2012-07-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted
Har också funderat i dessa banor.
För att få Stockholm att bli en riktig storstad krävs mer öppettider och stormarknader som är öppna 24/7. Som typ Tesco. Bör bli lite New York stil över öppettiderna. Känns rätt kommunistiskt nu.

Håller med dig helt.
Folk är ju medvetna om att butikerna stänger tidigt, så alla går ju hem när dom vet att allting är stängt, jag kan garantera att fler folk skulle vistas på gatorna om det fanns fler butiker öppna.
Det är väll inget dåligt med att folk jobbar 10-12 timmar per dag i det här landet? Eller vad tror ni?
Citera
2012-07-08, 15:32
Medlem
utan.att.stannas avatar
Kom till norge och se döda söndagar!!!

Visst är det kortare öppetider på söndagar, men jämfört med våra granländer är det rena new york!
Citera
2012-07-08, 16:13
Medlem
Jerka^s avatar
Det är ju viss ändring på gång. I Kista galleria till exempel har de öppet till 21 alla dagar i veckan, även klädbutikerna och hemelektroniken och allt. Bara systemet som stänger tidigare. Men inne i stan stänger det mesta vid 18 eller möjligtvis 19 fortfarande, det är sant. Och kanske 15 eller 16 på söndagar. Men det är bara riktigt små butiker som inte har öppet alls på söndagar.

Jag tycker ändå Stockholm har relativt bra öppettider. I Köpenhamn blev vi helt häpna när halva centrum hade stängt på söndagen. Men det är klart, andra länder kanske har det ännu bättre. Själv har jag alltid funderat på varför inte butikerna både öppnar och stänger senare. Inte kan de ha så många kunder kring 9-10-tiden på vardagsmorgnarna? För min del fick de gärna öppna 11 och stänga 20, då hinner man ju handla efter jobbet.
Citera
2012-07-08, 21:04
Medlem
Citat:
Bör bli lite New York stil över öppettiderna. Känns rätt kommunistiskt nu.

Har funderat på detta i minst tio års tid. Det är underbart att bo i new york city där butikerna, som bokhandeln Barnes&nobles är öppen till midnatt och där man kan sitta och läsa böcker och tidningar gratis till stängning. Att gå en runda i centrala stockholm klockan 19.00 gör en deprimerad för allting är stängt så dit vill man inte flytta. Helt underbart att jobba till kl 19.00 i new york för oss kvällspigga och sedan ta en shoppingrunda på H&M som brukar ha öppet till kl 23.00 i juletid.
Citera
2012-07-08, 21:18
Medlem
Sverige har väl riktigt bra öppettider?

Känns som varenda matbutik är öppen till 22 varje dag i veckan.

Tyskland känns som Sverige på 80-talet, dvs riktigt efter när det gäller öppettider.
Citera
2012-07-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Det är ju viss ändring på gång. I Kista galleria till exempel har de öppet till 21 alla dagar i veckan, även klädbutikerna och hemelektroniken och allt. Bara systemet som stänger tidigare. Men inne i stan stänger det mesta vid 18 eller möjligtvis 19 fortfarande, det är sant. Och kanske 15 eller 16 på söndagar. Men det är bara riktigt små butiker som inte har öppet alls på söndagar.

Jag tycker ändå Stockholm har relativt bra öppettider. I Köpenhamn blev vi helt häpna när halva centrum hade stängt på söndagen. Men det är klart, andra länder kanske har det ännu bättre. Själv har jag alltid funderat på varför inte butikerna både öppnar och stänger senare. Inte kan de ha så många kunder kring 9-10-tiden på vardagsmorgnarna? För min del fick de gärna öppna 11 och stänga 20, då hinner man ju handla efter jobbet.

Jag tycker också att butiker borde öppna senare och stänga senare, fast beror på lite vilka butiker vi pratar om.
Matbutiker borde ha öppet 8-22 varje dag, klädaffärer och andra stora butiker borde ha öppet typ 12-22, eftersom jag aldrig brukar gå så tidigt i affärerna, och jag tror att inte så många andra handlar t.ex kläder på morgonen heller, vad vet jag.. dom flesta lär ju ändå handla efter jobbet.

Caféer och restauranger tycker jag borde ha olika öppettider, t.ex så borde det finnas "nattfik" som öppnar typ 20 och har öppet till kanske 2 på natten, det är mycket nattliv på helgerna och folk som inte klubbar kanske vill avnjuta en kaffe.
Dom flesta restaurangerna är fyllda med alkolister efter klockan 6 på kvällen, vilket jag tycker är riktigt tråkigt... det borde finnas något för alla.
Restauranger ska vara restauranger, inte gå över till "BAR" efter en viss tid tycker jag.

Citera
2012-07-09, 12:34
Medlem
provocative77s avatar
Lite intressant reflektion av TS.
Så förra veckan på Aktuellt att vi i Sverige har ett stort problem med folkhälsan.
Anledningen till det var att vi arbetade så mkr skift i landet. De jämförde med olika länder o vi låg inte bara i topp utan än värre så rörde det sig om mer än 50% till nästa land.
Det som hade förändrats sedan mileniumskiftet var just nåbarheten.
Vi ska alltid kunna.... Det är hur vi tänker här o nu. Jag vill ha mat NU o då kan man köpa det.
Förr var det bara industri o vård som jobbade skift.
I dag är det nattöppet i affärer. Krogen stänger lagom till den öppnar. osv osv.
Även om nu TS anser att allt är stängt så talar fakta emot honom.

Jämför vi med länder omkring oss så försök handla i en mataffär på en söndag i Norge o Danmark.
Inte ens Hassanrunthörnet har öppet då.
Citera
2012-07-16, 05:52
Medlem
Skulle iofs kunna säga att det finns flera kvällsöppna fik (och affärer) i Sthlm - I alla fall på Söder. Kan räkna upp 5 st på Söder bara...
Tullys(22), Muggen(22), 2xFåtöljen(23), Waynes Slussen (22 vardagar, 01 fre&lö). I övriga stan kan t ex nämnas EspressoHouse vid Stureplan, Baresso på Östermalm, Wienerkonditoriet, Kladdkakan i Gamlastan, Choklad- & Kaffekoppen m fl kvällsöppna fik. Jag är en fikamänniska och just kvällsöppna fik tycker inte jag är svårt att hitta längre. Den som söker ska finna!

Mataffärer finns det flertalet som numera är öppna till kl 23(fr kl 7). Återigen på Söder t ex: Hemköp Skanstull&Mariatorget, Ica Folkungagatan.

Handla annat kanske man fortfarande kan se som de stänger tidigt: Åk till Liljeholmstorget, Skrapan, Gallerian, Sickla, Skärholmen m fl som är öppna till 20. Kista som sagt till 21. Åhlens City har ju öppet till 21 också för övrigt... Kan nog se att det inte är öppet så länge i City därför att det är mycket "kontorsråttor" som arbetar där. Vi är väl inte så sugna att stanna där så länge... Så ja Drottninggatan kan kännas ganska ödslig, men Söder där jag bor känns då inte ödslig!

Det kommer förmodligen bli fler och fler kvällsöppna(affärer) ställen, men det måste visa sig att det bär sig. För med tanke på OB etc så kostar det ju ganska mycket att ha öppet på kvällarna. Kan nog säga att de första månaderna t ex Waynes vid Slussen hade öppet på sena kvällar måste de gått med brakförlust. Minst 2 personal och ganska ofta bara ett fåtal gäster (jag var en av dem ibland...).
Likaså tar det nog lite tid innan folk hittar till mataffärerna efter kl 22. De första veckorna när Hemköpet nära mig var öppet så var det ganska ödsligt där. Jag handlar ofta sent(mjölk och frukost), men det är ju sällan de som storhandlar som är där då...
Citera
2012-07-16, 14:34
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
I övriga länder är det helstängt vissa dagar. Det räcker med att du befinner dig i Danmark eller Norge så befinner du dig i ngt sorts Limbo en söndag.

I Danmark är det förbjudet för mataffärer att ha söndagsöppet - facket tar tydligen sitt jobb på allvar (?), så det ser man bara i undantagsfall.

(I ett fåtal länder finns det fackföreningar som tar sitt jobb på stort allvar och de menar att en affärsanställd ska ha åtminstone söndagar ledigt - och det får man ju se på som det är....)

Både Danmark och Norge har en lagstiftning som medger undantag från stängninsreglerna för vissa affärer. Det gäller tex servicebutiker och MINDRE mataffärer (i Norge inte över ett visst antal kvadratmeter). I Danmark finns även undantag för trädgårdshandel.

Danmark har undan för undan luckrat upp "lukkeloven" och tillåter söndagsöppet en gång i månaden. Nu i höst tar de ett stort steg i liberaliseringsprocessen och söndagsöppet blir normaltillståndet, men det kommer fortfarande finnas vissa helgdagar som det inte är tillåtet att ha öppet.

Sverige har ju valt en annan väg och är, tvärtom vad många kanske tror, ett oerhört liberalt land när det gäller i stort sett allt utom alkohol. Här har facket istället krävt höga OB-tillägg för helgarbete.
Citera
2012-07-16, 14:45
Medlem
soers avatar
Citat:
För att få Stockholm att bli en riktig storstad krävs mer öppettider och stormarknader som är öppna 24/7. Som typ Tesco. Bör bli lite New York stil över öppettiderna. Känns rätt kommunistiskt nu.

Är det kommunistiskt att affärsinnehavarna själva bestämmer sina öppettider? Intressant definition på kommunism.
Citera
2012-07-16, 14:48
Medlem
Gissar på att cafeägaren räknar på om det lönar sig att ha öppet sent en söndag. Varför ha öppet om det kostar mer än det smakar. Många cafeer har ändå öppet sent, du hade nog otur.

Här där jag bor har många livsmedelsaffärer öppet till 22. Klädaffärer stänger tidigare. I Grekland drivs butiker nog ofta av ägaren och de har nog inte råd att vara utan en kund i nuläget.
Senast redigerad av Ragnhildur 2012-07-16 kl. 14:51.
Citera
2012-07-16, 14:51
Medlem
VonObens avatar
Ja, Sverige har väldigt generösa öppettider jmft med många europeiska länder.

Tänk bara på när Lidl etablerade sig och försökte köra med tyska öppettider (för att inte tala om de vidriga tyska kassorna) men fick ändra sig kvickt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in