värt att fortsätta forska på. Det är en enorm skillnad på antydan och bekräftelse i vetenskapliga studier.

Vet inte var bekräftelsen kom ifrån, även på wikipedia som refererar till studierna så säger de "Indicate" och inte "confirms". (Och ja, jag laddade hem fulltext studierna och läste igenom dem)
Citera
2012-07-15, 13:41
Medlem
Tackar för alla svar. Som sagt så finns det olika bra bär man kan äta (ur en ren hälsosynpunkt)
Vad jag har hört så klarar levern inte av att avgifta allt om man inte äter rätt
Sen det någon skrev "rena bluffen" och "få bort pengar ur plånboken"
Vad grundar ni detta på?

Så ni menar att det är dåligt med extra vitaminer...

"Research shows that eating berries -- like blueberries, acai berries, cranberries, strawberries, and cherries -- offers some definite health benefits. Berries like the goji berry are filled with powerful antioxidants and other compounds that may help prevent cancer and other illnesses, including heart disease. Antioxidants may also boost the immune system and lower cholesterol."
http://www.webmd.com/balance/goji-be...d-side-effects

Rå vitlök ska ju rensa kroppen på tungmetaller, tror inte bär gör det. Det kan väll i alla fall inte vara dåligt med mindre tungmetaller i kroppen
Citera
2012-07-15, 23:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
Tackar för alla svar. Som sagt så finns det olika bra bär man kan äta (ur en ren hälsosynpunkt)
Vad jag har hört så klarar levern inte av att avgifta allt om man inte äter rätt
Sen det någon skrev "rena bluffen" och "få bort pengar ur plånboken"
Vad grundar ni detta på?

Så ni menar att det är dåligt med extra vitaminer...

"Research shows that eating berries -- like blueberries, acai berries, cranberries, strawberries, and cherries -- offers some definite health benefits. Berries like the goji berry are filled with powerful antioxidants and other compounds that may help prevent cancer and other illnesses, including heart disease. Antioxidants may also boost the immune system and lower cholesterol."
http://www.webmd.com/balance/goji-be...d-side-effects

Rå vitlök ska ju rensa kroppen på tungmetaller, tror inte bär gör det. Det kan väll i alla fall inte vara dåligt med mindre tungmetaller i kroppen
Vad jag grundar det på framgår i den andra tråden om "detox" som jag länkade till. Du ska få precis vilket inlägg också så har du fler länkar där: https://www.flashback.org/sp34999969

Vi har inte diskuterat vitaminer så det lämnar jag därhän.

De flesta tungmetaller är det bra att ha så lite av som möjligt i kroppen. Därmed inte sagt att minsta lilla måste vara ett problem. Vi bör här veta två saker: Har du bekymmersam halt av tungmetaller i din kropp och i så fall vilka? Driver vitlök ut dessa? Länk om det?
Citera
2012-07-19, 00:05
Medlem
Mariatistel för att stärka levern kan vara en bra idé. Och om du vill ha c-vitamin rekommenderas havtorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in