2012-07-04, 05:35
Medlem
Ilimitados avatar
Har aldrig förstått mig på det här med att stå i bostadskö. Vad är det man vill uppnå? Vill man flytta så flyttar man utan kö.
Citera
2012-07-04, 05:35
Medlem
Sen om gubben hade behövt betala en avgift så hade han väl glömt den och det hade börjat klagas på att systemet inte är flexibelt.

Regler är till för att följas. Man kan inte hålla på med undantag hit och dit. Men det är iofs ganska symptomatiskt för det nya Sverige att regler är rekommendationer.
Citera
2012-07-04, 06:45
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Har aldrig förstått mig på det här med att stå i bostadskö. Vad är det man vill uppnå? Vill man flytta så flyttar man utan kö.

Håller med.. och jag menar..wtf.. under den tid man står i kö kan man väl för fan lägga undan en slant varje månad till en handpenning på en bostadsrätt istället?
Citera
2012-07-04, 06:55
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado

Exakt.

Jag har 3st köer, som back-up. Sen bor jag i en bostadsrätt. Men att använda dessa köer, det tror jag aldrig kommer hända för min del. Men man vet ju aldrig, bra som säkerhet om inte annat.

Jag stod även i SKB, (sthlms kommunistiska bostadsförmedling), men gick ur efter ca 23 år(!). Detta eftersom jag då hade köpt min borätt och behövde insatsen till renoveringar och annat. Jag hade alltså stått sedan jag föddes (Sen hade jag mina andra köer också).

Som kuriosa gällande SKB, så har de ca 6 000 lägenheter, och ungefär 83 000 medlemmar. You do the math
Citera
2012-07-04, 08:39
Medlem
När man läser artikeln framgår det att han är en gammal firmaägare som i dagsläget bor i en villa.

Jag tycker inte direkt synd om honom, han har antagligen råd med en bättre insatslägenhet och jag tycker det är sjukt att han står i bostadskö bara för att kunna flytta ifrån villan och hitta en grym lägenhet mitt i stan när han vill. Finns väl fan människor med kortare tid som behöver chansen mer. En ungdom eller en ensamstående?
Citera
2012-07-04, 09:17
Medlem
grejen är ju att det är inte helt ovanligt att äldre människor som bor i hus när de blir äldre inte klarar av att sköta en kåk och tomt. då behöver de en lägenhet. och då kan det ju vara bra att stå i bostadskön på en bra plats för det kan ju gå rätt snabbt mellan bra och sämre hälsa när man är äldre.
sen kan man ju också tycka att det är lite mycket begärt att gamla människor ska komma ihåg att logga in på en webplats en gång om året, en del av dem har kanske inte ens internet och medan anhöriga kanske kan hålla koll på pappersräkningar så är det inte säkert att de vet om att den äldre också står i en virtuell bostadskö på nätet och som kräver årlig uppdatering.
Citera
2012-07-04, 09:32
Medlem
borrizs avatar
Herregud, är det bara jag som tycker att människan borde ha blivit erbjuden en lägenhet efter närmare ½ sekel?
Nej, skämt åsido, jag tycker inte att det känns vidare seriöst att bara stå och "skrota" i en bostadskö såpass länge!
Skall man stå i en bostadskö är det för att man har ett omedelbart behov av ett boende, inte utifall att i någon oviss framtid.....
Citera
2012-07-04, 09:53
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Hyresregleringar gör det olönsamt att bygga nya lägenheter och låter folk som inte har något att göra på kanonlägen bo där svinbilligt vilket leder till mindre vinster för bostadsbolagen, det är därför Sveriges bostadsköer är så sjuka jämfört med resten av världen som avskaffade liknande ineffektiva regleringar på 40-talet.
Ren lögn!
Allt!
Citera
2012-07-04, 09:59
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Håller med.. och jag menar..wtf.. under den tid man står i kö kan man väl för fan lägga undan en slant varje månad till en handpenning på en bostadsrätt istället?
Sen ska politikerna kliva in när det blir trubbel eller är det rännstensungar som gäller framöver?
Spara till en BR, ja, låt oss se, säg 2 miljoner, 15%, hmm...300000 OM jag som fattig knegare börjar spara 1000 vid 18 års ålder. Om 10 år har denne 120000, om marknaden går bättre än inflationen så lär det behövas 30 års sparande. Bara till insatsen. Klart, kan du spara 2000..... Bara 15 år. Säg 4000 i månaden...7,5 år...bara till insatsen...

Är normal lön 500000k +?
Citera
2012-07-04, 10:06
Medlem
Snaidistens avatar
Låter konstigt detta.
Snubben skulle alltså ha börjat köa 1967 och fortfarande stå i kö, i Uppsala???
Han måste ju ha fått massvis av erbjudanden under årens lopp, Uppsala är ju inte Stockholms innerstad precis.

Sen tycker jag det är helt ok att man bör uppdatera sin profil 1 gång per år, inte för mycket begärt alls.
Känns som han har sig själv att skylla, efter 45 år borde väl uppdaterandet bli lite rutin kan man tycka
Citera
2012-07-04, 10:13
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
I Malmö gör man det hos MKB (Malmös kommunala bostadsbolag)

Först ska politikerna göra det svindyrt genom att reglera hyrorna - mot vad som var tänkt - som vanligt med såssesverige.

Således skapar de en bostadsbrist, vilket gör att massvis står i kö. När de märker att folk står i kö tar de ut en köavgift.
Nej, det beror på bygglov, planritningar och 70-talets ångest över att ha rivit allt gammalt.
Inte blir det bättre av att husen måste isoleras till förbannelse. Allt från 70-talet verkar glömt, ta bara det här med våtrumstätning, 10 år av badrumsrenoveringar är slarvigt gjorda och duger inte oavsett hantverk. Naturligtvis betalar inte staten, som givit instruktionerna, eller byggaren, som gjort fel, utan DU.

Det går utmärkt att få tag på lgh i sthlm, kanske inte i Malmö, vad vet jag, men här, inga problem om du betalar. Tror du dessa skulle sjunka? Och om de gjorde det, allt annat lika, vid en avreglering, vem skulle då bygga? Och vem ska hyra? Pengarna måste komma nånstans ifrån, bidrag? Som i "staten och kapitalet" -"kapitalet höjer hyran, och staten bostadsbidragen"...
Citera
2012-07-04, 10:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Herregud, är det bara jag som tycker att människan borde ha blivit erbjuden en lägenhet efter närmare ½ sekel?
Nej, skämt åsido, jag tycker inte att det känns vidare seriöst att bara stå och "skrota" i en bostadskö såpass länge!
Skall man stå i en bostadskö är det för att man har ett omedelbart behov av ett boende, inte utifall att i någon oviss framtid.....

Ett problem som skulle kunna lösas genom att det kostade säg 3 600 spänn/år istället för 225kr (eller vad det nu var) för att stå i exempelvis Stockholms stads bostadskö. Då skulle inte lika mycket villaägare och andra tycka att det var värt att stå i kön bara för att, utan de som stod där skulle vara de som verkligen behövde en bostad.

Som det är nu står som sagt både jag och min sambo i olika köer just på grund av en oviss framtid. Vi börjar dessutom komma upp i så pass mycket kötid att skulle vi behöva utnyttja den skulle vi få en ganska bra bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in