Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-05, 20:35
  #1
Medlem
Har en fråga som jag enbart fått halvt luddiga svar på så jag vänder mig till denna fina allmänbildande sida.

Jobbar i en större butikskedja som ägs till 90 % av en privatperson. Har fått höra av mina medarbetare att han brukar se på övervakningskamerorna via sin dator under dagarna när han sitter på kontoret och vi anställda är ute på "golvet" samt kassan och servar kunder. Senast idag ringde han på vår interna butikstelefon och bad oss att gå ut på golvet, dvs butiken (jag och en kollega stod och småpratade vid kassan när det var dåligt med kunder i butiken). Det uppenbara var att han suttit inne på kontoret och kollat i kamerorna.

Sååå.. Till min fråga: Får han göra så? Jag menar.. Det fanns ingen misstanke om brott med i bilden så undrar bara om han får sitta och övervaka människor samt sina anställda "i förebyggande syfte"?
Citera
2012-07-05, 20:37
  #2
Medlem
klart han får
Citera
2012-07-05, 20:48
  #3
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenhouseSweed
klart han får

Nej.

Ur lagen

12 § En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17 § sättas upp för allmän kameraövervakning i en butikslokal, om
1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott,
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik och
3. den som avser att bedriva övervakningen har träffat en skriftlig överenskommelse om övervakningen med skyddsombud, skyddskommitté eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen.

Om kameran används för att övervaka de anställdas arbete så bryter han mot lagen, eventuella bevissvårigheter avstår jag från att uttala mig om.
Citera
2012-07-05, 20:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Nej.

Ur lagen

12 § En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17 § sättas upp för allmän kameraövervakning i en butikslokal, om
1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott,
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik och
3. den som avser att bedriva övervakningen har träffat en skriftlig överenskommelse om övervakningen med skyddsombud, skyddskommitté eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen.

Om kameran används för att övervaka de anställdas arbete så bryter han mot lagen, eventuella bevissvårigheter avstår jag från att uttala mig om.

Tack! Blev genast lite klokare
Citera
2012-07-05, 21:04
  #5
Medlem
Napis avatar
Det är dock inte olagligt att chefen råkar se att de anställda sitter o lökar när han spanar efter snattare.
Sålänge övervakningsutrustningens syfte är att förhindra brott.
Det kan tex vara tänkbart att han spanar på personalen för att kunna upptäcka eventuella överfall.

Oavsett är det omöjligt att bevisa något, att ni inte sköter ert arbete såsom chefen vill räcker ingenstans och kommer bara slå tillbaka om det vill sig illa.
__________________
Senast redigerad av Napi 2012-07-05 kl. 21:08.
Citera
2012-07-06, 15:09
  #6
Medlem
13 § Vid allmän kameraövervakning av en plats dit allmänheten har tillträde får inte fler personer än som behövs för att övervakningen skall kunna bedrivas ha tillgång till behandlade eller bevarade bilder eller upptaget ljud. Materialet skall hanteras så att missbruk motverkas.


25 § Den som tar befattning med uppgift som har inhämtats genom allmän kameraövervakning får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon på detta sätt har fått veta om någon enskilds personliga förhållanden. I det allmännas verksamhet ska i stället bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) tillämpas. Lag (2009:467)

Att chefen är en av de personer som har tillgång till bilderna är normalt. Att han säger åt er att sluta löka är knappast något som står i strid med 25 paragrafen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback