Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-05, 10:53
  #1
Avstängd
Skulle det vara lagligt att med svensk webbutik köpa varor från: http://www.wholesaledeals.co.uk/ och sälja via webbshop eller vanlig affär?

Detta givetvis förutsatt att man har ett registrerat företag, betalar den tull man krävs på och därefter moms på eventuell vinst?

Finns det något hinder i det?
Citera
2012-07-05, 11:02
  #2
Medlem
kvistlacks avatar
Nej, jag kan inte se några hinder. Är det något särskilt du tänker på?
Citera
2012-07-05, 11:04
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kvistlack
Nej, jag kan inte se några hinder. Är det något särskilt du tänker på?

Nej, tänkte bara i största allmänhet.
Såg dessutom att största delen av produkterna skickades från UK, således tullfritt.

Om det inte finns några hinder så är jag nöjd.
Citera
2012-07-05, 12:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Nej, tänkte bara i största allmänhet.
Såg dessutom att största delen av produkterna skickades från UK, således tullfritt.

Om det inte finns några hinder så är jag nöjd.

Köper du in dem till ett svenskt företag så slipper du även EU-momsen förutsatt du kan visa kvitto med säljarens VAT-nr.
Citera
2012-07-05, 13:03
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Köper du in dem till ett svenskt företag så slipper du även EU-momsen förutsatt du kan visa kvitto med säljarens VAT-nr.

Ok, med andra ord gäller det att se till att välja den sortens handlare.
Med EU-momsen menar du alltså momsdelen på inköpskostnaden, antar jag.

Dras denna moms automatiskt vid inköp för att jag senare ska återkräva den via mina kvitton?
Citera
2012-07-05, 13:09
  #6
Medlem
Om säljare inom EU är VAT-registrerad och köpare inom EU är VAT-registrerad i en annan stat så behövs ingen VAT läggas till vid försäljning. Endast en hänvisning på fakturan/kvittot till köparens VATnr.
Jag googlade fram en källa:
http://www.esv.se/Verktyg--stod/moms...ran-eu-lander/

De har bara gjort det komplicerat med deklarationsskyldigheten i det här landet, men det går ut på att man som företagare efter köpet lägger på 25% moms och sedan drar av samma moms i momsdeklarationen. Summa noll. Idiotiskt så det förslår, men det är så det är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback