2012-07-04, 11:14
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Congrats. Efter 45 år i kö kanske det är dags att fatta galoppen och faktiskt köpa en lägenhet som alla andra? Parasit.
Huvudet på spiken. Om man så gärna vill ha en subventionerad bostad kan man väll åtminstone hålla sig kvar i kön enligt de föreskrifter som finns.
Citera
2012-07-04, 11:25
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Om Uppsalahem ska administrera klagomål från alla som missar inloggningen skulle de behöva ta ut köavgift som i Stockholm. Det är bara bra med köavgift och inloggningskrav. Vem vill ha avlidna personer före sig i kön? Inloggning skulle krävas oftare än en gång per år, men möjligtvis med längre påminnelsetid.

Boplatssyd i Skåne kör med avgiftsbelagt kösystem, där du inte tappar din köplats om du inte betalar - men när du väl betalar, så är det föregående "perioder" du betalar för. Du kan givetvis inte söka lägenheter så länge avgiften inte är betald. Detta systemet gillar jag.
Citera
2012-07-04, 11:41
Medlem
Haha vissa folk i den här tråden verkar helt dumma i huvudet!! Alltså helt slut i huvudet....
Han står i en bostadskö så pass länge därför att när han blir gammal kanske han kan få dom mest exklusiva hyreslägenheterna mitt i centrala Uppsala! Självklart har han fått 1000 tals erbjudanden under åren men han är INTE intresserad då han förmodligen bor i en villa/bostadsrätt. Blir fan förbannad när jag ser hur blåst människor är och trodde det var 18 år som gällde på det här forumet? Ja han kan säkert köpa en bostadsrätt i centrala Uppsala men nu hade han stått i kö för han kanske inte vill ta ett miljonlån under dom sista åren utan kanske leva väldigt gott istället! Tack adjö
Citera
2012-07-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Enkelt - i Norge har de avreglerat bostadsmarknaden och har marknadshyror. De norska politikerna har mao låtit marknaden lösa bostadsproblemet. I Sverige har istället politikerna försökt lösa problemet själva, det har gått så där...

Skulle inte lösa något i tex Sthlm. Byggbolagen tjänar grova pengar på att inte bygga. Skulle marknadspriser gälla skulle dom bygga ännu mindre eftersom priserna skulle rasa.
Senast redigerad av Unbannable 2012-07-04 kl. 11:53.
Citera
2012-07-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Hur är det ens möjligt att stå i en bostadskö i 45 år? Har han aldrig blivit erbjuden någon lägenhet under alla dessa år? Bor han fortfarande hemma hos föräldrarna? Hur gammal är karln?

I sthlm stads bostadsförmedling måste du intresseanmäla dig för lägenheter för att bli erbjuden dom. kanske är samma sak i uppsala? Jag har egen lägenhet via den, men står kvar i kön för det. Tänk om jag vill flytta senare eller något.

Förövrigt verkar folk som skriver i tråden lätt efterblivna om dom tror att bostadsköbolagen skickar ut erbjudanden till alla som står i kö utan att dom har anmält en intresseanmälan och att man måste ta en lägenhet asap bara för att an är med i kön, förmodligen samma människor som inte vet vad en ekonomisk buffert är och sitter med knäckebröd en vecka efter löning.

Och nej din tid i kön påverkar inte en jävel om du inte anmäler intresse på lägenheten. Så någon som stått i kö från 1830 talet kommer inte påverka dina chanser att få en lägenhet om ni inte anmäler intresse på samma lägenhet.
Senast redigerad av Unbannable 2012-07-04 kl. 12:02.
Citera
2012-07-04, 11:54
Medlem
FarbrorKjells avatar
Det låter ju som ett smidigt och väl genomtänkt system.

Hur kan någon komma på något så klumpigt system som får helt orimliga konsekvenser vid ex. vis längre oplanerad vistelse på annan ort, eller sjukhusvistelse, eller liknande ?
Citera
2012-07-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Det låter ju som ett smidigt och väl genomtänkt system.

Hur kan någon komma på något så klumpigt system som får helt orimliga konsekvenser vid ex. vis längre oplanerad vistelse på annan ort, eller sjukhusvistelse, eller liknande ?

För att det är gratis med största sannolikhet, gratisköer brukar ha det här systemet för att sålla bort folk.
Betalar du i en betalkö brukar det räcka med att du betalar din årliga avgift i tid utan inloggningar någonstans.
Citera
2012-07-04, 12:10
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
För att det är gratis med största sannolikhet, gratisköer brukar ha det här systemet för att sålla bort folk.
Betalar du i en betalkö brukar det räcka med att du betalar din årliga avgift i tid utan inloggningar någonstans.
Jag har visst bott i bostadsrätt för länge.
Betalkö, finns det alltså köer dit man betalar enbart för att få stå i kö, utan några garantier i övrigt ?
Detta låter ju väldigt sjukt, undra på att det inte byggs, när köerna i sig blir en inkomstkälla.
Citera
2012-07-04, 12:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Haha vissa folk i den här tråden verkar helt dumma i huvudet!! Alltså helt slut i huvudet....
Han står i en bostadskö så pass länge därför att när han blir gammal kanske han kan få dom mest exklusiva hyreslägenheterna mitt i centrala Uppsala! Självklart har han fått 1000 tals erbjudanden under åren men han är INTE intresserad då han förmodligen bor i en villa/bostadsrätt. Blir fan förbannad när jag ser hur blåst människor är och trodde det var 18 år som gällde på det här forumet? Ja han kan säkert köpa en bostadsrätt i centrala Uppsala men nu hade han stått i kö för han kanske inte vill ta ett miljonlån under dom sista åren utan kanske leva väldigt gott istället! Tack adjö
Han ville vara smart, men han har bott i villa sedan årtionden tillbaka och har sålt av sitt företag så att han måste ta miljonlån för att köpa en lägenhet är jag inte så säker på.
I värsta fall få han väl köpa en lägenhet lite mindre centralt i Uppsala cash.
Citera
2012-07-04, 12:17
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Har aldrig förstått mig på det här med att stå i bostadskö. Vad är det man vill uppnå? Vill man flytta så flyttar man utan kö.

Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Håller med.. och jag menar..wtf.. under den tid man står i kö kan man väl för fan lägga undan en slant varje månad till en handpenning på en bostadsrätt istället?

Du står i kö. Betalar varje år. Efter X antal år får du erbjudande om att flytta in i Y-hus för Z kronor per månad.

En kö helt enkelt.

Istället för att lägga ut 1-2 miljoner, alternativt låna dessa kronor så hamnar du i en kö där du kan ta del av erbjudanden. Tex. " 2a i Älvsjö. 5000 kr i hyra". Take it or leave it. Denna man har förmodligen skippat alla dessa skiterbjudanden och väntar på något fett.

Att lägga undan 225 kr/år kommer få dig ett tält ute på något avlägset flygfält inom ett par år..

Men lyckas du, så vill jag att du PMar mig!

Saxat från Stockholms Stads Bostadsförmedling.
Citat:
Bostadsförmedlingen förmedlar hyreslägenheter i turordning. Ju längre kötid du har desto större möjlighet har du att få en lägenhet.

Du kan ställa dig i kön när du fyller 18 år. Du behöver svenskt personnummer eller ett samordningsnummer.

Det kostar 225 kr per år att stå i bostadskön. Vi skickar en inbetalningsavi till dig när vi fått din anmälan.
Citera
2012-07-04, 13:04
Medlem
Kapten Kagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n

Han har haft ett företag och bor i en villa sedan 1976 som lär vara betald sedan länge. Han behöver knappast ta några lån, bara att sälja villan.

Hela detta system med köer är vansinne, släpp hyrorna fria istället. Folk måste lära sig att betala vad det faktiskt kostar att bo där man vill bo. Har man inte råd att bo på Lidingö eller i Djursholm så får man bo någon annanstans. Mycket enkelt.
Citera
2012-07-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Jag har visst bott i bostadsrätt för länge.
Betalkö, finns det alltså köer dit man betalar enbart för att få stå i kö, utan några garantier i övrigt ?
Detta låter ju väldigt sjukt, undra på att det inte byggs, när köerna i sig blir en inkomstkälla.

Det byggs inte eftersom byggföretagen tjänar pengar på att inte bygga, eller ja bygga så lite som möjligt snarare.
Stockholmsstads bostadsförmedling är en betalkö och vad jag vet bygger dom inga hus alls och har aldrig gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in