2012-07-18, 19:15
Medlem
Om man jämför Stockholm med till exempel Rhodos så är stockholm jävligt tråkigt enligt mitt tycke, jag var där för ungefär 2 veckor sedan, man behövde inte tänka vart man skulle gå... allt hade öppet tills det slutade komma folk, vilket var sent på natten, helt underbart!

Första gången man slapp tänka "ååh klockan är 22, jag som var sugen på nått gott..."
Vi borde ta efter dom och ha liknande öppettider, eller vad tycker ni, skulle de inte bli lite roligare?
Citera
2012-07-19, 13:49
Medlem
Håller med. Men man kan också säga att utvecklingen går åt rätt håll. Mer och mer saker har öppet längre vilket är positivt

Det var mycket mycket mycket värre för 15 år sedan.
Citera
2016-10-24, 15:25
Medlem
Norrköping är inte mycket bättre. Alla centrala butiker i stan öppnar först tidigast kl 10 eller kl 11...
Citera
2022-06-14, 17:35
Medlem
Här i Lidköping är allt åt helvete.

Apoteken i det här eländet till stad har endast öppet under kontorstider (8-17) på vardagar, vilket innebär att om man har ett vanligt arbetsschema kan man inte hämta ut sin apodos eller bada. Samma sak när det gäller badet också. Två livsviktiga förnödenheter jag inte klarar mig utan kräver att man tar ledigt från jobbet för att kunna tillfredsställa.
Däremot har ICA Butiken vid Margretelund (som numera fungerar som en slags fritidsgård också) haft väldigt generösa öppettider 7 - 23 fram tills nyligen då valde att stänga tidigare redan vid 22, möjligtvis för att personalen inte orkar med allt bus som tenderar att ske senare på kvällarna där poliserna numera får åka skytteltrafik om kvällarna.
Sen ska vi inte tala om busstrafiken som den med är helt åt helvete. Inga bussar på söndagar och kvällar så vissa jobb har man fått tacka nej till helt på grund av kollektivtrafiken.
Jag har haft tur som hittils bara haft jobb med flextid som gjort att man kunnat gå ifrån jobbet mitt under arbetstid. Men ska jag behöva klara mig utan mina livsviktiga mediciner och bad om jag en dag får ett 8-17 jobb bara för att jag bor i Lidköping (som iof är ett passande namn med tanke på vilken undermålig stad det numera blivit). Behöver kunna hämta ut mina tabletter och bada för att må bra, varför ska jag behöva lida för att jag bor i Lidköping? Den här stan är som att sitta på kåken, som ett straff...
Möjligtvis är stan egentligen konstruerad för barnfamiljer med mindre barn med mammaledighet och gamlingar som lever på pensionen efter 40 år som truckförare på ett av stans alla lagerhotell...
Senast redigerad av drsounds 2022-06-14 kl. 17:45.
Citera
2022-06-14, 21:02
Medlem
Messerschmitts avatar
Nåja, allt är relativt. På 60-/70-talet stängde så gott som alla livsmedelsbutiker kl 18 på vardagar, kl 13 lördagar och på söndagar var de stängda. Det gick det med, det krävdes bara lite framförhållning.
Citera
2022-06-15, 09:24
Medlem
bogslayers avatar
Tycker generellt sett Sverige har väldigt bra öppettider. Åk till tex Tyskland, Österrike så ska du få se på dåliga öppettider
Citera
2022-06-17, 15:21
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withyou
I Skåne stänger butikerna redan kl 3 på lördagar. Stan är helt stängt på söndagar vilket är jätte segt. Vissa gallerior har öppet till kl 5 på söndagar, som tex väla centrum som ligger vid Helsingborg. Hänt mig flera gånger också att jag gärna tar en fika eller liknande på stan, men självklart är det stängt. Men vad finns att göra åt det?

De får anställa mer folk så de kan ha öppet dygnet runt.
Citera
2022-06-17, 15:23
Medlem
Nu för tiden tycker jag det är helt okej. Det är iaf sällan saker har stängt när jag behöver ta mig dit.
Citera
2022-06-17, 15:25
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legosoldaten
Hej! Jag har länge funderat över varför butiker i Sverige har öppet så kort tid, förutom vissa turistbutiker. Ibland är man ute och går på en söndagskväll runt 18.00 och blir sugen på att fika men då är allt stängt, Stockholm känns helt dött den tiden.
I den staden där jag bor stänger butikerna kl. 16.00 på lördag och söndagar och då menar jag stora butikskedjor.

Det finns ju inga särskilda regler för öppettider i Sverige, då ser jag inga anledningar till varför de stänger så tidigt. Det är ändå inget dåligt att butiker har öppet länge, de tjänar mer pengar istället.

Jag var i Grekland nyligen och det gick alltid att hitta en butik som var öppen, det gjorde att gatorna fick mer liv.

Vad tycker ni om det här?
Kom med egna tankar och synpunkter kring detta.

Helt bedrövligt, jag gick från en fest kl 03:00 på natten å ville ha nya skor, STÄNGT. Jag fick vänta till dagen efter men då var jag bakis å orkade inte köpa några skor.
Citera
2022-06-17, 15:31
Medlem
halaltarzans avatar
Lät allt vara öppet som vanligt 7 dagar i veckan. Ingen dag ska vara mer värd än den andra och inget svammel om vilodagen och en massa OB.
Senast redigerad av halaltarzan 2022-06-17 kl. 15:34.
Citera
2025-10-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag jobbade på Glace-Bolaget en gång i tiden och jag föreslog för alla på frukostsamlingen att vi skulle ha semester under industrisemestern, alla var överens utom platschefen.

Stockholm känns faktiskt riktigt öde, träffade två vackra fransyskor i går och de påtalade hur många caféer som hade stängt och att vi stänger så förbannat tidigt om dagarna på de caféer som ändå hade öppet under sommaren.

I Sverige har vi ännu inte lärt oss att butikerna skall vara till för kunderna utan de som styr och bestämmer tycker att kunden skall vara till för butiken.

Exakt som dessa fransyskor känner jag också! Jag är helsvensk men är ganska frustrerad över alla generellt korta öppettider speciellt på caféer och krogar, då man samtidigt vet hur det är i dom flesta andra EU-länder. Jag tycker även att det är på tok för tidigt att stänga all shopping i hela stan kl17 på lördagar när folk faktiskt har tid och ork till det.
Att vissa större butikskedjor har stängt på söndagar kan jag förstå fullkomligt, men privata borde få kunna ha öppet som dom vill och skapa ett levande samhälle.

Nu börjar det väl långsamt gå mot det bättre på den fronten men ändå segt. Visst, kultur en viss påverkan på öppettider men det känns uppenbart att det också har med gammal politik att göra. Vi är definitivt inte så i framkanten med saker som vi ger sken av.
Citera
2025-10-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withyou
I Skåne stänger butikerna redan kl 3 på lördagar. Stan är helt stängt på söndagar vilket är jätte segt. Vissa gallerior har öppet till kl 5 på söndagar, som tex väla centrum som ligger vid Helsingborg. Hänt mig flera gånger också att jag gärna tar en fika eller liknande på stan, men självklart är det stängt. Men vad finns att göra åt det?

Flytta. Hur fan pallar ni med?

Jag stör ihjäl mig på att det är svårt att hitta något öppet efter 23 i Sthlm där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in