Citat:
Ursprungligen postat av
Nazist
Jag anser att det är för jävligt att han tappat 45 års kötid, för hans egen skull. Samtidigt anser jag att det är bra av värden att vara konsekvent. Ska alla logga in varje helår så ska alla göra det, det finns inga undantag, det leder bara till kaos när folk frångår reglerna och förväntar sig särbehandling. Han tappade nog bort detta delvis på grund av att han undermedvetet var klar över att nu när han sålt av sitt livsverk (?) så är han ekonomiskt stadgad och behöver ej bry sig längre. Jag tolkar det så i alla fall, och därmed ingen större fara på taket.
Men bara faktumet att man så lättvindigt kan tappa ett helt livsverk av köande är sinnessjukt, om man nu ska ha bostadskö. Det kan ju vara någon vars hela bostads-framtid i ett slag går fullständigt i bitar, särskilt i storstäderna där det är i princip omöjligt att få en central bostad.
Sedan att systemet är sjukt i sig och påminner om Östtysklands trabanter (med likartad kölängd) är en annan sak. Jag menar jag skulle kunna få en lägenhet imorn i New York om jag skulle önska, men i Stockholm är det omöjligt om man inte hostar upp miljonbelopp - så varenda jävel måste belåna sig till taknocken om man vill bo anständigt. Och varför skulle någon överhuvudtaget få för sig att bygga hyresrätter när du inte får ta ut marknadshyra? Tror man att byggbolagen bedriver välgörenhet?
Nej, man får införa en del av Stockholm, strax utanför innerstaden där det går bra att bygga högt och relativt fritt, och så får man ta bort hyresregleringen: då kommer bostadsbristen snabbt vara borta när planekonomin i det här Sovjetlandet förpassas till sophögen.