2012-07-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
Han har haft ett företag och bor i en villa sedan 1976 som lär vara betald sedan länge. Han behöver knappast ta några lån, bara att sälja villan.

Hela detta system med köer är vansinne, släpp hyrorna fria istället. Folk måste lära sig att betala vad det faktiskt kostar att bo där man vill bo. Har man inte råd att bo på Lidingö eller i Djursholm så får man bo någon annanstans. Mycket enkelt.

Så med andra ord vill du vräka hela sthlm utom eliten som redan bor där dom vill bo? Smart och genomtänkt, helt klart. Eller är du en sån där misslyckad idiot som sitter med 25k i månaden och tror du sitter på feta stålar och om hyrorna släpps fria så kommer du ha råd att bo bredvid prins filip och tsaren av tjotaheiti? Du kommer inte ha råd att bo någonstans med största sannolikhet.

Vill du ha bostad snabbt i Sthlm så får du det även i bostadskön, men är du villig att betala 10k+ för en 1a/2a eller 15-20k för en 3a? Om du kan tänka dig dom priserna så har du idag inga problem med att hitta bostad, om du inte kan det så är det vad du kommer få betala om hyrorna släpps fria, men då i nån förort istället för i innerstaden, där skulle du inte ha råd att bo utan att ha 600.000+ om året i lön. Och det skulle inte byggas mycket nya lägenheter alls isf. Bostadsbolagen skulle aldrig gå med på det då dom skulle förlora för mycket pengar på nya lägenheter. Och vilka tror du det är som köper nybyggda hyreshus?
Senast redigerad av Unbannable 2012-07-04 kl. 13:20.
Citera
2012-07-04, 13:31
Medlem
alroberts avatar
förstår inte varför det skulle vara synd om henne?

bara för att hon stått i kö i 45år och sedan så är reglerna att man måste registrera varje år eller vad det var så är det exakt som för alla andra, lika synd om hen som för dom som stått 5 minuter.
Citera
2012-07-04, 13:39
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benedictus
Hoppas de ser mellan fingrarna !

Varför?
Jag tycker Uppsalahem svarar bra i artikeln
Citat:
– Det är en lång kötid. Men det är omöjligt för oss att värdera vem det är mest synd om. Är det mer orättvist om en ensamstående förälder tappar sin kö efter fyra år?

Jag vet exakt hur det känns...glömde uppdatera skiten och tappade 4 års kötid när jag pluggade på annan ort i två terminer. Inte skoj alls med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut.

Det är såklart jävligt surt för gubben att torska köplatsen precis när det börjar bli aktuellt att använda den.
Men å andra sidan...han bor i en villa, så han är varken bostadslös eller saknar resurser att köpa en lägenhet kan man antas.
Citera
2012-07-04, 13:39
Medlem
Om att årligen meddela att man vill stå kvar är den enda insats som krävs för att få stå kvar i en kö är det väl inte helt orimligt att man åker ur kön om man låter bli att göra det.
Citera
2012-07-04, 14:22
Medlem
Lys avatar
45 års kötid, och åka ut ur kön för man glömde uppdatera sig, eller vad man nu skulle göra. Måste kännas djävligt surt. Tycker nog de inte borde vara så stelbenta och ta ifrån honom 45 års kötid bara pga det. Man kan glömma av misstag. Sen kan man ju undra varför bostadsbolaget inte fixat fram en lägenhet åt honom om han nu köat i 45 år...... Det borde de hunnit, haft gott om tid på sig....
...undrar varför man står i kö 45 år...det gå få lägenhet snabbare än så. Han har väl bostad och köade bara " för att i fall att". De borde ändå låta honom ha sin plats i kön, om han nu köat i 45 år... Och skaka fram en lägenhet, han borde ju kunna få en nu efter så lång tid, tycker jag....
Citera
2012-07-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
45 års kötid, och åka ut ur kön för man glömde uppdatera sig, eller vad man nu skulle göra. Måste kännas djävligt surt. Tycker nog de inte borde vara så stelbenta och ta ifrån honom 45 års kötid bara pga det. Man kan glömma av misstag. Sen kan man ju undra varför bostadsbolaget inte fixat fram en lägenhet åt honom om han nu köat i 45 år...... Det borde de hunnit, haft gott om tid på sig....
...undrar varför man står i kö 45 år...det gå få lägenhet snabbare än så. Han har väl bostad och köade bara " för att i fall att". De borde ändå låta honom ha sin plats i kön, om han nu köat i 45 år... Och skaka fram en lägenhet, han borde ju kunna få en nu efter så lång tid, tycker jag....

Ännu en som verkar ha blivit belönad med reservhjärnorna. Varför man står så länge? För att slippa ställa sig i kö när det blir aktuellt och sedan vänta i X-XX antal år. Förstår inte hur svårt det kan vara att räkna ut? Men du kanske tillhör gruppen jag listade tidigare som inte tänker mer än 1 timme framåt i tiden.
Alla köar inte "för ifall att" men många gör, dock så är det bra att tänka framåt och inte bara stå och stampa på samma ställe och sedan få en kalldusch och börja grina på att allt är så orättvist för att man är för dum för att inse att livet inte står stilla på samma plats hela tiden.
Citera
2012-07-04, 14:44
Medlem
.Dead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Sen kan man ju undra varför bostadsbolaget inte fixat fram en lägenhet åt honom om han nu köat i 45 år...... Det borde de hunnit, haft gott om tid på sig....

Åter igen, man skaffar kötid genom att registrera sig på sidan och logga in minst en gång om året. Man köar INTE på bostäder om man Inte Intresseanmäler sig på någon, man blir Inte erbjuden bostäder hipp som happ bara för att man samlar på sig ködagar.

De lägger ut objekt som kommer bli lediga på hemsidan, alla är välkommna att intresseanmäla, och endast då kan man få en lägenhet. (som vanlig svensson utan kontakter iallafall)
Citera
2012-07-04, 15:03
Medlem
fattonys avatar
wow. Jag blev av med 2 år en gång, och då var jag sur... 45 år kan jag inte ens tänka mig.
Citera
2012-07-04, 15:12
Medlem
Otto Flicks avatar
Från Uppsalahems hemsida:
Citat:
Uppsalahem vill ha aktiva bostadssökande i kösystemet och har därför som policy att du måste uppdatera din kötid minst en gång var tolfte månad.

Exempel: uppdateras kötiden den 22 november 2010 så är absolut sista dag att uppdatera igen innan den 22 november 2011. Görs inte det så tas alla kontaktuppgifter bort och kötiden är förlorad. För att hjälpa dig att komma ihåg skickar vi en påminnelse via brev eller e-post, men för att informationen ska komma fram är det viktigt att du har aktuella kontaktuppgifter registrerade hos oss.

Tycker inte detta är något orimligt alls. Tough luck Eyvind.
Citera
2012-07-04, 16:27
Medlem
Cul.De.Sacs avatar
Hade vi haft marknadshyror som i alla normala länder hade detta inte ens varit en fråga. Det obegripliga är varför somliga försvarar det sovjetinspirerade systemet med hyperkorrumperade brödköer där man servilt ska stå med mössan i hand medan snikna byråkrater på nåder delar ut allmosor till de bostadshungrande (när de inte berikar sig själva och sina vänner genom att dela ut favörer under bordet förstås).

Vad var snittiden för att få en bil i Sovjet? Ca 15 år? Det här är exakt samma sak. Rättvisa min röv.

Tack gode gud att man äger sin egen lägenhet.
Citera
2012-07-04, 16:47
Medlem
Jag har bara köat i 2-3 år, men hade blivit tokig om jag tappat min plats
Citera
2012-07-04, 17:32
Medlem
sluggerbanans avatar
En massa senila människor som tittar ut genom fönstret i maj och kommer på att de glömt bort julafton igen.
Inga jag skulle hyra ut till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in