• 1
  • 2
2012-07-05, 13:00
Medlem
Hej! Jag har länge funderat över varför butiker i Sverige har öppet så kort tid, förutom vissa turistbutiker. Ibland är man ute och går på en söndagskväll runt 18.00 och blir sugen på att fika men då är allt stängt, Stockholm känns helt dött den tiden.
I den staden där jag bor stänger butikerna kl. 16.00 på lördag och söndagar och då menar jag stora butikskedjor.

Det finns ju inga särskilda regler för öppettider i Sverige, då ser jag inga anledningar till varför de stänger så tidigt. Det är ändå inget dåligt att butiker har öppet länge, de tjänar mer pengar istället.

Jag var i Grekland nyligen och det gick alltid att hitta en butik som var öppen, det gjorde att gatorna fick mer liv.

Vad tycker ni om det här?
Kom med egna tankar och synpunkter kring detta.
Citera
2012-07-05, 13:10
Medlem
withyous avatar
I Skåne stänger butikerna redan kl 3 på lördagar. Stan är helt stängt på söndagar vilket är jätte segt. Vissa gallerior har öppet till kl 5 på söndagar, som tex väla centrum som ligger vid Helsingborg. Hänt mig flera gånger också att jag gärna tar en fika eller liknande på stan, men självklart är det stängt. Men vad finns att göra åt det?
Citera
2012-07-05, 13:12
Medlem
antagonistens avatar
Det finns antagligen två stora anledningar. Dels finns det antagligen lagar som reglerar hur länge man får jobba, vilka tider man får arbeta etc. vilket förmodligen inte existerar i de länder du talar om (det är ofta butiksägaren som arbetar i stort sett dygnet runt, arbetar alltid själv etc.).

Sedan finns det inte heller någon vidare marknad. Som du själv har noterat är det en ganska stor kulturell skillnad om man jämför Stockholm med Aten exempelvis, och om du någonsin har vistats utomhus nattetid vet du nog att det är relativt dött.

Jag skulle själv se fler 24/7-butiker men det är nog tyvärr ingenting vi kommer att få se här i Sverige.
Citera
2012-07-05, 13:13
Medlem
iNViSiBiLiTYs avatar
om du hade haft en butik som inte får speciellt mycket kunder efter 16.00.. hade du haft öppet till 21.00 då?
Grekland är ett turistland och många där försörjer sig på just turisterna som är ute sent osv osv. så därför kan dom ha öppet dygnet runt i vilken bransch som helst i stort sätt.
stockholm är f.ö inte dött efter 18.00.
Citera
2012-07-05, 13:13
Medlem
craschpangbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legosoldaten
Hej! Jag har länge funderat över varför butiker i Sverige har öppet så kort tid, förutom vissa turistbutiker. Ibland är man ute och går på en söndagskväll runt 18.00 och blir sugen på att fika men då är allt stängt, Stockholm känns helt dött den tiden.
I den staden där jag bor stänger butikerna kl. 16.00 på lördag och söndagar och då menar jag stora butikskedjor.

Det finns ju inga särskilda regler för öppettider i Sverige, då ser jag inga anledningar till varför de stänger så tidigt. Det är ändå inget dåligt att butiker har öppet länge, de tjänar mer pengar istället.

Jag var i Grekland nyligen och det gick alltid att hitta en butik som var öppen, det gjorde att gatorna fick mer liv.

De grekiska butikerna är ofta stängda typ 13-15 eftersom att det är för varmt vid den tidpunkten och grekerna sover istället, i Sverige är det den härligaste tiden på dygnet och man slår istället igen när det börjar dra ihop sig mot kvällen
Citera
2012-07-05, 13:15
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNViSiBiLiTY
stockholm är f.ö inte dött efter 18.00.
Det jag syftade på var att folk inte direkt är ute och shoppar om kvällarna. Folk som vistas utomhus kvälls-/nattetid käkar middag, går på bio och tar sig en drink, that's it, och det beror förmodligen inte på avsaknaden av kvälls-/nattöppna butiker.
Citera
2012-07-05, 13:16
Medlem
I övriga länder är det helstängt vissa dagar. Det räcker med att du befinner dig i Danmark eller Norge så befinner du dig i ngt sorts Limbo en söndag.

I Danmark är det förbjudet för mataffärer att ha söndagsöppet - facket tar tydligen sitt jobb på allvar (?), så det ser man bara i undantagsfall.

(I ett fåtal länder finns det fackföreningar som tar sitt jobb på stort allvar och de menar att en affärsanställd ska ha åtminstone söndagar ledigt - och det får man ju se på som det är....)
Citera
2012-07-05, 13:41
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ibland är man ute och går på en söndagskväll runt 18.00 och blir sugen på att fika men då är allt stängt, Stockholm känns helt dött den tiden.

Då får du nog titta lite noggrannare nästa gång du är i stockholm, visst är mycket stängt men det finns alltid nåt öppet, alla bioställen, biljarder, bowlingar, presbyrås o seven eleven i varje hörn osv.
Citera
2012-07-05, 13:42
Medlem
Man kanväl konsumera dem dagar som det är öppet om man nu prompt måste konsumera hela jävla tiden. Jag tycker att butiker kan ha stängt mer än vad de har iom den förbannade konsumtionshetsen som finns i det här landet, som dessutom inte leder till något gott överhuvudtaget, fan va mycket skit konsumerar.

När jag var nere i Torrevieja för 4 år sedan så var allt stängt mitt på dagen i några timmar, plus att det givetvis var stängt på söndagar och stängde tidigt på lördagen.

Man anpassar öppettiderna till tider som folk vill konsumera helt enkelt. Att du blir sugen på en fika vid 18 tiden innebär inte att vissa cafes med anställda etc kommer att gå runt bara för att du vill ha din kaffe. Visst går det säker att ha öppet längre, men det är dyrt med anställda i Sverige. Sen om inte samma personal vill jobba så måste man anställa extraarbete vilket blir en ytterligare kostnad. Eftersom kundunderlaget är så litet vissa tider så går många affärer istället minus, med energikostnader, personal med mera.
Citera
2012-07-06, 10:09
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

Jag jobbade på Glace-Bolaget en gång i tiden och jag föreslog för alla på frukostsamlingen att vi skulle ha semester under industrisemestern, alla var överens utom platschefen.

Stockholm känns faktiskt riktigt öde, träffade två vackra fransyskor i går och de påtalade hur många caféer som hade stängt och att vi stänger så förbannat tidigt om dagarna på de caféer som ändå hade öppet under sommaren.

I Sverige har vi ännu inte lärt oss att butikerna skall vara till för kunderna utan de som styr och bestämmer tycker att kunden skall vara till för butiken.
Citera
2012-07-06, 10:12
Medlem
Schibsteds avatar
Har också funderat i dessa banor.
För att få Stockholm att bli en riktig storstad krävs mer öppettider och stormarknader som är öppna 24/7. Som typ Tesco. Bör bli lite New York stil över öppettiderna. Känns rätt kommunistiskt nu.
Citera
2012-07-06, 15:11
Medlem
tarvligtofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted
Har också funderat i dessa banor.
För att få Stockholm att bli en riktig storstad krävs mer öppettider och stormarknader som är öppna 24/7. Som typ Tesco. Bör bli lite New York stil över öppettiderna. Känns rätt kommunistiskt nu.
Om det är folk på gatorna som är det som gör en storstad så är det som krävs bostäder där du vill att folk ska röra sig. Om alla bor utanför Stockholm i förorter så är det klart att det blir folktomt i Stockholm på kvällen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in