2005-03-11, 10:45
Medlem
Duerfians avatar
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/st...615628,00.html

Om det vore en såpass enkel sak som att Telia nu kirurgiskt skulle lyckas blockera barnporr skulle nog få invända. Men det finns ett flertal problem.

1. Barnporrsidor där man köper och säljer barnporr verkar mer vara ett mytologiskt monster än en verklig företeelse. Jag har aldrig stött på något i den stilen och aldrig hört talas om någon som gjort det. Om det de facto fanns sådana sidor skulle det inte vara så oproblematiskt att få stopp på dem (gå på hosts, gå på betalningsförmedlare osv).

2. Sådana här filter är mycket trubbiga instrument. Man lyckas med största sannolikhet slå ut 99 legitima siter för varje genuin barnporrsite. Har Telias kunder inte rätt att surfa på siter med lolita-tema där modeller är av laglig ålder? Anime-siter? Det kommer oundvikligen leda till att fullt laglig användning kommer inskränkas.

3. Förutsatt att det verkligen finns kommersiella barnporrsiter, så kommer de att modifiera sin site så de kommer runt filtret. Det är ju knappast raketforskning vi talar om här. Vad blir då motdraget för filterskaparna? Naturligtvis att utöka filtret, vilket blockerar fler och fler legitima siter. Själv vadar jag genom spam där jag erbjuds Pen1s enlargement och produkter från M1cros0ft. Det krävs ju som sagt genier för att ta sig förbi filter.

Telia fattade initialt rätt beslut här när de inte ville införa filtret. Men då kvällstidningar 'rasade' vek dem ner sig, för vem vill vara på de kommersiella barnporrsiternas sida (trots att det egentligen inte är en fråga om det).

Tror ni att vi kommer gå mot en framtid där ditt nätanvändande kommer mer och mer inskränkas av moralpanik, lobbyister osv?
Citera
2005-03-11, 11:00
Medlem
Nej, antalet sidor som jobbar helt kommersiellt med barnporr är nog ganska lågt - nu. Annat var det för några år sedan. Då var det framför allt ukrainska sidor som helt öppet sålde barnporr. Ja, inte bara barnporr, utan allt från "vanliga" påklädda bilder på sexåringar till nakenbilder till ren porr. Det kunde dyka upp popup-rutor med reklam för barnporr till och med på "vanliga" länksidor och sånt. Nu verkar det som att Ukraina i sin strävan att få gå med i EU har skärpt lagstiftningen. Ukrainsk polis genomförde förra året (tror jag) en stor razzia mot en av de största producenterna, och deras sida (och systersidor) stängdes ned.

Jag tror faktiskt inte att många av de forna sovjetstaterna hade några lagar alls mot barnporr tills alldeles nyligen.
Citera
2005-03-11, 11:11
Medlem
Ezels avatar
neeeej!

Fan. . Det här får mig att må så jävla illa.
Så sent som igår så ringde jag Telia och förlängde min bindningstid med 18 månader så att jag skulle få öka min hastighet från 8 till 24mbit på mitt adsl utan extra kostnader.

Så kollar man aftonbladet idag. . . fy fan!

Jag HATAR censur! HATAR det!
Ok att man inte gillar barnporr men ett sånt här filter KOMMER att slå fel och snett och oskyldiga siter kommer att drabbas.

Jag menar. . det räcker väl antagligen att nån här på flashbacks forum länkar till en barnporrbild så kan Telia stänga ner hela forumet för telias kunder. .

Nej. . Telia ska censurera vad som flyger runt på deras nätverkskablar lika mycket som posten ska censurera vad som åker runt i deras postbilar.

Ska det vara så jävla svårt att förstå??? Jag fattar inte att folk inte begriper!

Kommer jag att få köra http://freenet.sourceforge.net/ till exempel? Där vimlar ju det av barnporr men även annat svåråtkomligt material.

Mvh: Ezel ... riktigt uppriktigt ledsen över det här. . sån jävla timing
Citera
2005-03-11, 11:15
Medlem
-jOE!s avatar
Barnporr är en sak för Polisen, inte ISP´er.
Citera
2005-03-11, 11:21
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Fan. . Det här får mig att må så jävla illa.
Så sent som igår så ringde jag Telia och förlängde min bindningstid med 18 månader så att jag skulle få öka min hastighet från 8 till 24mbit på mitt adsl utan extra kostnader.

Så kollar man aftonbladet idag. . . fy fan!

Jag HATAR censur! HATAR det!
Ok att man inte gillar barnporr men ett sånt här filter KOMMER att slå fel och snett och oskyldiga siter kommer att drabbas.

Jag menar. . det räcker väl antagligen att nån här på flashbacks forum länkar till en barnporrbild så kan Telia stänga ner hela forumet för telias kunder. .

Nej. . Telia ska censurera vad som flyger runt på deras nätverkskablar lika mycket som posten ska censurera vad som åker runt i deras postbilar.

Ska det vara så jävla svårt att förstå??? Jag fattar inte att folk inte begriper!

Kommer jag att få köra freenet.org till exempel? Där vimlar ju det av barnporr men även annat svåråtkomligt material.

Mvh: Ezel ... riktigt uppriktigt ledsen över det här. . sån jävla timing

Jag tror att det kommer bli en tävlan i att hänga på från andra ISPs ändå. Vem vill bli utpekad som beskyddare av barnporr (för det är ju så det kommer framställas om en ISP har sunt förnuft nog att inte vilja köra detta filter).

Ett annat problem (förutom det du pekar på att t.ex flashback kan komma vara i farozonen) är att andra intresseorganisationer i framtiden kommer försöka utnyttja att dörren nu öppnats på glänt. Tänk er om APB och musikindustrin kommer försöka sätta press på ISPs om att blockera all användning av warez ("det kostar ju flera miljarder"), antirasistiska organisationer kommer köra stenhård lobbying för blockering av rasistiska och nazistiska siter (trots att jag hatar dessa anser jag att människors rätt att besöka dem är absolut) osv.

Till slut sitter vi med ett internet som är så omskuret att det tappat det mesta av sitt värde.

PS. Själv sade jag upp mitt Telia-abbonemang i dagarna. Dock inte i protest mot detta utan i protest mot att Sveriges dyraste ADSL-leverantör har horribel och girig support.
Citera
2005-03-11, 11:31
Medlem
Ezels avatar
[klippt från aftonbladet.se]
Citat:
Så tycker sju svenska bredbandsbolag
Telia
Inställning: Sa i förrgår att den engelska modellen inte var något för dem. Ändrade sig sent igår kväll och ska snarast utreda om British Telecoms modell funkar i Sverige.
Säger: Vi är beredda att införa ett filter så fort vi har tekniken och får okej från polisen, säger Ingrid Bardh, internetansvarig på Telia.
Spray
Inställning: Vill pröva British Telecoms modell. Är dock beroende av vad Telia och Telenor (som äger kablarna) gör.
Säger: Så fort man fått fram en teknisk lösning är vi beredda att testa, säger presschef Fredrik Skärheden.
Glocalnet
Inställning: Vill pröva British Telecoms modell. Är dock beroende av vad Telia och Telenor (som äger kablarna) gör.
Säger: Vi för redan diskussion med Telia och Telenor om möjligheten att införa sådana filter, säger marknadschef Martin Tiveus.
Tele 2
Inställning: Tveksam till British Telecoms modell. Anser att det räcker med redan befintligt arbete mot barnporr inom det egna nätet men säger sig vilja pröva allt som fungerar.
Säger: Vi följer utvecklingen och hittar vi något som är bättre än dagens metoder kommer vi att använda dem.
Bredbandsbolaget
Inställning: Tänker inte använda British Telecoms modell. Kräver att riksdagen ändrar lagstiftningen så att den blir tydligare.
Säger: Jag finner det mycket tveksamt att internetleverantörerna ska avgöra vilka hemsidor deras kunder ska få titta på, säger vd Peder Ramel.
Comhem
Inställning: Tveksamt positiv till British Telecoms modell.
Säger: Vi ska titta på deras modell snarast. Är den bra kommer vi att använda den, säger bredbandschef Christer Eriksson.
UPC/Chello
Inställning: Vill pröva British Telecoms modell.
Säger: Funkar det i Storbritannien finns det stora möjligheter till att det fungerar även här, säger informationsdirektör Anders Ahlbeck.

Ja det ser ju inte ljust ut.
Tele2 och Bredbandsbolaget är de enda 2 som NÄSTAN står upp för rätten till ett ocensurerat internet. Men inte ens de verkar stå helt raka i ryggen.

precis som -j0E! sa: Det är polisens jobb, inte ISPernas.

Mvh: Ezel ... Malmoe, Sweden
Citera
2005-03-11, 12:39
Medlem
Duerfians avatar
BT använder sig att http://www.cleanfeed.co.uk/ för detta om jag förstår rätt (Källa: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/3908215.stm). Jag förutsätter att det är ett specialfilter som används.

Hur det fungerar?

Det verkar vara en databas som sköts manuellt. Det är naturligtvis att föredra framför något automatiskt system.

http://www.iwf.org.uk/media/news.archive-2004.39.htm
Citera
2005-03-11, 14:37
Medlem
pictorhayess avatar
Nordkorea, here we come!
Det går väl ann för Telia att underhålla ett filter (på kundernas bekostnad givetvis). Men en liten ISP då, var ska den hämta resurser och framförallt kunskqaper? Ska dom anställa en "välrenomerad Pedofil" eller?
Citera
2005-03-11, 15:21
Medlem
Vigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pictorhayes
Nordkorea, here we come!

Agree!
Citera
2005-03-11, 17:00
Medlem
jaha jovissts avatar
På radion sa nån Telia-snubbe att dom skulle låta folk bedöma vilka sidor som innehåller olagligt material (inget nämndes om just nakna barn) och de sidorna skall spärras.
Det låter verkligen Kommunistdiktatur i mina öron. Men väljer man att göda ett monster som Telia får man skylla sig själv om den otäcka besten biter av en handen.
Citera
2005-03-11, 17:24
Medlem
Ja, vad ska man säga. Jäkla moralpanik som vanligt. Personligen så kommer jag definitivt bojkotta de bolag som inför denna censur..
Citera
2005-03-11, 19:34
Medlem
Bä$tuzs avatar
Är det bara jag som inte fattar vad folk tycker är så hemskt med barnporr? Att det ska vara så svårt att låta folk göra vad de själva vill med sina egna kroppar och sina egna internetanslutningar.

Bojkotta Telia!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in