Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Det är ju viss ändring på gång. I Kista galleria till exempel har de öppet till 21 alla dagar i veckan, även klädbutikerna och hemelektroniken och allt. Bara systemet som stänger tidigare. Men inne i stan stänger det mesta vid 18 eller möjligtvis 19 fortfarande, det är sant. Och kanske 15 eller 16 på söndagar. Men det är bara riktigt små butiker som inte har öppet alls på söndagar.
Jag tycker ändå Stockholm har relativt bra öppettider. I Köpenhamn blev vi helt häpna när halva centrum hade stängt på söndagen. Men det är klart, andra länder kanske har det ännu bättre. Själv har jag alltid funderat på varför inte butikerna både öppnar och stänger senare. Inte kan de ha så många kunder kring 9-10-tiden på vardagsmorgnarna? För min del fick de gärna öppna 11 och stänga 20, då hinner man ju handla efter jobbet.
Jag tycker också att butiker borde öppna senare och stänga senare, fast beror på lite vilka butiker vi pratar om.
Matbutiker borde ha öppet 8-22 varje dag, klädaffärer och andra stora butiker borde ha öppet typ 12-22, eftersom jag aldrig brukar gå så tidigt i affärerna, och jag tror att inte så många andra handlar t.ex kläder på morgonen heller, vad vet jag.. dom flesta lär ju ändå handla efter jobbet.
Caféer och restauranger tycker jag borde ha olika öppettider, t.ex så borde det finnas "nattfik" som öppnar typ 20 och har öppet till kanske 2 på natten, det är mycket nattliv på helgerna och folk som inte klubbar kanske vill avnjuta en kaffe.
Dom flesta restaurangerna är fyllda med alkolister efter klockan 6 på kvällen, vilket jag tycker är riktigt tråkigt... det borde finnas något för alla.
Restauranger ska vara restauranger, inte gå över till "BAR" efter en viss tid tycker jag.